Registreren

[BEANTWOORD] Pups; inenten & ontwormen 2

Vraag & antwoord 28 augustus t/m 4 september 2011.

Moderator: Team VoerNatuurlijk

*Passievolle Spanjaard*
*Passievolle Spanjaard*
Aantal honden: 2

[BEANTWOORD] Pups; inenten & ontwormen 2

Berichtdoor Pasqualino » di 30 aug, 2011 13:15

N.a.v. van de antwoorden in dit topic heb ik nog enkele vragen:

Dus als ik het goed begrijp zou volgens jou het meest ideale zijn:

De pups worden geboren met antilichamen van de moederhond, 1 van de pups titeren om te bepalen wanneer deze antilichamen minder zijn geworden (rond de 9 weken ongeveer?), dan 1x enten en na 3a4 weken titeren om te controleren of de enting goed aangeslagen is.

En dan gaat het om de DHP enting?
En maakt het uit hoe de moederhond ingeent is voor de pups?

Wat betreft de wormen;
Hoe kan het dat 9 op de 10 pups spoelwormen hebben? Waar komen die vandaan als de moeder het niet heeft? Hoe zit dat dan bij wolvenpups?

Alvast bedankt.

*Dierenarts*
*Dierenarts*
Aantal honden: 3

Re: Pups; inenten & ontwormen 2

Berichtdoor Tannetje » wo 31 aug, 2011 20:40

Ja, dat heb je goed begrepen. Het gaat inderdaad om de DHP. Pi (parainfluenza) vind ik onzin en lepto is een apart verhaal.

Elke hond heeft spoelwormen. Pups krijgen spoelwormen al in de baarmoeder van de moeder, bij katten gebeurt dat niet, dan komt de besmetting pas later met de melk. En daarna dus als ze melk drinken bij hun moeder. Ze worden er dus mee geboren. Die spoelwormen hebben larven die door het lichaam heen trekken en ergens in het lichaam in ruste gaan. Daar zitten ze onbereikbaar voor ontwormingsmiddelen. Je krijgt ze dus niet weg. Op het moment dat de weerstand even wat minder wordt, worden de larven weer actief, trekken naar de darmen en gaat zich weer voortplanten. Dat gebeurt dus in elk geval als een teef drachtig is en zo word de volgende serie pups besmet.
Dat is dus de reden dat vrijwel alle pups en kittens besmet zijn en ontwormd moeten worden.
Met volwassen honden is het dus zo dat je ze een ontwormingsmiddel kunt geven, als er geen volwassen wormen aanwezig zijn gebeurt er dus niets en de dag erna hebben ze stress, worden de larven actief en krijg je wormen in de darmen.
Daarom is het zinvoller om eerst te checken of er volwassen wormen in de darmen zitten voordat je gaat ontwormen.
Wolven zitten vol wormen. Zolang hun weerstand goed is, is er niets aan de hand. Worden ze ziek dan zorgen de wormen er voor dat ze sneller dood gaan, lijkt me.
Afbeelding

*Passievolle Spanjaard*
*Passievolle Spanjaard*
Aantal honden: 2

Re: [BEANTWOORD] Pups; inenten & ontwormen 2

Berichtdoor Pasqualino » wo 31 aug, 2011 21:26

Duidelijk, dankjewel :voer20:

Keer terug naar Gastschrijver Tannetje Koning (2011)