prooidieren hoe samenstellen

Hier kun je alles plaatsen over katten en natuurlijke rauwe voeding.

Moderators: Ester, annemiek h

Keer terug naar Kat & Rauw | Voer Natuurlijk forum index

prooidieren hoe samenstellen

Berichtdoor moontje1991 » do 29 jul, 2010 20:27

Mijn poezels krijgen momenteel vers volgens het barf prencipe.
Ik wil graag overstappen op prooidieren.
Maar ik kan niks aan informatie vinden.
Is het dan zo simpel en gewoon een kwestie van gooi maar wat in de bak?
Ik kan dat eigenlijk niet geloven.
De hoeveelheid voer is dat gelijk aan het barfen dus inprencipe 2 procent tenzij de kat andere behoeftes heeft om wat voor rede dan ook?
En wat is het minimum aan verschillende prooisoorten?
Zijn dat er ook gewoon 4 of meer of minder? (ze zouden zowiesoo minstens 5 soorten krijgen)
En zijn er soorten die je niet na elkaar mag geven?
Bijvoorbeeld als je smorgens muis geeft mag er savonds geen gevogelte ofzo?
En zijn de katten muizen speciaal gefokte of zijn dat gewoon dezelfde als in de dierenwinkel op de reptielenafdeling in de diepvries liggen?

En zijn er nog andere dingen waar ik op moet letten die er bij het barf prencipe niet zijn?
moontje1991
Snuffelaar
Snuffelaar

Re: prooidieren hoe samenstellen

Berichtdoor Ester » do 29 jul, 2010 22:29

moontje1991 schreef:Is het dan zo simpel en gewoon een kwestie van gooi maar wat in de bak?
Ik kan dat eigenlijk niet geloven.

Ja, zo simpel is het! :wink: (natuurlijk is variatie wel belangrijk)

De hoeveelheid voer is dat gelijk aan het barfen dus inprencipe 2 procent tenzij de kat andere behoeftes heeft om wat voor rede dan ook?

Een volwassen kat zit gemiddeld tussen de 3 en 4% van zijn/haar gezonde lichaamsgewicht per dag. Máár het heten niet voor niets richtlijnen: op het oog voeren is het belangrijkste. Ik heb hier één kat die een stuk meer krijgt dan de richtlijn en mijn andere twee katten krijgen minder: die worden veel sneller dik.

En wat is het minimum aan verschillende prooisoorten?
Zijn dat er ook gewoon 4 of meer of minder? (ze zouden zowiesoo minstens 5 soorten krijgen)

Als je zo'n 5 verschillende prooidieren voert, zit je heel mooi hoor! Probeer altijd zoveel mogelijk volwassen prooidieren te voeren.

En zijn er soorten die je niet na elkaar mag geven?
Bijvoorbeeld als je smorgens muis geeft mag er savonds geen gevogelte ofzo?

Nee, je kunt prima verschillende prooidieren op één dag geven, geen probleem.

En zijn de katten muizen speciaal gefokte of zijn dat gewoon dezelfde als in de dierenwinkel op de reptielenafdeling in de diepvries liggen?

Dat zijn over het algemeen inderdaad dezelfde als uit een reptielenwinkel, wellicht alleen van een andere "fokker".

En zijn er nog andere dingen waar ik op moet letten die er bij het barf prencipe niet zijn?

Nee, ik zou niet weten wat. :wink:

Succes! :D
Groetjes van Ester, Argos en de Felhestia-katten.
Afbeelding
Ester
*Site Beheerder*
*Site Beheerder*

Berichtdoor moontje1991 » vr 30 jul, 2010 10:18

Oke dankje.
Dat is wel heel erg simpel eigenlijk.
Zeker vergelijking met dat barfen (ontdooien, wegen, snijden, wegen, verpakken per week, bevriezen, ontdooien, voeren)
Ik had verwacht dat het nog vele malen ingewikkelder zou zijn.
Maar dan ga ik vanmidag maar het een en ander halen voor ze.

Oja en nog een vraagje.
Ik heb van iemand met een boederijtje aangeboden gekregen dat ik daar op de hooi zolder van die ouderwetse muizen vallen mag neerzetten voor muizen voor de katten. (met zon dicht schietend klemmetje)
Dus nu vroeg ik me af zal ik dat doen?
Is dat niet een hele akelige dood en is zo`n muis dan niet helemaal toegetakeld of zelfs in 2?
Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?
En is dit aan te raden?
Opzich een mooie deal dacht ik hij van zijn muizen af en ik gratis muizen voor de poezen.
moontje1991
Snuffelaar
Snuffelaar

Berichtdoor Sylvia » vr 30 jul, 2010 12:40

Hier eten ze de zelf gevangen muizen niet, tenminste 1 kat niet, hij vangt ze, dood ze en speelt er mee, maar opeten heb ik hem nog niet zien doen :roll:
Ik denk dat hij alleen diepvries maaltijden lust :voer29:

Verder is een muis gevangen in een klem (voor zover wij ze hebben gevangen) gewoon intact en verder weinig beschadigd.
Ik zelf voel er niet zo veel voor om die muizen te voeren, omdat je niet weet of ze 100% gezond zijn, niet weet wat de muizen hebben gegeten en je niet weet of ze toch misschien gif hebben gegeten (bij de buren bv).
Vooral het gif bij de buren staat me tegen, want het andere wat ik aanhaal weet je natuurlijk ook niet van ander wild.
Groetjes Sylvia
Sylvia
*Huggy, Forumkat 2008*
*Huggy, Forumkat 2008*

Berichtdoor moontje1991 » vr 30 jul, 2010 13:24

Gif bij de buren hoef ik gelukig niet bang voor te zijn het is namelijk nogal afgelegen het eerst volgende huis is denk ik wel 1 kilometer rijden.
Maar mijn gedachten was meer zouden ze niet gezonder zijn dan muizen in een kweekbak?
Ze hebben alle bewegingruimte en daarnaast zijn er natuurlijke vijanden als roofvogels, honden en katten die de zwakke dieren doden in een kweekbak heb je dat tenslotte niet.

Zelf strooit hij overgens ook geen gif het zal hem namelijk een worst zijn of er muizen zijn die voer jatten of niet.
Hij heeft nu ook geen muizenvallen staan maar ik mocht ze wel komen plaatsen als ik wou.
Het is een hobbyboer dus hij leeft er niet van vandaar.

Ik heb overgens net muizen en ratten gehaald de katten vinden het helemaal super.
Alleen de casiere vondt het wat minder ik ben namelijk naar het tuin centrum gereden daar hebben ze ook een dierenafdeling en de cassiere keek me aan alsof ik gek was en had geen idee wat het waren.
Dus zei iemand van die afdeling bellen met de mededeling dat ze 2 zakken dooie beesjes had en dat ze niet wist wat het was.
Intussen wel een hele rij en allemaal mensen achter me die nogal raar stonden te kijken.
Het was best wel eh genant met zakken dooie beesjes door het tuincentrum lopen en een hele rij veroorzaken.
Maar het is gelukt en de poesje vinden het heerlijk.
Nu nog hopen da ik vanacht geen nachtmerries krijg over een reuze muis die achter me aan zit. (had ik de eerste keer dat ik mosselen had gegeten ook)

Ik ben er trouwes wel een beetje misselijk van.
moontje1991
Snuffelaar
Snuffelaar

Berichtdoor Pasqualino » vr 30 jul, 2010 16:48

@moontje1991
Wat voor tuincentrum was dat? Ik heb eigenlijk nog nooit bij een tuincentrum gvraagd of ze ook diepvries muizen verkopen. Gebeurd dat meer?

Kan me wel voorstellen dat mensen raar stonden te kijken..
Groetjes, Marjolein & Kim
Afbeelding
Menu van Benji
Pasqualino
Snuffelaar
Snuffelaar

Berichtdoor moontje1991 » vr 30 jul, 2010 16:58

Pasqualino schreef:@moontje1991
Wat voor tuincentrum was dat? Ik heb eigenlijk nog nooit bij een tuincentrum gvraagd of ze ook diepvries muizen verkopen. Gebeurd dat meer?

Kan me wel voorstellen dat mensen raar stonden te kijken..

Ja bij grotere tuincentra`s met een dierenafdeling is dat wel vaker zo.
Ik ben vandaag bij de ranzijn geweest maar ik weet dat t oosteinde ze ook verkoopt.

Dat mensen raar keken was ook wel te verwachten ja vooral omdat ik me zelf ook niet helemaal op me gemak voelde om een zak muizen uit de vriezer te halen en daar de winkel mee door te lopen.
moontje1991
Snuffelaar
Snuffelaar

Keer terug naar Kat & Rauw