Registreren

Kvv voor oudere kat

Hier kun je alles plaatsen over katten en natuurlijke rauwe voeding.

Moderator: Team VoerNatuurlijk

Snuffelaar
Snuffelaar
Aantal honden: 0
Aantal katten: 1

Kvv voor oudere kat

Berichtdoor Snoezewoes » wo 23 dec, 2015 14:34

Hallo,
Ik heb een kat van ruim 10 jaar oud.
Graag zou ik deze op rauwe voer zetten.
Ze heeft altijd eten van Aldi gekregen.
Is dit wel verstandig om te doen dan?

Ook heb ik nog een vraagje.
Ik heb in mijn diepvries worsten kvv liggen voor hond.
Kan ik deze aan mijn kat geven zonder vrees voor darmklachten?

Weten jullie trouwens ook goede online shops in België die rauwe voeding verkopen?

Graag meer info

*Yola van Goud*
*Yola van Goud*
Aantal honden: 1

Re: Kvv voor oudere kat

Berichtdoor veramon » do 24 dec, 2015 00:12

Hallo Snoezewoes.
Je kunt zeker wel proberen je kat over te zetten op NRV, maar dat kan soms best heel lastig zijn..
Sommige, vooral wat ouders katten willen niet zomaar ander voer eten.
Dus eerst gewoon iets van vlees aanbieden en kijken of hij het wil eten. Bv een stukje kipfilet, maar wel vers: dat wat je in supermarkten kunt kopen bevat vaak conserveringsmiddel ( ascorbinezuur bv) en dat wilden mijn katten i.e.g nooit eten. Vlees van een goede slager bevat ws geen geen conserveringsmiddel.
Als hij dat niet zomaar wil eten moet je trucjes gaan verzinnen: je kunt proberen hele kleine stukjes vlees te "verpakken" in het voer van de Aldi dat hij al krijgt, kijken of hij dat accepteert.
Als hij dat doet kun je het heel langzaam opvoeren.

Hier kun je leveranciers vinden die ook in België leveren. Zie ook de Vleesvondst in het Forumoverzicht.
viewtopic.php?f=38&t=11171

Succes hoor!
N.B. Over een paar dagen gaat het forum definitief uit de lucht: we stoppen ermee.
De informatie blijft beschikbaar op de website.
Afbeelding

*Yola van Goud*
*Yola van Goud*
Aantal honden: 1

Berichtdoor veramon » do 24 dec, 2015 00:35

Je kunt je kat niet zomaar hondenvoer voorzetten: een kat heeft andere behoeften als een hond.
Bv het taurinegehalte van hondenvoer zal aanmerkelijk lager zijn dan van voer voor katten.
In de bibliotheek ( zie Forumoverzicht) kun je veel info vinden over rauwvoeren van katten en honden en de percentages spiervlees/orgaan/ bot die het moet bevatten.

Ik begrijp nu dat je je kat KVV wilt voeren: belangrijk is om een goed merk te nemen zonder toevoegingen.
Ik weet er verder niks van, ik voer nooit KVV.
Misschien kan iemand anders je er wat meer over vertellen?
Afbeelding

Gevorderde
Gevorderde
Aantal katten: 2

Berichtdoor frodo quin » do 24 dec, 2015 23:08

KVV voor de hond heeft meestal pens en bevat minder hart. Pens lusten de meeste katten niet en hart is belangrijk voor de taurine (een hond maakt dat zelf aan). als ze het lust kan het geen kwaad voor een keer, maar ik raad aan om kattenvarianten te nemen.

Lupa, darf/alroda en Dogmeat leveren in België. Ik geef zelf grotendeels NRV, maar ook af en toe is KVV en in de winter krijgen ze bovenop hun voer dagelijks een beetje kvv omdat ze dan meer nodig hebben en ik dat handiger vind om kort op de bal te spelen.

Persoonlijk ben ik een voorstander van zoveel mogelijk wild en bio (alroda heeft normaal gezien wild, maar momenteel hebben ze niet veel, misschien binnenkort wel weer), darf en bandit zijn bio en merken als haaksbarf en carnivoer staan voor zover ik weet ook goed bekend en er zijn er wel nog hoor, let wel op voor kvv's met rare percentages. Er wordt aangeraden om naast smaken (min 4à5 diersoorten) ook merken af te wisselen en als je vaak industrievlees geeft geef je best ook vette vis (voor de omega-3).

Om over te zetten kan je proberen of ze het zo eet, een beetje warm water uit de waterkoker er overheen kan ook helpen en mengen met blikvoer wil een lastige kat ook wel is over de streep trekken. Oudere katten zijn vaak iets moeilijker te overtuigen, maar dat hoeft niet, hier was het omgekeerd. Ik kan je wel aanraden om beperkt te gaan voeren als je nu onbeperkt voer hebt staan, een kat die niet een beetje honger heeft probeert niet snel iets nieuw.

Persoonlijk heb ik nooit last gehad met een kat over te zetten op rauw, ontlasting was altijd prima, ik schrok wel dat ze veel minder en minder vaak ontlasting hadden dan op brok/blik, maar dat is dus helemaal normaal. Er zijn katten die in het begin even last kunnen hebben van zachte ontlasting.

Succes

Edit: zoals veramon al aanhaalt kan je hier op het forum veel info vinden. Ook als je kvv voert is het goed om het is te lezen, zodat je weet wat er hoort in te zitten en je zo de slechtste kvv's er toch wat uit kunt halen.

Snuffelaar
Snuffelaar

Berichtdoor Snoezewoes » vr 25 dec, 2015 12:56

Bedankt voor alle informatie!
Nu heb ik al 2 keer kvv voorgeschoteld en ze heeft ervan gesmuld!
Eerst rundvlees dan kip :-)
Dit van Tinlo. Is dit een merk dat jullie zouden aanraden?
Jammer dat het forum sluit :-(
Dogmeat is voor hond en kat?
Of zijn er speciaal varianten voor de poes?
Nu kwam ik zelf op vriesvoer.nl?

Gevorderde
Gevorderde

Berichtdoor frodo quin » vr 25 dec, 2015 21:44

Leuk dat ze het graag eet :)

Tinlo staat goed bekend (aangezien ik al niet vaak kvv geef en enkel bio en wild heb ik mij niet echt verdiept in de anderen, maar een mens leest al is wat :) ), maar heeft wel een vrij hoog bot (en orgaan) percentage, veel katten kunnen daar niet goed tegen (te harde ontlasting), maar als jouw kat het er goed op doet is het prima (tenzij haar nieren niet meer goed werken). Dogmeat heeft voor kat en voor hond, ze staan apart op de site. Ook bij dogmaet zijn er problemen geweest met een te hoog bot percentage, ik denk dat dat intussen aangepast is. Bij dogmeat kan je ook bandit bestellen, die staat ook heel goed bekend. zeker merken afwisselen.

Vriesvoer heb ik geen ervaring mee, ook niet met verzenden van diepgevroren voer. Ik heb even op de site gekeken en hun kvv vind ik echt niet goed. De bedenkingen die ik er bij heb:
90% eend (vlees, hart, lever) graag opdeling orgaan (liefst ook nog per soort) en spier; bot moet ongeveer 15% zijn dus te veel vlees en orgaan
5% worteltjeseen kat is een obligate carnivoor, groenten horen niet in hun voeding thuis
2% levertraanwat is hier het nut van?als er voldoende lever in zit is dit niet nodig
> 3% taurine, zee-algen, biergist, calciumcitraat en zeezoutwaarom moet taurine toegevoegd worden, bij goed spiervlees en voldoende hart is dit echt niet nodig, zee-algen mag een kat niet hebben (voor de nieren en de schildklier dacht ik), biergist zou ik niet aan een kat geven, calcium hoort van botten te komen, niet kunstmatig (ongeveer 15% kaal bot) en in hoeverre is dat opneembaar; zeezout hoort ook niet in een kattenvoeding thuis, slecht voor de nieren en katten hebben zo al heel gevoelige nieren

Dat is waarom het handig is om zelf ook te gaan lezen wat er zoal in een kattenvoeding thuis hoort, want bij kvv kom je tegenwoordig de raarste dingen tegen. Natuurlijk mag je altijd vragen stellen :)

Snuffelaar
Snuffelaar

Berichtdoor Snoezewoes » za 26 dec, 2015 13:55

Dit mengsel ben ik van plan door de kvv te halen (gemixt wel is waar);
groenten (venkel,Witloof, broccoli, bloemkool,spruiten)
Fruit (bosbessen & kiwi)
Zeewiergranulaat (halve eetlepel per dag)
1 eetlepel Visolie
Meelwormen & buffalowormen (gevoed op katteneten)
Noten en zaden (pijnboompitten & zonnebloempitten)
1 eetlepel magere yoghurt campina
1 theelepeltje honing
Rauw eigeel

Ik weet dat je groente afraad maar die combinatie lijkt me toch wel erg gezond :o

Gevorderde
Gevorderde

Berichtdoor frodo quin » za 26 dec, 2015 15:04

Niet voor een kat. Fruit mag trouwens niet in combinatie met vlees, enkel appel en ook fruit is ongeschikt voor een kat. Zeewier zou ik echt niet doen om bovenstaande redenen. Zuivel, noten, zaden en honing zijn niet geschikt voor een kat. Ei mag ze één per week van en dan het eiwit met het eigeel.

Ik raad je sterk aan om je in te lezen over de voedingsbehoefte voor een kat, een niet compleet menu met schadelijke toevoegingen is op termijn nog schadelijker dan een goedkope brok.

*Ieniemienie*
*Ieniemienie*
Aantal honden: 3

Berichtdoor daatje » zo 27 dec, 2015 10:40

Een kat eet alleen vlees, het verteringsgestel kan geen fruit en groente verteren. Beter is het om prooidiertjes erbij te geven, zoals muizen, kwartels, en kleine konijnen. Wat er in de magen van deze dieren zit is gefermenteerd, dit kan een kat wel verteren. Een muis is een compleet pakketje met alles erin wat een kat nodig heeft. Zeewier breekt ook bepaalde vitamines af, een kat zelf zou dit nooit eten, als ie zelf moest jagen.Noten en zaden zitten in prooidieren, gefermenteerd. Geef je dit gemalen door het eten, hier zal zijn spijsvertering een klap van krijgen, evenals van de honing.
Verdiep je in de kat, wat eet ie normaal als ie zelf moet jagen? Waarom zou je meelwormen geven? Een kat houd van jagen, geef je kat dan levende sprinkhanen. Door het jagen gaat je kat ontstressen.
Een kat is nu eenmaal een jager en dat is moeilijk te accepteren door sommige mensen, ik zeg dan altijd neem een konijn.

Keer terug naar Kat & Rauw