Registreren

[BEANTWOORD] Voedingswaarden bloed

Vraag & antwoord 28 augustus t/m 4 september 2011.

Moderator: Team VoerNatuurlijk

Gevorderde
Gevorderde

[BEANTWOORD] Voedingswaarden bloed

Berichtdoor Papouck » do 01 sep, 2011 07:35

Beste Tannetje,

Al sinds ik rauw voer houdt de volgende vraag mij al bij vlagen bezig:

hoe goed wij ook proberen de natuur na te bootsen: alle slachtvee is leeggebloed.
Ik heb het er ooit met mijn (biologische, zelfslachtende) slager over gehad, maar volgens hem kun je, mag je zelfs in Nederland geen bloed kopen.

Gevoelsmatig zou ik zeggen dat juist bloed enorm veel voedingswaarden bevat.

Ik heb een Duitse Dog van bijna 11½ die moeite krijgt met de vertering van hele stukken vlees en met name bot. Noodgedwongen krijgt hij de laatste tijd KVV. Ik vraag me af of juist het niet eten van bot (merg) problemen op kan leveren.
Mijn vraag is dus: wat is de voedingswaarde van bloed en kun je of moet je dat op een andere manier vervangen?

Misschien geldt dit nog wel meer voor katten dan voor honden.

*Dierenarts*
*Dierenarts*
Aantal honden: 3

Re: Voedingswaarden bloed

Berichtdoor Tannetje » do 01 sep, 2011 18:37

Leeggebloed wil nog niet zeggen dat alle bloed er uit is. Er zit zeker nog bloed in orgaanvlees en spiervlees. Bloed is zeer eiwitrijk en een broedplaats voor bacteriën. Dat is de reden dat het nergens voor gebruikt wordt, behalve bloedworst maken.
ik denk niet dat bloed dingen bevat die niet in vlees of orgaanvlees voorkomen, dus ik zie het nut er niet zo van in.
Oudere honden kunnen soms bot niet meer zo goed verteren. Dan zou je het gemalen kunnen geven. Merg bevat veel vet en het kan zijn dat hij daar ook niet zo goed meer tegen kan. Maar dan zou je alleen maar de hoeveelheid bot kunnen verminderen. Spiervlees is erg hoogwaardig en dat is ook relatief licht verteerbaar, dus dat is wel goed om wat meer te geven.
Afbeelding

Keer terug naar Gastschrijver Tannetje Koning (2011)