Registreren

[BEANTWOORD] Menu

Vraag & antwoord 28 augustus t/m 4 september 2011.

Moderator: Team VoerNatuurlijk

*Sociaal Flatje*
*Sociaal Flatje*

[BEANTWOORD] Menu

Berichtdoor tomendanielle » do 01 sep, 2011 14:27

Hoi Tannetje,

N.a.v. een van een eerder antwoord heb ik wat vragen over het zelf samenstellen.

Vind je 50 gram lever per 10 kg lichaamsgewicht en 25 gram nier per 10 kg lichaamsgewicht goede richtlijn?
Hoe kijk je aan tegen vasten?
Is het verantwoord om pens als compleet te rekenen (dus menu maken voor 6 dagen en 7de dag pensdag)?

Ook zag ik dat je een voorstander bent om niet elke dag compleet te voeren. Dus ik heb mijn menu nu aangepast en kun je op dit voorbeeld menu wat commentaar opgeven?

Menu voor flatcoated retriever 30 kg.

2675 gram voor 5 dagen (hond mag wat afvallen, dus vandaar wat aan de lage kant).
Percentages:
14% orgaan
56% vlees / 71% vlees inclusief vlees aan bot
30 % vleesbot / 15% kaal bot

Ma. 150 lamslever, 150 geitenhart, 200 vleesbot
di. 600 vlees
woe.300 vlees en 200 vleesbot
do. 600 vlees
vrij. 75 nier, 400 vleesbot

Zat/zon. Afwisselend ene week twee dagen pens, de andere week twee dagen vis (kvv 2 dagen 1 rol op).

Hoop dat je in je nieuwe boekje ook nog wat meer voorbeeld menu's op kan nemen... ik blijf dat altijd het lastigste te vinden. Samen met het kijken hoeveel bot er precies zit aan bepaald vleesbot. Want in het menu ga je uit van 50 / 50 % maar in de praktijk werkt dat niet altijd.

Hoop dat je nog tijd hebt om hier wat commentaar op te geven. Vind het echt heel leerzaam!

*Dierenarts*
*Dierenarts*
Aantal honden: 3

Re: Menu

Berichtdoor Tannetje » do 01 sep, 2011 18:15

Eigenlijk ben ik niet zo van de percentages. Voor mijn eigen hond weeg ik niet eens wat ik geef. Laat staan dat ik hoeveelheden lever en hart weeg.
Ik geef bij voorkeur 5 dagen per week eten, op onregelmatige tijden. Twee dagen vlees met bot, een dag orgaanvlees met spiervlees of bot en een dag groentenmix met pens of vis en een dag vis of prooidier. Soms tussendoor een eitje als extraatje.
En als het niet uitkomt gooi ik dat programma door elkaar en voer een week geen orgaanvlees of twee keer orgaan in een week. Soms heb ik geen groentenmix meer en ook geen tijd om het te maken en dan krijgt ze weken geen groentenmix. Ik heb geen idee of een konijnekopje orgaan of bot of spiervlees is, het heeft van allemaal wat, maar dat maakt echt niet uit.

En kwa hoeveelheden: wordt ze wat dikker, krijgt ze minder, wordt ze wat dunner krijgt ze minder. Ze krijgt ook niet elke dag evenveel. Soms maar 150-200 gram, soms bijna een kilo. Ze weegt nu 16 kg en ik vind haar iets aan de dikke kant.

Al dat gereken. Ik zou echt niet kunnen zeggen of 50 gram lever veel of weinig is. Zolang hij maar geregeld een stukje krijgt gaat er echt niets mis.

Ik vind pens niet compleet, maar je mag rustig een pensdag inbouwen. Pens valt bij mij onder orgaanvlees omdat het geen spiervlees is.
ik denk zeker niet dat je hond met dit menu tekorten opbouwt, dus je doet het prima.

Kortom geef van alles wat, varieer en kijk naar je hond. Laat dat gereken maar zitten, het is nergens voor nodig. Dat doe je toch ook niet voor jezelf?
Ik houd een schijf van 4 aan voor honden en voor katten een schijf van 3: spiervlees, bot, orgaanvlees en voor honden groenten/noten/zadenmix. Zolang je die vier/drie afwisselt en ook de ingrdiënten wisselt, gaat er niets mis. En prooidieren bevatten van alles wat, dus dan heb je alles in een keer. Lekker gemakkelijk.

Leuk antwoord? Kun je daar iets mee?
Afbeelding

*Sociaal Flatje*
*Sociaal Flatje*

Re: [BEANTWOORD] Menu

Berichtdoor tomendanielle » do 01 sep, 2011 19:48

Leuk antwoord!

Vind het wel wat moeilijk in de praktijk... ben toch bang dat ik iets fout doe... maar ik kan dus de schijf van 4 aanhouden:
1. spiervlees, meest
2. bot,
3.orgaanvlees
4. groenten/noten/zadenmix. minste

Kijk je naar de ontlasting of je genoeg bot geeft? (Hoe bevleesd moet het bot zijn?)
Kun je bij een volwassen hond de maaltijd verdubbelen (i.v.m. vasten de volgende dag?) of bouw je dat langzaam op, hoe doe jij dat?
Mag je de vastendag wel wat geven tijdens training? wat biogarde etc?
Groente kook je en geef je gemalen, net zoals de noten, of mogen die ook nog heel zijn?

Voor mijn gemoedsrust :voer45: als ik dit bovenstaande op Tom toepas...

Maandag: +/- 1000 gram vlees met bot
Dinsdag: vasten
Woensdag: +/-500 gram Pens + ei+ groente
Donderdag: 800 gram kvv vis, of +/-1000 gram Prooidier (voor Tom en mij zonder vacht :voer41:)
Vrijdag vasten
Zaterdag: +/-500 gram Vlees met bot + ei
Zondag: 375 gram Orgaanvlees (lever, hart, nier) met spiervlees aangevuld tot +/- 500 gram (afhankelijk van ontlasting aanvullen met wat vleesbot)

klopt dit dan ongeveer?

Bedankt!

*Ere-lid*
*Ere-lid*
Aantal honden: 2

Berichtdoor Jet » vr 02 sep, 2011 08:29

Ik ben ook niet van de percentages, maar vind wel dat zeker beginnelingen een leidraad moeten hebben.
Ik lees zo vaak dat mensen heel makkelijk ( bijvoorbeeld ) maar lekker goedkoop pens voeren , ook aan pups omdat het goedkoop is, en maar een beetje aan rotzooien.
Sorry dat ik het zo zeg.

Jij bent een autoriteit op het gebied van medische kennis en voeding, je antwoord op de vraag van tomendanielle vind ik veel te vaag, daar kan een beginner niets mee, en geeft onzekerheid voor de vraag steller, en zal anderen er misschien tot aan zetten om maar wat aan te rotzooien.

Een keer makkelijk zijn, prima , maar maak daar geen gewoonte van.
Dieren zijn mijn beste vrienden,hoewel ik mensen ook niet kan missen.

Afbeelding

*Dierenarts*
*Dierenarts*
Aantal honden: 3

Berichtdoor Tannetje » vr 02 sep, 2011 11:16

Ben ik ook wel met je eens, Jet. Maar wanneer ben je nog een beginner en wanneer niet meer?
En ik denk dat al dat gereken ook mensen afschrikt. Het is niet moeilijk! Je moet het wel heel bont maken wil je tekorten krijgen.
En als je alleen maar pens voert, houd je je dus niet aan de schijf van vier.

Daniëlle, ik vind je nieuwe schema prima. Je voert dan ongeveer 3875 gram per week. Dat is dan iets minder dan 2% van het lichaamsgewicht. Als hij iets moet afvallen is dat prima.

Je kunt goed bevleesde botten gebruiken en iets minder goed bevleesde en dan wat spiervlees erbij geven. En inderdaad de ontlasting goed in de gaten houden. de ene hond kan meer hebben dan de andere.
Ik geef eigenlijk voor of na een vastendag niet perse meer dan anders. Ik verdeel de hoeveelheid voor een week ongeveer over 5x.
Vastendagen zijn ideaal om te trainen omdat ze dan actiever zijn. En dan mag je best gewoon belonen zoals je normaal doet. Ik geef geen maaltijden tijdens een vastendag maar veel mensen vinden het prettig om toch iets te geven als biogarde ofzo. Dat is geen probleem. Honing erdoor is niet erg functioneel. Honden kunnen hun suikerspiegel beter dan mensen op peil houden.

Groenten geef ik rauw en gemalen, net als noten. Gekookte groenten worden verteerd en beschouw ik als een soort koolhydraten. Rauwe groenten worden niet verteerd en werken als vezels. Om de voedingsstoffen uit de rauwe groenten opneembaar te maken moeten ze dus zeer fijn gemalen wordt. Tot een brij.
Afbeelding

*Sociaal Flatje*
*Sociaal Flatje*

Berichtdoor tomendanielle » vr 02 sep, 2011 15:18

Ik vind het rekenen zelf eerlijk gezegd juist wel prettig. Als houvast.
Wil het zelf graag goed doen en ik begrijp nu wel dat er flinke marges zijn. Zolang schijf 1 maar groter is dan schijf 2 etc. Alleen als ik een pensdag invoer en die meetel met orgaan komt de orgaan niet meer als 3de maar eerder als 2de uit. Ga nog eens zitten puzzelen.

Bedankt in ieder geval voor je info!

Keer terug naar Gastschrijver Tannetje Koning (2011)