Registreren

[BEANTWOORD] KVV vs NRV/BARF + visolie

Vraag & antwoord 1 t/m 5 april 2012.

Moderator: Team VoerNatuurlijk

*De kleine therapeut*
*De kleine therapeut*
Aantal honden: 2
Aantal katten: 0

[BEANTWOORD] KVV vs NRV/BARF + visolie

Berichtdoor Sjaak » wo 04 apr, 2012 11:57

Beste Erwin,
een korte (?) inleiding van mijn vraag;

Vorige voorjaar werd duidelijk dat een van mijn honden akelig veel allergieën heeft. Dat was het moment voor mij om deze hond over te zetten op NRV. Ik heb nog een tweede hond die ik pas later ben gaan overzetten. Niet door gebrek aan overtuiging maar ik had meer informatie nodig en meer vertrouwen om ook haar te gaan overzetten.
Slimme hond (kruising xMH, 8 1/2 ) begon al gauw brok te weigeren dus kreeg ze KVV. Het overzetten van KVV naar NRV was bij haar moeizaam maar uiteindelijk helemaal gelukt.
Door omstandigheden wordt er met de honden de afgelopen 4 weken weinig gelopen in vergelijking met wat voor normaal is. Blokjes in de buurt, 9 van de 10 keer ook nog eens aangelijnd.

Fysiek is mij maar ook vrienden en buren iets opgevallen. Ondanks de beperkte beweging die mijn honden momenteel krijgen verandert de xMH duidelijk van bouw. Spieren zijn meer uitgesproken en lijken harder te voelen. Ik krijg opmerkingen als: ze voelt hard, stevig, ze ziet er pezig uit. (Ze heeft momenteel het figuur van een sporthond (vs huishond), absoluut geen overgewicht). je ziet spierbundels en pezen lopen. Uiteraard zal ook het uitdoen van de winterjas ertoe bijdragen dat dit alles duidelijker zichtbaar wordt.

Zelf heb ik het idee dat de veranderingen in uiterlijk zijn ontstaan nadat ze helemaal overgezet was op NRV. Kun je dit verklaren? De veranderingen zijn zo opvallend en passen niet bij het in mijn ogen te weinig beweging krijgen.

Dan heb ik nog een tweede vraag. De hond met allergieën krijgt een flinke dosis omega 3 uit visolie. Vanaf dat moment is de xMH ook visolie gaan krijgen. Ik vraag me echter regelmatig af hoeveel omega 3 ik zou moeten geven om de vele omega 6 uit kweek- en plofvee te compenseren. Kun je daar iets over zeggen?
Momenteel krijgt ze 1000 mg visolie per dag maar ik kan me voorstellen dat dit meer mag zijn. Ze is geen grote eter en doet het met haar 29 kg op 450-500 gram per dag.

Ik schrik trouwens wel van de grote verschillen in voedingswaarde tussen bewogen en onbewogen vlees!
Groetjes Nicole
Properly trained a Man can be Dog's best friend.

*Any Animal*
*Any Animal*
Aantal honden: 3

Re: KVV vs NRV/BARF + visolie

Berichtdoor Erwin v. G. » wo 04 apr, 2012 19:07

Beste Sjaak,

Ik ga even eten en ga daarna je interessante vraag beantwoorden.

Tot zo....... :voer46:

*De kleine therapeut*
*De kleine therapeut*

Berichtdoor Sjaak » wo 04 apr, 2012 19:26

eet smakelijk!
Nog een kleine toevoeging. De KVV was op 1 merk na al koolhydraat vrij. Ze is volledig van de commerciële voeding af sinds een week of 6.
Groetjes Nicole

*Any Animal*
*Any Animal*
Aantal honden: 3

Berichtdoor Erwin v. G. » zo 08 apr, 2012 07:59

Beste Nicole,

Mooie vraag en ik heb er nog geen antwoord op gegeven. Ik ben nu alle vragen aan het doornemen of ik niets vergeten ben.....

Je vraag is hoe het kan dat je xMH zo atletisch wordt van KVV/Barf zonder dat je er extra voor traint...toch?

Ik heb een verrassing. Dat gebeurt nu ook met ons als we gaan eten wat ons DNA begrijpt en we bewegen gewoon en geen sportschool. makkelijk niet.....

Maar hoe komt dat nu.

Het eten van snelle koolhydraten (khd) leidt tot een insuline resistentie, een verzuring van het lichaam en een laaggradige ontsteking die 24 uur per dag aanhoudt. Zo lust je nog een ijsje en brood :voer1:

De verzuring en de insuline resistentie resulteert in een verhoogde gluconeogenese. Een productie van suiker uit de spieren en deels uit het vet. Maar dan wel het bruine vet en dat is er vrijwel niet. Het is overdadig wit vet. En gluconeogenese uit spieren geeft ook vrij ammoniak ( NH3)

Glyconeogenese geeft NH3 groepen die het teveel aan protonen kunnen binden en met de urine zo afgevoerd worden. Verzuring is een teveel aan protonen. Dus die worden door de vrijgekomen NH3 (ammoniak) groepen weggevoerd.

Zo wordt de verzuring door het lichaam gecontroleerd ten koste van de spiermassa. Het is geen goede oplossing van het lichaam maar is een robuuste reactie van het lichaam om in leven te blijven.

M.a.w. er worden spieren afgebroken en vet opgebouwd door snelle khd. Je gaat er plofferig uitzien zoals de meerderheid op de brok het doet en bijna alle westerse mensen.

Als je nu vers zonder khd gaat voeren stopt de laaggradige ontsteking en de verzuring. De spierafbraak stopt, vet gaat verbruikt worden als eerste energiebron die het meeste oplevert. Zo gaat je hond er zonder extra inspanning atletischer uitzien.

Hoe meer spieren er t.o.v. vet aanwezig zijn, des te minder kans op suikerziekte. Dit komt door een efficiëntere gluconeogenese als die moet plaatsvinden.Daarnaast verbruiken spieren veel glucose en vet, insuline resistentie krijgt zo geen kans.

Hoeveel visolie moet je geven. Deze vraag is moeilijk exact te beantwoorden. De verhouding 3:6 moet 1:1 zij onder ideale omstandigheden. Gevoelsmatig zit je met 1000 mg per dag ok.

*De kleine therapeut*
*De kleine therapeut*

Re: [BEANTWOORD] KVV vs NRV/BARF + visolie

Berichtdoor Sjaak » zo 08 apr, 2012 12:41

Wat een mooie uitgebreide uitleg Erwin. Je had mijn vraag inderdaad goed begrepen.

Door naar mijn hond te kijken had ik het idee dat ik goed bezig was met haar maar het waarom erachter intrigeerde me. Dat het te maken had met voeding die het DNA begrijpt kon ik zelf verzinnen, maar niet de details erachter! Waarvoor dank!

Nog een paar weekjes afzien voor mij en de honden en dan hoop ik ook weer een normaal bewegingspatroon aan ze te kunnen geven ;-)

De visolie...1000 mg lijkt voor mij heel weinig maar jij zult er een betere kijk op hebben. Voorlopig ga ik dus gewoon door met de 1000 mg bij de maaltijd.
Ik zou het graag zelf eens uitrekenen, bv met behulp van de http://ndb.nal.usda.gov/ maar al de verschillende vetzuren, ik vind het nogal ingewikkeld. Het zou wel een mooi projectje zijn!
Groetjes Nicole

Keer terug naar Gastschrijver Erwin van Gijtenbeek (2012)