Registreren

[BEANTWOORD] Vasten

Vraag & antwoord 1 t/m 5 april 2012.

Moderator: Team VoerNatuurlijk

*Toverfee*
*Toverfee*
Aantal honden: 1
Aantal katten: 5

[BEANTWOORD] Vasten

Berichtdoor PenM » ma 02 apr, 2012 12:01

Ik vroeg me af hoe ik het beste mijn hond kan laten vasten.
Ze eet nu elke dag (zie viewtopic.php?f=79&t=33066 ), in week 1 heeft ze 1 dag lichtverteerbaar (pens of boekmaag) en in week 2, 2 dagen lichtverteerbaar (vis en pens/boekmaag)

Hoe kan ik het beste beginnen met vasten?
Mag ze dan helemaal niks die dag dan alleen water uit haar waterbak? En ik neem aan dat wat ik normaal zou geven die dag dan verspreid over de rest van de week?
En wat mag ik die vastendag doen qua activiteiten of is een vastendag ook een rustdag?

Nogmaals bedankt voor uw tijd en moeite.

Groetjes Pascalle en Martijn
Afbeelding

*Any Animal*
*Any Animal*
Aantal honden: 3

Re: Vasten

Berichtdoor Erwin v. G. » di 03 apr, 2012 19:50

Beste PenM,

Hoe kan ik het beste beginnen met vasten?
Mag ze dan helemaal niks die dag dan alleen water uit haar waterbak? En ik neem aan dat wat ik normaal zou geven die dag dan verspreid over de rest van de week?
En wat mag ik die vastendag doen qua activiteiten of is een vastendag ook een rustdag?

Beginnen met vasten adviseer ik vanaf acht maanden. Het lijkt mij eenvoudig. Eens in de week wordt er een dag niet gegeten. Wel drinken. (moeilijker voor de eigenaar dan voor de hond)

Wissel de dagen af en breng er geen ritme in. Wat die dag niet gegeten wordt wordt verdeeld over de week....

Op een vastendag kun je gewoon de dagelijkse activiteit ondernemen. Ze zijn zo fit als wat die dag. ( ik zelf vast ook een dag in de week.) Ik heb een border collie waar ik schapentraining mee doe. De dag voor de training is een vastendag. De dag van de training is Fido superfit en daarna gaat hij uitgebreid rauw eten en rusten.

LET OP: ik ben dierenarts en moet me dus verantwoordelijk gedragen. Ik leef in een glazen bol en alles wat ik zeg wordt op een zeer gevoelige weegschaal afgewogen. Ik bouw dus altijd zekerheid en veiligheid in mijn uitspraken.

*Toverfee*
*Toverfee*

Re: [BEANTWOORD] Vasten

Berichtdoor PenM » wo 04 apr, 2012 09:26

Hoi Erwin,

Bedankt voor je antwoord. Ik kan er wel wat mee. Maar ik vraag me wel af; Als Fay gaat braken, wat ze doet als 's ochtends geen eten krijgt, moet ik het dan door zetten als kwestie van gewenning of is het dan beter voor haar het niet te doen? (ze krijgt nu dagelijks tussen 9-11 haar eten voor die dag)
Ik ben wel bang dat Fay dan buiten opzoek gaat naar wat te eten tijdens de wandelingen, want ze is wel zo'n snaaier.
Afbeelding

*Any Animal*
*Any Animal*
Aantal honden: 3

Berichtdoor Erwin v. G. » wo 04 apr, 2012 10:44

Beste PenM,

O,o,o een bekend probleem..... :lol:

Als ze braakt is dat het resultaat van het Pavlov reflex wat erin is geslopen door het schematisch voeren.
Dat kan lastig zijn om te doorbreken.

Kijk ....wat duidelijk moet zijn is dat mijn adviezen bij jou (eigenaren) EN de hond(en) moeten passen. Het moet nooit zo zijn dat de stress die het veranderde voedingswijze oplevert, groter wordt dan de voordelen. dat kan schadelijk zijn.Chronische langdurige stress daar kan geen zoogdier tegen.

Perfect voeren en de perfecte voedingswijze bestaat niet. Elk dier en eigenaar is een individuele eenheid en moet ook zo bekeken worden. Was het allemaal maar zo rechtlijnig.

*Toverfee*
*Toverfee*

Berichtdoor PenM » do 05 apr, 2012 12:36

Bedankt Erwin :voer20:

We denken er over na, en waren benieuwd hoe jouw mening was. Maar idd als we naar Fay kijken vanaf het begin at ze bij ons was heeft ze gespuugd als niet in de ochtend eten kreeg.
Dus krijgt ze altijd in de ochtend (meestal tussen 9-11 u) eten.
En wat wij van haar die en hoe wij haar kennen denken we ook niet dat ze geschikt zou zijn om te gaan vasten, we zijn er daarom ook niet mee doorgegaan toe we het wel geprobeerd hadden toen ze rond de 9 maanden was. Het is niks voor haar.
Zoals het nu gaat, gaat het goed en haar menu klopt. Dus denk ik altijd maar never change a winning team :voer46:

Ontzettend bedankt voor alle moeite en tijd die erin is gaan steken. Het wordt gewaardeerd :voer20:
Afbeelding

Keer terug naar Gastschrijver Erwin van Gijtenbeek (2012)