Registreren

[BEANTWOORD] Kwaliteit van vlees

Vraag & antwoord 1 t/m 5 april 2012.

Moderator: Team VoerNatuurlijk

*Site Beheerder*
*Site Beheerder*
Aantal honden: 2
Aantal katten: 3

[BEANTWOORD] Kwaliteit van vlees

Berichtdoor Ester » zo 01 apr, 2012 11:09

Hallo Erwin,

Geweldig bedankt voor je support de komende dagen! :voer20:

Regelmatig hebben we op het forum discussies over de kwaliteit van het vlees wat we onze dieren voeren.
In Nederland zie je dat er steeds meer rauwvoerbedrijven bijkomen. Op zich hartstikke goed natuurlijk, al vind ik dat de kwaliteit van het vlees daarmee soms ook sterk achteruit gaat: kopvlees met veel kimmels, zenen, vellen, spiervlees met heel veel vet, spiervlees tot "snot" vermalen, spiervlees in dunne vliezige reepjes, uitgedroogd vlees en ga zo maar door.
Ik vraag mij of dit gevolgen kan hebben voor honden of katten wanneer zij overwegend met dit soort vlees gevoerd worden? En zo ja, wat de gevolgen kunnen zijn (op langere termijn?). In de meeste KVV's zit tenminste nog een premix, beslist niet zaligmakend maar bij het zelf-samenstellen moet de hond of kat natuurlijk echt alles uit het vlees zelf kunnen halen.

Wat voorbeelden van, in mijn ogen, kwalitatief slecht vlees:

Lamsvlees
Afbeelding

Rundersnijling
Afbeelding

Kopvlees kalf
Afbeelding

Hertenvlees
Afbeelding

Rundvlees
Afbeelding

Haas
Afbeelding

Geitenvlees
Afbeelding

Als je bovenstaand vlees dan vergelijkt met deze onderstaande foto's, kan ik me persoonlijk haast niet voorstellen dat het geen verschil maakt?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb het er al met veel mensen over gehad, maar nooit een bevredigend antwoord gekregen. Ik ben zeer benieuwd hoe jij hier over denkt.

Alvast bedankt!

Groetjes,
Ester

*Any Animal*
*Any Animal*
Aantal honden: 3

Re: Kwaliteit van vlees

Berichtdoor Erwin v. G. » zo 01 apr, 2012 20:36

Beste Ester,

JE SLAAT DE SPIJKER OP ZIJN KOP. CHAPEAU!!!!! :voer27:

Wat je schrijft klopt. Als paddenstoelen vliegen de bedrijven uit de grond. Over tien jaar zullen we zien hoe het met de chroniciteit is gesteld. In onze praktijk inventariseer ik de problemen om zo over tien jaar hier een bepaalde indruk over te krijgen welke merken echt verstand hebben van de samenstelling.

De foto's die jij toont is veel restproduct. Producten die door mensen niet geapprecieerd worden en dus voor dieren gebruikt worden. Commercieel een goed plan, voedingstechnisch waardeloos voor de honden en katten.

Bewogen spiervlees van dieren die geen granen of meelproducten gegeten hebben. Dat is vlees wat voldoende proteïnen bevat en alle andere mineralen. In CarniVoer wil ik zoveel mogelijk dit vlees.

Op termijn zal het vlees(?) op jou foto's als voeding zeker gezondheidsklachten gaan geven. Een afname van het immuunsysteem als eerste met sneller optredende kleine infecties en wondjes die niet goed helen.

Over het invriezen wil ik duidelijk zijn. Porties tot 400 gram en niet ontdooien en herinvriezen. Dat doet de kwaliteit van het product afnemen. Tien kilo.......... :puh: !?

En premix doorstaat invriezen en ontdooien ook niet altijd.....Supplementeren na het ontdooien en dus vlak voor de voedergift.
Laatst bijgewerkt door Erwin v. G. op zo 01 apr, 2012 20:58, in totaal 1 keer bewerkt

*Site Beheerder*
*Site Beheerder*
Aantal katten: 3

Re: [BEANTWOORD] Kwaliteit van vlees

Berichtdoor Ester » zo 01 apr, 2012 20:42

Bedankt voor jouw antwoord en bevestiging!

*Ere-lid*
*Ere-lid*

Berichtdoor Jet » ma 02 apr, 2012 17:47

Ester schreef:Bedankt voor jouw antwoord en bevestiging!

:voer20: :voer45:
Dieren zijn mijn beste vrienden,hoewel ik mensen ook niet kan missen.

Afbeelding

Snuffelaar
Snuffelaar
Aantal katten: 1

Re: Kwaliteit van vlees

Berichtdoor Noraida » do 05 apr, 2012 16:11

Erwin v. G. schreef:
Over het invriezen wil ik duidelijk zijn. Porties tot 400 gram en niet ontdooien en herinvriezen. Dat doet de kwaliteit van het product afnemen. Tien kilo.......... :puh: !?

Ik heb een vraagje over bovenstaande Quote :oops: Ik zou graag willen weten hoe je dit antwoord moet lezen :wink: Een vriendin en ik lezen het antwoord nl beide heel anders.

Zoals ik het lees, lees ik dat porties tot 400 gr juist NIET ontdooit en heringevroren moeten worden en dat je dat bij grotere porties (hoe groot weet ik niet) juist wel kunt doen omdat de kwaliteit van grotere stukken vlees minder snel afneemt.

Mijn vriendin leest: Juist niet ontdooien en herinvriezen en de stukken niet groter maken dan 400 gram.

Ik lees vaak dingen heel anders dan andere dus ik vermoed dat ik er helemaal naast zit met mijn interpetatie :? , maar ik zou graag willen weten hoe ik het dan WEL moet lezen :voer7: :voer45:

*Any Animal*
*Any Animal*

Berichtdoor Erwin v. G. » do 05 apr, 2012 20:56

Je vriendin heeft gelijk!

Invriezen is een bewerking en dient zo min mogelijk herhaald te worden. Tevens hoort het vlees snel in te vriezen hoe groter het stuk vlees hoe langer dat duurt, zeker bij hele grote stukken dan is de buitenkant al bevroren maar binnenin nog niet.
Portie dus het liefst niet te groot, helemaal in de vriezers die particulieren hebben. Producenten horen in het bezit te zijn van shockvriezers dit is een ander invriesproces dan de vriezer bij je thuis :wink:

Grote stukken ontdooien gaat vaak gepaard dat de buitenkant al ontdooit is en de binnenkant nog niet. Hierdoor duurt het te lang met temp. verschillen in het vlees. Dit heb je liever niet.

Keer terug naar Gastschrijver Erwin van Gijtenbeek (2012)