Registreren

[BEANTWOORD] Graan verschil rauw of gaar

Vraag & antwoord 28 augustus t/m 4 september 2011.

Moderator: Team VoerNatuurlijk

*Haagse Podenco's*
*Haagse Podenco's*
Aantal honden: 2

[BEANTWOORD] Graan verschil rauw of gaar

Berichtdoor Aquillo » wo 31 aug, 2011 23:54

Beste Tannetje,

Ik heb zelf een hond met een graanallergie die ook beslist geen gegaarde rijst kan verdragen. Hij krijgt volledig NRV en zo nu en regelmatig prooi. Gezien zijn allergie voor graan haal ik bij tamme prooidieren voor hem de darmen en de maag er uit omdat het voedsel van de tamme diersoorten geperste brokvoer is, en de kans dat hij daar slecht op reageert groot is.
Echter bij de wilde prooi laat ik het er allemaal wel in zitten en kan hij dat ook eten. In die magen zitten weliswaar wel eens graankorrels, maar daar heeft hij geen last van omdat die vlgs mij gewoon heel zijn en zo wie zo niet gegaard. Nu heeft hij naar mijn idee geen koolhydraat boost nodig maar ik wil je toch even het volgende vragen:

Ik zie je in sommige antwoorden graan (rijst) adviseren als bijvoeding ivm de koolhydraten, en dat er in de kvv ook rijst zit? Zou je dat advies ook geven als een hond een graanallergie heeft?
Rijst is toch ook een graansoort?
Zou die koolhydraattoevoeging in de vorm van gekookte rijst ook vervangen kunnen worden door gemalen maar ongekookte rijst?

Ook nog even een vraag over het feit dat in de wolvenmaag ook wel eens granen zitten. Die granen zijn dan toch ook niet gekookt of voorbewerkt? Kun je dat dan nog steeds als een vorm van voeding zien? Ik heb zelf het idee dat eventuele granen die in de maag terecht komen middels het prooidier of mss toch een hap van een aar slechts kan dienen als ruwe vezel?
Groetjes, Cynthia

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

*Dierenarts*
*Dierenarts*
Aantal honden: 3

Re: Graan verschil rauw of gaar

Berichtdoor Tannetje » do 01 sep, 2011 18:43

Honden hebben geen granen nodig, dus je kunt het prima achterwege laten. ik zie geen enkel reden om een hond met een granenallergie toch graan te geven.
Ik denk dat katten echt sneller dood gaan als je ze granen geeft en een hond zou ietsje granen kunnen verdragen maar nodig is het niet.
Je hebt inderdaad kans dat hij rauwe granen wel zouden kunnen verdragen, maar ik denk dat het toch een risicofactor is. Door de maagsappen verweken de granen wel en kan het toch een allergische reactie teweeg brengen.

Vossen kunnen ook geen bessen verteren, maar ze eten ze wel. Ik vind zo rond deze tijd van het jaar overal vossenpoep die bestaat uit complete bosbessen. Waarom zouden ze die toch eten als ze er niets mee kunnen? Ik denk dat ze dus wel een fractie ervan verteren en dat toch ook zo zijn nut heeft.
Afbeelding

*Haagse Podenco's*
*Haagse Podenco's*
Aantal honden: 2

Re: [BEANTWOORD] Graan verschil rauw of gaar

Berichtdoor Aquillo » vr 02 sep, 2011 13:19

Tannetje dank voor je duidelijke antwoord. Ik geef mijn honden overigens helemaal nooit granen, maar ik was echt heel erg benieuwd ernaar. en wat je zegt over bessen.. rond deze tijd struinen mijn honden alle struiken af naar rijpe vruchten :lol:
Groetjes, Cynthia

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Keer terug naar Gastschrijver Tannetje Koning (2011)