Registreren

[BEANTWOORD] Afwisselen met rauw, brok en blik

Vraag & antwoord 1 t/m 5 april 2012.

Moderator: Team VoerNatuurlijk

Snuffelaar
Snuffelaar
Aantal katten: 3

[BEANTWOORD] Afwisselen met rauw, brok en blik

Berichtdoor Roosje » ma 02 apr, 2012 14:05

Beste Erwin, is men slecht bezig als men zijn katten voert met de drie soorten. Dus bv een dag rauw, een dag blik en brok een dag rauw enz.. Het beste is natuurlijk om volledig rauw te geven, daar ben ik me van bewust maar als dit niet mogelijk is is het dan beter om uitsluitend voor brok en blik te kiezen dan rauw bij te geven. Een argument zou kunnen zijn dat de vertering zich steeds moet aanpassen. Ik wissel af bij mijn poezen en ondervind geen problemen maar vraag me nu af of ik hun spijsvertering extra belast en of dit op termijn problemen zou kunnen geven.

*Passievolle Spanjaard*
*Passievolle Spanjaard*
Aantal honden: 2

Re: Afwisselen met rauw, brok en blik

Berichtdoor Pasqualino » di 03 apr, 2012 19:45

Mijn vraag is een beetje hetzelfde, dus ik stel hem even hier:
Mijn dieren krijgen absoluut geen brok als hoofdvoeding, maar, bij bijvoorbeeld (clicker)training gebruik ik graag Orijen brokjes (en stukjes gedroogd/ gekookt spiervlees). Mijn hond is er dol op (hij zou liever brokken eten ipv vlees :roll:), dus is hiermee goed te motiveren en het is natuurlijk erg gemakkelijk mee te nemen in mijn jaszak.
Sommige dagen lopen deze hoeveelheden best wel op, tot 1 a 2 handjes Orijen brokjes op een dag. (hond in kwestie weegt 16 kg.)

Zou jij dit afraden of kan het niet zoveel kwaad?

*Any Animal*
*Any Animal*
Aantal honden: 3

Berichtdoor Erwin v. G. » wo 04 apr, 2012 19:04

Beste Pasqualino en Roosje,

Ja wat moet ik hierop zeggen....eigenlijk geven jullie zelf het antwoord al.

De perfecte voeding bestaat niet.

Ik heb een aantal argumenten om te overwegen.

1) Alles altijd rauw begrijpt het DNA en leidt tot de meest optimale aansturing.

2) Brokvoeding en blik leidt op termijn tot laaggradige ontstekingen. (low grade inflammation)
Deze laaggradige ontstekingen kunnen leiden tot ziekten maar dat is niet altijd het geval.
3) Een hond die perfect rauw gevoerd wordt en een handje brok af en toe krijgt, heeft af en toe een immuun stimulatie. Vergeet niet dat het immuunsysteem wel af en toe aan moet. En dat doet brok....

Dit is geen pleidooi voor brok, maar ik wil jullie doen beseffen dat gezondheid enkel kan bestaan als het lichaam de hele dag uit haar homeostatische balans raakt en er binnen een dag weer in kan geraken.

We kunnen dus proberen het perfecte na te streven en dus het immuunsysteem continu met rust te laten. Als het immuunsysteem dan eens nodig is, kan deze wel eens niet adequaat genoeg reageren en is de hond of kat echt ziek.

Denk ook hier eens over na..........

Snuffelaar
Snuffelaar

Berichtdoor Roosje » wo 04 apr, 2012 20:42

Erwin v. G. schreef:Beste Pasqualino en Roosje,

2) Brokvoeding en blik leidt op termijn tot laaggradige ontstekingen. (low grade inflammation)
Deze laaggradige ontstekingen kunnen leiden tot ziekten maar dat is niet altijd het geval.

Bedankt Erwin, mag ik nog een kleine verduidelijking omtrent de term " low grade inflammations" ? Begrijp ik het goed dat dit een chronische ontsteking is zoals je bij mensen kan hebben en die op termijn aanleiding kunnen geven tot ernstige ziektes zoals bv artritis, reuma etc....
Interessant hoe we de link met onszelf kunnen leggen wat het immuumsysteem betreft, een stimulering van het immuumsysteem is ook voor ons, mensen nodig, kinderen die te hygienisch opgevoed worden krijgen vlugger last van allergieën, mensen die nooit buiten komen worden kasplantjes. Ik concludeer dat de maaltijden van onze viervoeters best hoofdzakelijk uit rauw bestaat (bv Barf, dan KVV) maar dat wat brok of blik wel goed kan zijn om om hun afweer op peil te houden.
Verder veronderstel ik dat de genen ook heel belangrijk zijn, een kat of hond met goede genen kan veel meer aan dan een zwakker dier.

*Any Animal*
*Any Animal*

Re: [BEANTWOORD] Afwisselen met rauw, brok en blik

Berichtdoor Erwin v. G. » do 05 apr, 2012 06:49

Betse Roosje,

Ik begin met "low grade inflammation".

Dit is een situatie in het lichaam waarbij het immuunsysteem constant op een laag pijl van activiteit staat doordat er in bepaalde oorgaansystemen iets fout gaat wat niet kan worden opgelost.

Bijvoorbeeld het eten van veel en vaak koolhydraten, overgewicht en een tekort aan beweging.

Het immuunsysteem produceert dan lange tijd een overmaat aan cytokines ( ontstekingsstoffen). als dit nu maar lang genoeg duurt leidt dit tot ontregeling van normale fysiologische werkingsmechanismen. In eerste instantie zoekt het lichaam naar een oplossing. Als dit niet lukt ontstaat een chronische ziekte.

Low grade inflammation in een zoogdier merk je vaak niet......

Wat betreft het af en toe wat brok of blik is een ja wat betreft immuun prikkeling. Je moet dat wel uiterst beperkt doen. (Eens in de maand). De omgeving prikkelt immers ook het immuunsysteem. Als je hond of kat dit zelf oplost merk je daar immers niets van terwijl het wel gebeurt. Zo hoort het.Dat is fysiologisch

Als bovenop al die immuun prikkels ook nog te frequent brok of blik wordt gegeven kunnen al die verschillende immuun prikkels een langdurige low grade inflammation geven. Het uit de hand lopen kan je dan merken aan plots een oorontsteking, tranende ogen, huidpuistjes, meer haarverlies, je hond kan wat gaan ruiken, rood mondslijmvlies et cetera.

Dus voor de duidelijkheid. Ik ben voor voeding die het DNA begrijpt. Dat betekent voor honden en katten rauwe voeding op het juiste moment. Brok en blik is een illustratie dat je af en toe het immuun stelsel kan prikkelen door dat te voeren.

Hetzelfde gebeurt met ons mensen als we eten wat ons DNA begrijpt en we eten ineens een groot stuk taart vol verkeerde suikers, granen, kleur, geur en smaakstoffen en chemische antioxidanten. Het immuunsysteem gaat aan om ons te beschermen en zal als je je weer evolutionair gedraagt ook uit gaan. Het probleem in onze maatschappij is dat het continu aan staat. Baas, hond en kat leven in dezelfde omgeving en zo is het kwaad al gauw geschiedt.

Een mens leeft langer op roergebakken KVV met lekkere kruiden en knoflook dat het dagelijks eten van brok met een bak water. :voer6:

Snuffelaar
Snuffelaar

Berichtdoor Roosje » do 05 apr, 2012 08:30

Dank je wel Erwin, het klinkt allemaal zo logisch en wat onszelf betreft weten de meesten onder ons het wel maar toch zondigen we....ja een lekkere taart kan zo heerlijk zijn.... :D

*Passievolle Spanjaard*
*Passievolle Spanjaard*
Aantal honden: 2

Berichtdoor Pasqualino » do 05 apr, 2012 09:15

Bedankt, super uitleg. Als ik het goed begrijp is het niet ideaal, maar in beperkte hoeveelheden kan het geen kwaad, of sterker nog, kan mogelijk bevordelijk zijn voor het immuunsysteem.
Ik ga het wel beperken tot maximaal een handje per week en gebruik echt alleen Orijen brokjes omdat daar net wat minder 'troep' in zit dan in de meeste brokjes na mijn idee.

Erwin v. G. schreef:Dus voor de duidelijkheid. Ik ben voor voeding die het DNA begrijpt. Dat betekent voor honden en katten rauwe voeding op het juiste moment. Brok en blik is een illustratie dat je af en toe het immuun stelsel kan prikkelen door dat te voeren.

Nog één vraagje (sorry, voor mijn vele vragen :oops: )...
Je zegt; Dat betekent voor honden en katten rauwe voeding op het juiste moment.
Wat is volgens jou het juiste moment? (als je de meest ideale situatie wat hond/eigenaar betreft zou hebben. Ik begrijp dat een antwoord hierop niet voor elke hond kan gelden.)

*Any Animal*
*Any Animal*

Berichtdoor Erwin v. G. » do 05 apr, 2012 20:14

Beste Pasqualino,

Wat is het beste moment om te voeren. Het beste voor het lichaam...?

Na een behoorlijke inspanning en dan in een rustige omgeving waarna het eten uitgebreid gerust kan worden.

In de praktijk: de hond heeft honger en je gaat drie uur lopen en rennen met de hond in het bos. Thuisgekomen krijgt de hond uitgebreid te eten en daarna volgt er rust.

Honger is een signaal van het lichaam aan de hersenen om hulp. Immers het lichaam komt er zelf niet meer uit. Normaliter lost het lichaam alles zelf(autonoom,onbewust) op. Als de hersenen een signaal van hulp krijgen volgt er altijd een beweging. Dus jagen. Door het nuchter jagen produceert het lichaam van de hond AMP kinase waardoor de insuline receptoren nog gevoeliger worden voor glucose en de honger verdwijnt. Rennen kun je het beste als de honger even verdwijnt.

Door te bewegen onderdrukt de hond de activiteit van zijn immuunsysteem en verhuizen de witte bloedcellen van de darmen naar de huid. Immers tijdens het jagen kan de hond zich verwonden. Het is dan handig als de witte bloedcellen daar al zijn. Na de beweging volgt een maaltijd. Hoe goed de maaltijd ook is, het is altijd een lichte vergiftiging en zet het immuunsysteem aan. Als de witte bloedcellen nu in de huid zitten hebben we een zo laag mogelijk reagerend immuunsysteem. Dat is gunstig.

Verteren gaat het beste als de parasympaticus van het autonoom zenuwstelsel domineert over de sympaticus. Dus geen tot zeer weinig externe prikkels.

Dit is de meest begrijpelijke manier en de enige evolutionaire manier.

DNA is efficiënt er was immers nooit een overvloed aan voedsel.

Keer terug naar Gastschrijver Erwin van Gijtenbeek (2012)