Registreren

[BEANTWOORD] Supplementen

Vraag & antwoord 1 t/m 5 april 2012.

Moderator: Team VoerNatuurlijk

Forumverslaafd
Forumverslaafd
Aantal honden: 1

[BEANTWOORD] Supplementen

Berichtdoor Marye » za 31 maart, 2012 12:02

Hallo Erwin,

Bedankt voor je tijd hier op het forum.

Ben benieuwd naar jouw mening over supplementen gebruik bij honden? (Ik ken je mening over mensen wel, maar dieren eigenlijk niet :wink: )
Is er iets dat je standaard aanraad bij zelf samenstellen van voeding?
En dingen die je in afwijkende situaties aanbeveelt (bijv een auto-immuunziekte)?
Afbeelding

Snuffelaar
Snuffelaar
Aantal katten: 10

Re: Supplementen

Berichtdoor Peppie » za 31 maart, 2012 13:50

Daar ben ik ook heel benieuwd naar maar dan bij katten :?. Ik heb hier een nierpatientje rondlopen van 19 jaar en 3 leukemiekatten.
Op de amerikaanse sites over rauwvoeding lees je steeds dat je vitamines moet toevoegen. Ik twijfel dan steeds :oops: wel of niet, wel of niet.
Bedankt voor een eventuele reactie, ik ben hier op Curaçao jammergenoeg nog geen enkele dierenarts tegengekomen die openstaat en/of ervaring heeft met rauwvoeding :cry:

*Any Animal*
*Any Animal*
Aantal honden: 3

Berichtdoor Erwin v. G. » zo 01 apr, 2012 12:22

Hallo Marye,

Supplementen. Je vraagt een standaard supplementatie en supplementatie bij chronische ziekten?

Een standaard supplementatie bij gezonde honden:
1. Multivitamine
2. Omega-3 olie
3. Probiotica en dan een multi strain

Supplementatie geef je direct vers bij de maaltijd. Dus het moet niet fabrieksmatig al in de maaltijd verwerkt en ingevroren en ontdooit zijn. Dit schaadt de biologische werkzaamheid van de supplementen.

Waarom. Hoe biologisch dynamisch de afkomst van voeding ook is, tekorten blijven er bestaan eenvoudigweg omdat de prooidieren ook niet meer leven zoals ze integraal behoren te leven en de grond waarop de prooidieren leven ook niet meer voldoende aan deze dieren kan bieden.

Opgemerkt dient wel te worden dat dit supplementeren niet dagelijks moet. Drie dagen de ene week en vier dagen de andere week. Het lichaam neemt immers enkel efficiënt op wat het tekort komt.

Supplementatie bij chronische ziekten is een onderwerp apart en kan enkel individueel besproken worden. Auto immune aandoeningen zijn wel aandoeningen waarbij zoveel werkingsmechanismen verkeerd zijn gaan lopen dat enkel supplementeren een hulpje is.

*Any Animal*
*Any Animal*

Berichtdoor Erwin v. G. » zo 01 apr, 2012 12:29

Beste Peppie,

Het antwoord bij Marye over supplementatie geldt ook voor katten. Chronische nierinsufficiëntie en leukemie bij katten zijn dusdanig ernstig evolutionair verkeerd gelopen werkingsmechanismen dat supplementatie hier individueel met de bloeduitslagen en het gehele levensloop van de katten en enkele generaties terug besproken moet worden. Mijn advies is de basis supplementatie te gebruiken.

1. Multivitamine
2. Omega-3 olie
3. Probiotica

Zo worden de werkingsmechanismen in ieder geval ondersteunt.

*De kleine therapeut*
*De kleine therapeut*
Aantal honden: 2
Aantal katten: 0

Re: [BEANTWOORD] Supplementen

Berichtdoor Sjaak » zo 01 apr, 2012 13:56

Erwin, mag ik op de vragen en je antwoorden inhaken?

Bij het geven van supplementen ben ik altijd bang voor overdoseringen. Is het voor een leek mogelijk te bepalen hoeveel aan mulitvitaminen gegeven kan/moet worden?

Wat betreft Probiotica ging ik ervan uit dat mits de hond geen medicatie krijgt die de darmflora stuk maakt, enkel bij ziekte en na AB gebruik het nodig is om probiotica te geven.
Kan Kefir op basis van melk een vervanger zijn voor probiotica?
Groetjes Nicole
Properly trained a Man can be Dog's best friend.

*Sociaal Flatje*
*Sociaal Flatje*

Berichtdoor tomendanielle » zo 01 apr, 2012 15:31

Ik ben een echte leek op dit gebied.

1. Multivitamine
2. Omega-3 olie
3. Probiotica

Wat voor multivitamine kun je aan een hond geven?
En voor alle drie je adviezen welke hoeveelheden?

Forumverslaafd
Forumverslaafd

Berichtdoor Marye » zo 01 apr, 2012 17:49

Je basis is wat ik ongeveer had gedacht.
Zou je bij een multi voor een speciale dierenmulti gaan of is een versie voor mensen ook goed?
Laatst bijgewerkt door Marye op zo 01 apr, 2012 17:57, in totaal 1 keer bewerkt
Afbeelding

Forumverslaafd
Forumverslaafd

Berichtdoor Marye » zo 01 apr, 2012 17:57

Maakt het nog uit of je de supplementen over de week verspreid of dat je het 3 dagen achter elkaar geeft?
Afbeelding

*Any Animal*
*Any Animal*

Berichtdoor Erwin v. G. » di 03 apr, 2012 06:50

Beste Tomendanielle,

Laat ik voorop stellen dat over de kwaliteit van een supplement heel veel te vertellen valt.

Je kunt een voetbalveld ( misschien nog meer) vullen met alle merken supplementen die verkrijgbaar zijn.

De gouden regel is "duur is kwaliteit". Van belang is dat het supplement stereochemisch lijkt op dat wat in de natuur voorkomt. Zo herkennen de receptoren in de dieren de structuur en kunnen ze er wat mee.

Ik ga geen reclame maken maar er zijn goede preparaten verkrijgbaar. Voornamelijk via dierenartsen....

De hoeveelheid ? Wat op de verpakking staat is een standaard dosering. Wat veel belangrijker is, is onregelmatig geven. Het lichaam neemt immers enkel op als er een fysiologische noodzaak is. Daarnaast begrijpt DNA van alle zoogdieren op aarde "armoede". De laatste zestig jaar is er pas een overvloed. In zestig jaar kan hier geen evolutie bij betrokken zijn. Het lichaam heeft care taker genes. In een vorige vraag uitgelegd.........

Wederom geldt dit voor gezonde volwassen dieren met een normale anatomie.

Snuffelaar
Snuffelaar
Aantal katten: 3

Berichtdoor Roosje » di 03 apr, 2012 12:03

Om hier nog effe verder mee te gaan, Ik heb altijd gehoord dat biergist goed is voor de vacht van onze viervoetige huisdieren maar ik vraag me wel af of ze de B vitaminen uit biergist kunnen opnemen, voornamelijkde katten dan ?

Snuffelaar
Snuffelaar
Aantal katten: 10

Berichtdoor Peppie » za 07 apr, 2012 14:57

Hallo Erwin,

Bedankt voor de tijd die je in dit forum steekt en de uitvoerige reakties, er is veel te lezen momenteel.
Ik woon met mijn kattenfamilie op Curaçao en heb helaas geen dierenarts op het eiland kunnen vinden die openstaat voor het versvoeren, ik ben dan ook bang dat ik alle supplementen in nederland zal moeten bestellen :x Op zich geen probleem want we komen zelf regelmatig over en anders kan het opgestuurd worden maar ik heb dan toch wat advies nodig aangaande merken ed. want er zijn idd heeeeel veel producten verkrijgbaar :mrgreen: Mocht je hier geen namen willen noemen kan ik dan via e-mail contact met je opnemen om e.a. te bestellen?
Alvast bedankt voor je reaktie,
Zonnige groeten henny

*Any Animal*
*Any Animal*

Berichtdoor Erwin v. G. » zo 08 apr, 2012 07:34

Betse Nicole,

Overdoseren. Natuurlijk kan dat.....

Om daar voorzichtig mee om te gaan kun je "slordig" supplementeren. Dus twee dagen wel drie dagen niet vif dagen wel een week niet een dag et cetera. Daarnaast heeft het lichaam de capaciteit niet op te nemen wat het niet tekort komt.

Wat betreft de probiotica, een dagelijkse minimale dosis is toch niet onverstandig. Je hebt namelijk in de darm vastzittende probiotica (residente) en passerende probiotica (transiënte) . Niet enkel juiste voeding houdt probiotica in stand echter gedrag en beweging en andere stresserende factoren als xenobiotica uit de omgeving, gechloreerd drinkwater kunnen alle de probiotica comprimeren.

Probeer zoveel mogelijk droge probiotica te geven. Alles op basis van zuivel doodt probiotica.

Nog even inhaken op biergist. het is een goed vitamine B bron maar het blijft een gist de familie van de candida........!!

*De kleine therapeut*
*De kleine therapeut*
Aantal honden: 2
Aantal katten: 0

Berichtdoor Sjaak » zo 08 apr, 2012 12:32

Dankjewel Erwin, wat gaaf dat je nog terug bent gekomen voor de nog openstaande vragen! :voer20:
Groetjes Nicole
Properly trained a Man can be Dog's best friend.

Keer terug naar Gastschrijver Erwin van Gijtenbeek (2012)