Registreren

[BEANTWOORD] Schijnzwangerschap

Vraag & antwoord 1 t/m 5 april 2012.

Moderator: Team VoerNatuurlijk

*Ere-lid*
*Ere-lid*
Aantal honden: 2

[BEANTWOORD] Schijnzwangerschap

Berichtdoor Jet » wo 04 apr, 2012 14:21

Beste Erwin,

Fijn dat je op dit forum gastschrijver wilt zijn. :voer20:

Ik heb een vraag , ik heb een jonge Sint Bernard teef van 26 maanden, die nu voor de 3e keer loops is geweest, en voor de 3e keer schijnzwanger.
Dit uit zich voornamelijk in wat rustiger zijn, minder spelen en nauwelijks eten.
Dat laatste is bij iedere loopsheid verergerd, was ze na de 1e loopsheid wat kieskeuriger , na de 2e nog wat kieskeuriger, nu is het gewoon eten laten staan.
Het is minimaal wat ze binnen krijgt, ook gedroogde snacks vallen niet meer in de smaak.

Oke het is geen ziekte toch overweeg ik om haar te laten steriliseren, maar vind haar nog zo jong.
Ik zou graag jouw mening / visie hierover willen lezen.

Vast mijn dank.

Esther
Dieren zijn mijn beste vrienden,hoewel ik mensen ook niet kan missen.

Afbeelding

*Any Animal*
*Any Animal*
Aantal honden: 3

Re: Schijnzwangerschap

Berichtdoor Erwin v. G. » wo 04 apr, 2012 22:10

Beste Jet,

Loops, schijnzwanger en niet willen eten.

Je overweegt je hond te laten steriliseren omdat je het te doen hebt met haar vermindert tot gestopt eetpatroon.(anorexie), dat begrijp ik uit je vraag.

Ik zit te denken waarom teven tijdens en na de loopsheid stoppen met eten. Ik heb een evolutionaire hypothese.

Als nu gezondheid bepaald wordt door de juiste verdeling van energie in een lichaam. Eten en verteren kost energie....toch? Ik kan mij voorstellen dat de hormoonhuishouding van oestrogenen en progestagenen ook veel energie kost. Tijdens de loopsheid en de schijnzwangerschap is er dus geen prioriteit om energie aan de vertering te geven. De prioriteit ligt nu even bij de hormoonproductie. Daarnaast moet er eigenlijk energie naar de fysieke arbeid van het voorspel en dekken gaan.Heb je ook nog eens geen tijd om te eten. Eten en sex tegelijk.....is mij nog niet gelukt. :voer27: Als laatste wil ik opmerken dat oestrogenen ontstekingsbevorderend zijn. Er is wat meer lekkage in de darm daardoor. Dus nog een reden waarom eten geweigerd wordt.

Ik heb deze hypothese nog niet kunnen staven. Het past echter wel in de gedachte van de juiste energieverdeling. Direct steriliseren om het feit dat ze eten weigert gedurende deze periode zou ik niet doen.

Ik wil nog wat toevoegen. Er is een metamodel dat luidt:

Symptoom Emotie

SEX

Sociale referentie Fysiologie

Er horen nog pijltjes tussen de worden met de klok mee. (kreeg het niet voor elkaar.)

Dus een symptoom leidt tot een emotie die leidt tot een fysiologie die leidt tot een sociale reactie. Sex is de drijvende kracht achter al deze vormen in het metamodel. Bij alle symptomen kun je dit basisschema gebruiken.

Dus in dit voorbeeld.Schijnzwangerschap (symptoom) leidt tot een gevoel (emotie) bij de teef, welke leidt tot een fysiologie(een bepaald gedrag) welke leidt tot een sociale referentie ( terugtrekkend gedrag) Dit alles is gedreven door sex. Evolutie denkt immers enkel aan sex ( voortplanting)

Ander voorbeeld. Een hond heeft honger. Geen trek of Pavlov, nee honger... Dat leidt tot een emotie. De hond of kat gaat een onbehaaglijk gevoel krijgen en gaat een fysiologie vertonen van jacht welke leidt tot een sociale referentie; er is weer eten. Met het ultieme doel om zo sex te kunnen hebben en voort te planten.

Je zult nu misschien denken; dit antwoord gaat wel erg simpel worden. DAT IS EVOLUTIE OOK.

*Ere-lid*
*Ere-lid*
Aantal honden: 2

Re: [BEANTWOORD] Schijnzwangerschap

Berichtdoor Jet » do 05 apr, 2012 14:44

ja, ja, :roll:

Ze mag haar eierstokken houden. :voer45:
Dieren zijn mijn beste vrienden,hoewel ik mensen ook niet kan missen.

Afbeelding

Keer terug naar Gastschrijver Erwin van Gijtenbeek (2012)