Registreren

Instructiefilmpje wilde gans portioneren

Hier kun je foto's en filmpjes plaatsen m.b.t rauwe voeding.

Moderator: Team VoerNatuurlijk

*Koninklijke Labjes*
*Koninklijke Labjes*
Aantal honden: 2
Aantal katten: 2

Instructiefilmpje wilde gans portioneren

Berichtdoor annemiek h » za 17 dec, 2011 10:53

Hier het 1e instructiefilmpje hoe je een wilde gans kan portioneren. De bedoeling is om ook filmpjes te maken van wild konijn en een gans uit de veren halen.
Er komt nog een betere versie want ik sta hier en daar er nog teveel met mijn handen voor en de camera staat iets te hoog maar ik hoop dat het duidelijk genoeg is om meer mensen te bewegen om te kiezen voor dit prachtige "scharrelwild".

Afbeelding

*De kleine therapeut*
*De kleine therapeut*
Aantal katten: 0

Re: Instructiefilmpje wilde gans portioneren

Berichtdoor Sjaak » za 17 dec, 2011 12:42

Top hoor! Dankjewel, ik kijk al uit naar de het vervolg met de andere diersoorten!
Groetjes Nicole
Properly trained a Man can be Dog's best friend.

*Exotisch Koppel*
*Exotisch Koppel*
Aantal honden: 1
Aantal katten: 1

Berichtdoor Exopets » za 17 dec, 2011 13:17

Wel netjes gedaan!
http://exoticpets.phpbb3.nl forum voor liefhebbers van exotische zoogdieren.

*Herder Sportiefje*
*Herder Sportiefje*
Aantal honden: 5

Berichtdoor Yopper » za 17 dec, 2011 13:32

Je bent geweldig, want nu heb ik kunnen zien, wat ik aantref als ik begin te snijden en hoe ik dat moet doen. Dat maakt het al een stuk makkelijker voor me en op film valt het me reuze mee. Het verwijderen van de organen zag ik het meest tegenop, want hele eenden had ik al geknipt.

Maar ik heb wel een paar vragen, waarom snijd je de kop en de poten eraf ? Ik had zelf de gedachten om de ganzen te halveren, want hier eten ze tussen de 1000 en 1500 gram per keer. Dus gewoon met veer en al, eten ze die trouwens op ??

Waarom maak je de maag schoon, is dat om eventuele graan allergieen voor te zijn ??
Afbeelding

*Passie voor dieren*
*Passie voor dieren*
Aantal honden: 1

Berichtdoor kdamab » za 17 dec, 2011 14:15

Vindt dit al heel duidelijk hoor.
Top dat je zoiets wilt filmen.
Ik durfde haast al niet meer aan gans te beginnen omdat ik eigenlijk niet wist hoe ik het aan moest pakken en daardoor heel lang bezig was en uiteindelijk de gans niet in mooie stukjes heb kunnen krijgen.
(Teddy hoor je niet klagen hoor, die lust het ook wel als het er minder mooi uit ziet maar ik vond het wel zonde van zo'n mooi dier)

Ik kijk uit naar je volgende filmpjes, vond het erg leerzaam.
En durf nu ook wel weer een gans te proberen. :-)

Karen
Afbeelding
In liefdevolle herinnering van onze grote knuffelbeer Teddy. 31-5-2006 - 2-8-2014

*Koninklijke Labjes*
*Koninklijke Labjes*

Berichtdoor annemiek h » za 17 dec, 2011 14:30

Yopper schreef:Maar ik heb wel een paar vragen, waarom snijd je de kop en de poten eraf ? Ik had zelf de gedachten om de ganzen te halveren, want hier eten ze tussen de 1000 en 1500 gram per keer. Dus gewoon met veer en al, eten ze die trouwens op ??

Ik portioneer eigenlijk alleen ganzen als ik er (te) veel binnen krijg (denk aan +25). Zeker deze grauwe ganzen nemen veel plek in als je ze compleet invriest. Deze manier van portioneren is het snelst en het schoonst.Kijk maar aan het eind :wink:, geen bloed. Het kost mij zo'n 5 minuten per gans en als je er 20 moet schoonmaken dan kies ik voor snel. Vandaar dat ik het karkas ook weggooi met het vel. Losmaken daarvan kost gewoon een stuk meer tijd en er zit eigenlijk geen vlees meer aan. De poten(zwemvliezen) kan je er ook aan laten zitten maar dan is de poot lastiger los te snijden en het zijn onhandige pakjes om in te vriezen. Ik voer de kop bewust niet omdat Onslow van mij de snavel heel slecht verteerd. Grote ganzen hebben grote snavels :mrgreen: en die komt er meestal onverteerd na een paar dagen weer uit maar hij spuugt daarna dan vaak nog dagen. Coco voer ik geen prooi in de veren/huid ivm jachtwerk wat ik met haar doe. Vandaar dat het vel eraf gaat als ik portioneer.
Tuurlijk kan je ze halveren maar dat is wat meer werk. Of ze veren eten moet je proberen. Onslow krijgt ook wel complete ganzen maar die plukt veel en geloof me als ik zeg dat je daar enorm veel rotzooi van hebt .Ik vind dat geen probleem maar ik kan me voorstellen dat niet iedereen daar blij van wordt.

Waarom maak je de maag schoon, is dat om eventuele graan allergieen voor te zijn ??

Nee, in ganzenmaag vind je meestal alleen steentjes en gras. Gras is geen probleem maar er kunnen echt veel steentjes (groot en klein en soms ook stukjes glas) in zitten. Hier eten ze bij veel aanvoer meer als 1x gans per week en dan vind ik zoveel stenen naar binnen krijgen geen prettig idee.

Overigens raad ik altijd aan om de vleugels er af te knippen en weg te gooien. Het bot hiervan kan echt (zeker bij zulke grote ganzen) te scherp en te hard zijn.
Afbeelding

*Fryse Labbers*
*Fryse Labbers*

Berichtdoor rose » za 17 dec, 2011 17:24

Wat een mooi en handig filmpje :voer20:
Ik vind het wel duidelijk trouwens, heb geen last gehad van jouw handen.

Nu weet ik ook zeker dat ik de maag te pakken had :voer45:

@ Yopper Veren zou ik gewoon proberen, Sam en Dewi houden er geloof ik niet van om iets weg te gooien, want er is hier nog geen donsje achter gebleven :voer46:
Afbeelding

*Herder Sportiefje*
*Herder Sportiefje*
Aantal honden: 5

Berichtdoor Yopper » za 17 dec, 2011 19:05

Ik heb het filmpje al een paar keer bekeken, het moet een beetje "in beeld" blijven. Maandag ga ik eens aan de slag. Als ik Wim zover kan krijgen dat hij het filmt, zal ik het ook plaatsen. Het zal wel een lang filmpje worden dan want de handigheid zal ver te zoeken zijn :mrgreen:

Ik verkijk me er niet op want zo makkelijk als het eruit ziet, zal het vast niet zijn, maar oefening baart kunst.

Moest vanmiddag nog denken, vorig jaar werd ik nog akelig bij het idee dat de honden rauw aten en nu zit ik in hele dieren te "hakken" en te snijden :voer7:
Afbeelding

*Site Beheerder*
*Site Beheerder*
Aantal katten: 3

Berichtdoor Ester » zo 18 dec, 2011 11:58

Geweldig, Annemiek!!! :voer20:

*Everlasting Joy*
*Everlasting Joy*
Aantal honden: 4
Aantal katten: 1

Berichtdoor Mik » zo 18 dec, 2011 14:51

Super Annemiek !
Leuk ook om te zien hoe je zelf je eigen handigheidjes hebt.
Ik begin zelf vaak met het afknippen van de zwemvliezen (poten), vleugels en kop.
En dan trek ik het hele vel er in 1x af. Daarna doe ik pas de filets en de poten enzo.
Afbeelding

*Groenendaeler zot*
*Groenendaeler zot*

Berichtdoor neo the one » zo 18 dec, 2011 17:09

geweldig.....en idd ik laat de honden de gans plukken en telkens vraag ik me af, hoe zou dat moeten als ik niet woonde dan waar ik nu woon...maar zie daar een perfecte oplossing, thxs, Annemiek...heel goede intructie..
Afbeelding

*Haagse Podenco's*
*Haagse Podenco's*

Berichtdoor Aquillo » zo 18 dec, 2011 19:52

Wat goed annemieke. Ik had wel al foto's gemaakt hoe ik het doe, maar nog niet hier geplaatst. Filmpje is top. :voer20:
Groetjes, Cynthia

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Keer terug naar Wall of Natuurlijke Rauwe Voeding