Registreren

[BEANTWOORD] Resistentie bacterien

Vraag & antwoord 28 augustus t/m 4 september 2011.

Moderator: Team VoerNatuurlijk

Snuffelaar
Snuffelaar
Aantal honden: 1

[BEANTWOORD] Resistentie bacterien

Berichtdoor Morti » do 01 sep, 2011 09:03

Hoi Tannetje,

Ik heb een vraag over wat nu aardig gaande is, het resistent worden van bacterienen. Gezien de grote hoeveelheden antibiotica welke in de bio industrie gebruikt worden, zijn bacterien resistent geworden voor veel antibiotica. Voor mensen gaat dit op termijn veel problemen geven, het is zelfs al in zekere mate aan de orde. Maar in hoeverre is dit ook een gevaar voor onze huisdieren. Is dat van een gelijke orde? Veel is natuurlijk door goede hygiene en het gebruiken van biologische producten te ondervangen, maar toch. Ik hoop dat je hier een zienswijze over hebt en hoe we hier het beste mee om kunnen gaan. Alvast dank voor je tijd.

Gr. Nanja

*Dierenarts*
*Dierenarts*
Aantal honden: 3

Re: Resistentie bacterien

Berichtdoor Tannetje » do 01 sep, 2011 18:33

In principe is het voor onze huisdieren net zo'n groot probleem als voor ons. Ook bij huisdieren komen multiresistente bacteriën voor hoewel ze ook vaak ontstaan door veel antibioticakuren te geven aan het dier zelf. Ik heb al honden met huidklachten en oorklachten die bacteriën bij zich hebben die multiresistent zijn.
Ik weet niet hoe je dat kan voorkomen.
Overigens zijn de meeste multiresistente bacteriën nog wel gevoelig voor colloidaal zilver of tea tree.
Afbeelding

Keer terug naar Gastschrijver Tannetje Koning (2011)