Registreren

[BEANTWOORD] Opname glucosamine

Vraag & antwoord 1 t/m 5 april 2012.

Moderator: Team VoerNatuurlijk

*Fryse Labbers*
*Fryse Labbers*
Aantal honden: 2
Aantal katten: 2

[BEANTWOORD] Opname glucosamine

Berichtdoor rose » wo 04 apr, 2012 13:40

Hai Erwin,op de valreep nog een vraag die ik al eerder aan iemand anders heb gesteld, maar daar kwam voor mij geen duidelijk antwoord uit.
Ik hoop dat jij jouw lichtje hier eens over wilt laten schijnen, want ik wil wel eens weten of deze heer gelijk kan hebben met zijn stelling.
Dit stukje komt uit een discussie op een ander forum nav ik meen een Zwitsers onderzoek naar de werking of juist niet van glucosamine/chondroïtine.

Ik stel deze persoon (toen aankomend da) de vraag waarom calcium dan wel bij de gewrichten terecht kan komen en glucosamine/chondroïtine niet.
Het begint met zijn antwoord:

Zijn antwoord: Calcium is een element, dat kan dus niet meer opgedeeld worden in kleinere stukjes. Calcium kan opgenomen worden in de dunne darm (het systeem is goed bestudeerd) en komt dan in het bloed terecht. Vanuit het bloed kan het in de botten worden opgeslagen (botweefsel is heel sterk doorbloed).
Stoffen als chondroïtine zijn gigantisch grote moleculen. Chondroïtine bestaat uit hele lange ketens suikereenheden, van wel 100 eenheden lang. Deze monsterlijk grote moleculen kunnen onmogelijk door de darmcellen worden opgenomen. Sterker nog, het hele maagdarmsysteem is erop ingericht om door middel van enzymes dit soort grote moleculen in mootjes te hakken. Pas als de eenheden allemaal losgebroken zijn kunnen ze 1 voor 1 door de darmcellen worden opgenomen. Dan komen ze in het bloed terecht, maar er is geen cel meer die dan nog het verschil ziet tussen een suikereenheid van de chondroïtine en de suiker die in je appeltje zat Ze worden dan dus gewoon gebruikt als energie.
Ook voor glucosamine geldt dat zelfs bij toediening van hoge doses geen glucosamine in het bloed kan worden aangetoond.
Áls het werkt dan moet er dus een geloofwaardige verklaring gevonden worden van hoe de glucosamine en de chondroïtine van de binnenkant van de dunne darm naar de binnenkant van de gewrichtskapsel reist zonder in mootjes gehakt te worden, zonder hierbij in het bloed aangetoond te worden en zonder dat het het lot treft van alle andere suikers in het dieet: omgezet te worden in energie.
Voorlopig blijf ik dus nog maar even héél erg skeptisch over het gebruik van oraal toegediende glucosamine en chondroïtine.
Afbeelding

*Any Animal*
*Any Animal*
Aantal honden: 3

Re: Opname glucosamine

Berichtdoor Erwin v. G. » wo 04 apr, 2012 22:42

Beste Rose,

Ik heb een deel uit mijn wetenschappelijke database gekopieerd. Het komt uit de monografie van glucosamine. Onderaan staat een lijst met referenties waar uit onderzoeken blijkt dat het wel in zijn geheel opgenomen wordt. Weliswaar moeten de dosissen dan kort en hoog zijn.

Werking:
Glucosamine is een zeer belangrijke stof voor de regeneratie van beschadigd gewrichtskraakbeen en bestrijding van
de ontstekingsprocessen in de gewrichten.
Dit gewrichtskraakbeen bestaat uit een matrix van collageen, met daar tussenin een gel van water, proteoglycanen
en cellen (chondrocyten). Dit vormt in goede omstandigheden een soort stootkussen tussen de beide delen van het
gewricht. Bij patiënten met artrose en andere gewrichtsaandoeningen is er een tekort aan proteoglycanen, doordat
er niet meer voldoende voedingsstoffen door de kraakbeenmatrix aangevoerd kunnen worden. Daardoor raken de
chondrocyten relatief ondervoed en kunnen niet meer adequaat kraakbeenmatrix produceren. Het resultaat is het
dunner en minder veerkrachtig worden van het gewrichtskraakbeen en de tussenwervelschijven, en het nauwer
worden van de gewrichtsholte door afname van de gewrichtsvloeistof.
De proteoglycanen vormen met water dus een soort gel die als stootkussen werkt tussen de beide delen van het
gewricht. Bij artritispatiënten is deze functie verstoord. Wanneer we deze stootkussenfunctie weer willen herstellen, is
het daarom van belang om te kijken hoe de belangrijkste onderdelen ervan (proteoglycanen) zijn opgebouwd.
Proteoglycanen bestaan uit een kern van eiwitten, waaraan glycosaminoglycanen (vroeger mucopolysacchariden
genoemd) zijn gebonden. Op hun beurt bestaan glycosaminoglycanen weer uit aminosuikers. Aminosuikers zijn
enkelvoudige suikers (bv. glucose of galactose), met een aminogroep eraan vast. Glucosamine (de biologisch
actieve vorm van glucosamine: glucosamine-6-fosfaat), is de bouwsteen voor alle aminosuikers.
Chondroïtinesulfaten zijn een belangrijke onderklasse van glycosaminoglycanen, benodigd voor de vorming van de
proteoglycanen in gewrichtskraakbeen

INDICATIES
l degeneratieve gewrichtsaandoeningen (algemeen)
l verminderde elasticiteit van bindweefsel, kraakbeen en collageenrijke weefsels
l artrose (= osteoartritis)
l reumatoïde artritis
l reumatische aandoeningen
l decubitus
l spataderen
l aambeien
l wondgenezing

Glucosamine is een klein molecule dat gemakkelijk wordt gebasorbeerd, circa 90% van oraal ingenomen glucosaminehydrochloride en glucosaminesulfaat wordt intact vanuit het maagdarmkanaal gebasorbeerd.[13][14] De biologische beschikbaarheid van glucosamine hydrochloride (oraal) bedraagt bij paarden tussen 3% en 6%, circa 12% bij honden en 21% bij ratten.[15] Bij mensen is de biologische beschikbaarheid waarschijnlijk hoger dan 20%.[16] Geabsorbeerd glucosamine bereikt het gewricht via het synoviaal vocht, vanwaar door kraakbeencellen (chondrocyten) opgenomen wordt en geïncorporeerd als component

DOSERING
De laatste jaren worden belangrijke en succesvolle klinische onderzoeken vrijwel altijd met een dagdosering
glucosaminesulfaat van 1500 mg uitgevoerd. Met minder zijn soms ook goede resultaten bereikt, maar de kans op
succes is met 1500 mg glucosamine per dag aanmerkelijk groter. In zware gevallen kan de dosering eventueel nog
verhoogd worden. Het kan soms enkele maanden duren voordat vermindering van de klachten optreedt,

REFERENTIES
1. Das A JR et al. Efficacy of combination of FCHG49 glucosamine hydrochloride, TRH122 low molecular weight
sodium chondroitin sulfate and manganese ascorbate in management of knee osteoarthritis. Osteoarthritis
Cart.2000 Sep; 8:343-50.
2. Deal CL, Moskowitz RW. Nutraceuticals as therapeutic agents in osteoarthritis. The role of glucosamine,
chondroitin sulfate, and collagen hydrolysate. Rheum Dis Clin North Am 1999; 25: 379-395.
3. Delafuente JC. Glucosamine in the treatment of osteoarthritis. Rheum Dis Clin North Am 2000 Feb;26(1):1-11,
viiEuropean Scientific Cooperative on Phytotherapy . Tanaceti parthenii herba/folium (feverfew). In: ESCOP
Monographs on the medicinal uses of plant drugs, Exeter UK: ESCOP, 1996.
4. Leffler CT et al. Glucosamine, chondroitin, and manganese ascorbate for degenerative joint disease of the
knee or low back: a randomized, double-blind, placebo-controlled pilot study. Mil Med 1999; 164: 85-91.
5. McAlindon TE, LaValley MP, Gulin JP, Felson DT. Glucosamine and chondroitin for treatment of osteoarthritis: a
systematic quality assessment and meta-analysis. JAMA 2000 Mar 15;283(11):1469-1475.
6. McAlindon T. Glucosamine and chondroitin for osteoarthritis? Bull Rheum Dis 2001 Jul;50(7):1-4.
7. Parcell S. Sulfur in human nutrition and applications in medicine. Altern Med Rev 2002 Feb;7(1):22-44.
8. Pavelka K, Gatterova J, Olejarova M et al. Glucosamine sulfate use and delay of progression of knee
osteoarthritis: a 3-year, randomized, placebo-controlled, double-blind study. Arch Intern Med 2002 Oct 14;162
(18):2113-2123.
9. Peirce A. American Pharmaceutical Association Practical Guide to Natural Medicines. NY: The Stonesong Press,
1999.
10. Qiu GX, Gao SN, Giacovelli G, Rovati L, Setnikar I. Efficacy and safety of glucosamine sulfate versus ibuprofen
in patients with knee osteoarthritis. Arzneimittelforschung 1998 May;48(5):469-474.
11. Reginster JY, Deroisy R, Rovati LC et al. Long-term effects of glucosamine sulphate on osteoarthritis
progression: a randomised, placebo-controlled clinical trial. Lancet 2001 Jan 27;357(9252):251-256.
12. Shield MJ. Anti-inflammatory drugs and their effects on cartilage synthesis and renal function. Eur J Rheumatol
Inflamm 1993; 13: 7-16.
13. Thie NM et al. Evaluation of glucosamine sulfate compared to ibuprofen for the treatment of
temporomandibular joint osteoarthritis: a randomized double blind controlled 3 month clinical trial. J
Rheumatol 2001 Jun;28(6):1347-1355

Voor chondroitinesulfaat heb ik de volgende informatie voor je. Ook dit wordt opgenomen mits in hogere doseringen.

CHONDROITINESULFAAT

Bioavailability and pharmacokinetics

Pharmacokinetic studies performed on humans and experimental animals after oral administration of chondroitin sulfate revealed that it can be absorbed orally. Chondroitin sulfate shows first-order kinetics up to single doses of 3,000 mg.[15][16][17][18] Multiple doses of 800 mg in patients with osteoarthritis do not alter the kinetics of chondroitin sulfate. The bioavailability of chondroitin sulfate ranges from 15% to 24% of the orally administered dose. More particularly, on the articular tissue, Ronca et al.[19] reported that chondroitin sulfate is not rapidly absorbed in the gastro-intestinal tract and a high content of labeled chondroitin sulfate is found in the synovial fluid and cartilage.

REFERENCE

a b Barnhill JG, Fye CL, Williams DW, Reda DJ, Harris CL, Clegg DO (2006). "Chondroitin product selection for the glucosamine/chondroitin arthritis intervention trial". J Am Pharm Assoc (Wash DC) 46 (1): 14–24.
_________________________________________________________________________________________
Het efficiëntst is het om een gewichtsreductie te krijgen en kraakbeen de juiste voeding te geven zodat het zelf glucosamine en chondroitinesulfaat maakt. Rauw voeren en voldoende gezonde beweging. Maar goed soms moet je wat..

Ik hoop zo aan je vraag te hebben voldaan en je voldoende naslagwerk te hebben gegeven dat je na het lezen zelf een goed oordeel kunt vellen.

*Fryse Labbers*
*Fryse Labbers*
Aantal honden: 2
Aantal katten: 2

Re: [BEANTWOORD] Opname glucosamine

Berichtdoor rose » do 05 apr, 2012 19:06

Mijn mening hierover is al over gevormd, ten eerste door de praktijkervaring die ik met verscheidene van dit soort middelen en mijn honden heb en ten tweede door er veel over te lezen (gebruikerservaringen).
Ik ga mij hier zeker eens in verdiepen, dank je wel voor het uitgebreide antwoord.
Afbeelding

Keer terug naar Gastschrijver Erwin van Gijtenbeek (2012)