Registreren

Fretten: Slakken, kikkers en wilde kleine knagers.

Voedings- en medische informatie over fretten.

Moderator: Team VoerNatuurlijk

*Nisse, Forumfret 2008*
*Nisse, Forumfret 2008*

Fretten: Slakken, kikkers en wilde kleine knagers.

Berichtdoor wendy » zo 18 jun, 2006 12:53

Mettertijd kunnen jullie wat meer concrete info verwachten, ook op mijn website, maar in afwachting daarvan al even dit, voor het geval dat er hier mensen zijn wiens fretten -gewild of ongewild - wel eens een slak of kikker of wilde muis naar binnen spelen.

Onlangs kwam ik een tekst tegen over een parasiet met de welluidende naam Skrjabingylus nasicola, een nematode, die als tussengastheer slakken zou hebben, en als eventuele "wachtgastheer" -niet noodzakelijk dus- kleine knagers zoals bosmuizen, woelmuizen en ook wel gewone muizen. Ook spitsmuizen (eigenlijk geen knagers maar insecteneters) kunnen deze rol vervullen. De definitieve gastheer is, je raadt het al: wezel, hermelijn, bunzing, ... en ook fret.

Deze S. nasicola is een worm, die zich uiteindelijk gaat ophouden in de sinussen... Allesbehalve aangenaam dus, en ze kunnen er met velen tegelijk gaan huishouden. Bij wezel en hermelijn maken ze ook echt gaten in de schedel, bij bunzings en grotere marters zou dit minder zijn vanwege de hardere schedel.
Qua symptomen vindt men het volgende: vnl deformatie van de schedel (vooral bij wezels en hermelijnen dan) en zenuwsymptomen door eventuele aantasting van de hersen. Uiteraard zorgen de wormen in de sinussen ook voor de nodige irritatie, en er wordt ook een soort "gek worden" door het krioelen van de wormen in de sinusholten (je zou voor minder :shock: ) beschreven. (Dit "gek worden" is niet te verwarren met het échte dansen van de wezel, dat onder meer een onderdeel van zijn jachttechniek vormt)

Ik wil de precieze cyclus en meer details nog eens wat beter gaan opzoeken en dan op mijn website iets over schrijven, maar met het warme weer zullen er wellicht meer fretten eens buiten rondlopen, dus wilde ik dit nu toch al even kwijt.
De cyclus gaat ongeveer als volgt:
slak eet larve --> (woelmuis/bosmuis/spitsmuis eet slak -->) marterachtige eet slak of muis/spitsmuis --> larve dringt door darm naar ruggemerg --> klimt op naar de hersenzenuwen en migreert naar de sinusholten --> wordt volwassen en plant zich voort
De geproduceerde larven gaan vanuit de neus naar de keel --> maag --> darm --> faeces en alles begint weer opnieuw.

Verder is er ook nog een andere parasiet die gelijkaardig tewerk gaat, namelijk de trematode Troglotrema acutum. Alleen zijn waterslakken hier de eerste tussengastheer, en kikkers de 2e -wél noodzakelijke- tussengastheer. Bij het eten van een kikker kan een bunzing/fret dan weer besmet worden dus.
(en vergeet niet dat kikkers beschermd zijn overigens...)

Voor Troglotrema gelden +- dezelfde symptomen: botaantasting van de schedel, irritatie van het slijmvlies van de sinussen en zenuwsymptomen.

Ik denk overigens niet dat iedereen zich nu verschrikkelijke zorgen moet gaan maken om hun fretten die wel eens een slak of wilde (spits)muis gegeten hebben hoor. Ik moet sowieso nog eens gaan kijken naar de juiste prevalentie, maar het kómt voor in Belgie en Nederland, dus wilde ik het toch maar even zeggen. Voor iemand toch pech heeft, en het kon vermeden worden doordat ik iets gezegd had. Persoonlijk zou ik in ieder geval trachten te vermijden dat mijn fretten wilde slakken/kikkers/(spits)muizen opeten.

Wendy (©Muizenvangende diefjes)
Afbeelding

Keer terug naar Bibliotheek Fretten