Registreren

[BEANTWOORD] Pijnstilling

Vraag & antwoord 28 augustus t/m 4 september 2011.

Moderator: Team VoerNatuurlijk

Snuffelaar
Snuffelaar

[BEANTWOORD] Pijnstilling

Berichtdoor kattenbella » vr 26 aug, 2011 21:24

Geachte mevrouw Koning,

Erg fijn dat we hier vragen aan u mogen stellen en de antwoorden metelkaar kunnen delen hier.

Ik zit al een tijd met voorschrijvingen van pijnstilling voor katten. Dit komt hier misschien wat vaker voor, omdat er 24 katten hier wonen plus dat ik katten van anderen verzorgd af en toe.

Meestal wordt novocam standaard voorgeschreven onlangs ook aan mijn kat na het verwijderen van haar gebit. Ze heeft behoorlijke nierklachten en is gespoeld na het verwijderen van haar gebit.

De novocam heb ik haar niet gegeven, dat leek me geen goed idee, want novocam en of metacam staat erom bekend dat het erg sleht is voor de nieren.

Ik heb het middel cox compositum besteld van de groene os. Dat was het enige middel wat ik kon vinden.
Is dit een goed middel tegen pijn en ontsteking, werkt het goed en snel en schaadt het de nieren niet?

Zijn er naast dit middel ook andere pijnstillers die het liefst helemaal geen nare bijwerkingen hebben?

Mijn katten eten allemaal carnibest en rauw hiernaast.

Vriendelijke groeten,

Bella

*Dierenarts*
*Dierenarts*
Aantal honden: 3

Re: Pijnstilling

Berichtdoor Tannetje » di 30 aug, 2011 11:12

Beste Bella,
Ik vind het wel een beetje merkwaardig dat ze aan katten met nierproblemen Novacam voorschrijven. Ik zou het echt niet durven.
Het lastige met katten is dat ze heel slecht tegen bepaalde pijnstillers kunnen. De NSAID's zijn over het algemeen minder geschikt voor katten. Sinds kort (ok, een paar jaar alweer) is er metacam en dus ook analogen daarvan op de markt voor katten. ik ben er erg voorzichtig mee. Liever probeer ik op andere manieren pijn te bestrijden. Dat kan met behulp van chiropractie/orthomanuele therapie/osteopathiemet acupucntuur, met voedingssupplementen als glucosamine en visolie en met kruiden. Cox Compositum is er een van, dat is een combinatie die behoorlijk pijnstillend werkt en geen van de bijwerkingen van de NSAID's heeft.
Het is dus niet belastend voor de maag of de nieren. Het lastige is wel dat het erg vies is en tinctuur. Dat is voor katten een minder geschikt vorm, puur omdat het zo vies is. Maar als het lukt om het er in te krijgen kan het prima gebruikt worden als pijnstiller bij katten.

Kruiden waarmee je waarschijnlijk voorzichtig moet zijn bij katten zijn: salix alba (wilgebast) en Filipendula (moerasspirea). Dat zijn kruiden die een NSAID-achtige werking hebben. Hoewel niet echt bekend is of dat ook daadwerkelijk problemen geeft bij katten.
Maar bijvoorbeeld Boswelia (wierrookboom), Harpagophytum (duivelsklauw) en Yucca zijn goed bruikbare kruiden bij katten. Ook gember werkt pijnstillend.
Kattenkruid en hop werken kalmerend en ook licht pijnstillend.
Antioxidanten zoals curcuma of bosbessen kunnen ook een pijnstillend effect hebben, met name als er sprake is van ontstekingen.

En als laatste is het ook mogelijk om met homeopathische middelen of Chinese kruiden pijnstilling te verkrijgen, maar dan gaat het om een middel of combinatie die echt bij het individu past.

Dus er is echt nog veel meer mogelijk!
succes met al je katten, Tannetje
Afbeelding

Snuffelaar
Snuffelaar

Re: [BEANTWOORD] Pijnstilling

Berichtdoor kattenbella » wo 31 aug, 2011 12:09

Bedankt voor je uitgebreide antwoord, hier kan ik veel mee!

De Cox tinctuur neemt ze goed in door haar voer. Voor nu even nierdieetblikjes. Ik laat het even staan om de alcohol te laten verdampen.

Groetjes, Bella en de katten.

Keer terug naar Gastschrijver Tannetje Koning (2011)