Registreren

[BEANTWOORD] Rode plekken

Vraag & antwoord 28 augustus t/m 4 september 2011.

Moderator: Team VoerNatuurlijk

Snuffelaar
Snuffelaar
Aantal honden: 1
Aantal katten: 1

[BEANTWOORD] Rode plekken

Berichtdoor AnneMarie67 » za 27 aug, 2011 19:19

Ik geef mijn mix shih tzu naast vers vlees, ook diepvries vlees, zonder gluten, ook gekookte sperciebonen om dit gecastreerde hondje geen honger te laten hebben en goed op gewicht te houden.
Nu heeft ie vaker met perioden, rode plekken, vlekjes nu, in zijn lies, dit breidt zich uit naar zijn poot en later ook de andere lies.
Hij heeft een lichte vacht, dit schijnt hem gevoeliger te maken.
Ook enkele keren oorontsteking gehad. Vaak links.
Nu zag ik dat ie aan de onderkant van zijn lip, tussen zijn haren daar, heel rood is en er bultjes zijn. Gelige.
Kan dit een reactie op sperciebonen zijn?
Of lijkt dit meer een andere infectie?
Ik ben al naar meerdere dierenartsen geweest, heb ook een testje laten doen bij NIB. De één zegt atopie, de ander wil hem aan hypo allergeen voer maar geen duidelijkheid.
Krijgt alleen cortisone en antibiotica en dat werkt ook niet. Geef hem nu Hokamix Forte en probiotica, misschien heeft dit het verergerd. Eerder bij gebruik van drainage van de Groene Os werd het ook veel erger.

*Dierenarts*
*Dierenarts*
Aantal honden: 3

Re: Rode plekken

Berichtdoor Tannetje » wo 31 aug, 2011 15:56

Dit klinkt alsof hij toch een overmaat aan afvalstoffen in zijn lichaam heeft. Ik zou toch proberen om te ontgiften maar wel rustig beginnen. Ik zou beginnen met brandnetelthee en dan de drainage comp nog eens maar met een heel lage dosering beginnen, 2x daags 2 druppels bijvoorbeeld.

Waarom geef je hem gekookte sperziebonen? Gekookte groenten worden verteerbaar en werken dan als een soort koolhydraatbron, dus hij zal er alleen maar dikker van worden. Als je hem maagvulling wilt geven waar hij niet dik van wordt dan kun je beter rauwe gemalen groenten geven. Niet alleen sperciebonen maar allerlei groenten door elkaar. Een goed recept als hij echt moet afvallen is een paar dagen per week gemalen pens met rauwe groenten erdoor geven. Daar zitten veel vezels en voedingsstoffen in en weinig caloriën.

Als de cortico's niet werken betekent dat soms dat het een voedselallergie is. Dan moet je een eliminatiedieet proberen. Dat houdt in dat je een diersoort kiest die hij nog nooit gehad heeft en dan geef je alleen maar dat. Dus vlees, botten en orgaanvlees van dat dier en geen groenten/rijst/andere granen. Dat moet je dan 6 weken volhouden en dan weet je of het door de voeding komt of niet.
Is het probleem dan over dan ga je een voor een andere diersoorten toevoegen, elke 2-3 weken een nieuwe erbij. Zo kun je een lijstje maken van diersoorten waar hij tegen kan en waar hij niet tegen kan. De diersoorten waar hij tegen kan moet je dan afwisselen om te voorkomen dat hij nog meer allergiën opbouwt.
Afbeelding

Keer terug naar Gastschrijver Tannetje Koning (2011)