Registreren

Dierenarts, rauw teveel eiwit

Hier kun je alles plaatsen over katten en natuurlijke rauwe voeding.

Moderator: Team VoerNatuurlijk

Snuffelaar
Snuffelaar
Aantal katten: 2

Dierenarts, rauw teveel eiwit

Berichtdoor Pipje » ma 25 nov, 2013 18:52

Beste lezers,

Afgelopen week was het weer zo ver, op een verjaardag kwam iemand met de opmerking: mijn dierenarts zegt dat rauwvoer niet goed is, ze krijgen teveel eiwitten binnen en daardoor problemen met de nieren. Rauw voer is gebaseerd op katten in het wild en die leven korter....

Soms word je er een beetje moedeloos van. Al die zogenaamde goedbedoelde adviezen.....

Gevorderde
Gevorderde
Aantal honden: 3
Aantal katten: 1

Re: Dierenarts, rauw teveel eiwit

Berichtdoor MargotT » ma 25 nov, 2013 19:22

Mijn antwoord is dan altijd heel duidelijk hihihihi Ja tuurlijk de DA heeft ALTIJD gelijk

*Prins Jiro*
*Prins Jiro*
Aantal honden: 1

Berichtdoor Vivianneb » ma 25 nov, 2013 19:39

100 gram paardenvlees bevat 20,6 gram (de juiste) eiwitten
100 gram rundvlees bevat 21,3 gram eiwitten
100 gram eendenspiervlees bevat 18,1 gram eiwitten
100 gram royal canin bevat 25 gram eiwitten van onbekende bron (kan kipfilet zijn, maar ook net zo goed vellen en veren)
Het gaat om de verhoudingen tussen de voedingstoffen, om welke eiwitten het zijn, enz enz

GEwoon uit je hoofd leren ;) (en dat het natuurlijk zo is dat je minder RC nodig hebt dan vlees gewoon even weg laten .. meestal als ik droog uit de hoek kom dan hebben ze meteen zoiets van oh dat wisten we niet.. lol)
Afbeelding

*Ieniemienie*
*Ieniemienie*

Berichtdoor daatje » ma 25 nov, 2013 21:28

Hoeveel zouden die DA eigenlijk verdienen op de RC. Toen Amora als kitten haar 1e enting kreeg, krijg je hier bij de DA een kittenpakket, jawel met RC. Ik heb vriendelijk bedankt en gezegd, thuis krijgt ze een muis :voer41:
Ik zal het lijstje uit mijn hoofd leren.

*Ieniemienie*
*Ieniemienie*

Berichtdoor daatje » ma 25 nov, 2013 21:29

Hoeveel eiwit heeft een muis eigenlijk? Goede eiwit dan wel Hè.

*Prins Jiro*
*Prins Jiro*

Berichtdoor Vivianneb » ma 25 nov, 2013 22:59

http://www.rodentpro.com/qpage_articles_03.asp

Hier staan alle knaagdieren op

huismuis - volwassen (gem 50 gram):
Eiwit 55.8%
Ruw vet 23.6%
As 11.8%

calorieën: 30 (ADH = 300)
Afbeelding

*Ieniemienie*
*Ieniemienie*

Berichtdoor daatje » di 26 nov, 2013 10:47

Tjeetje, das veel eiwit voor een muis, dat zegt wel wat. Een kat is toch een muizeneter in het wild, als ze 5 muizen moeten eten per dag, krijgen ze wel 250 gram eiwit binnen, dit zouden ze dan toch ook moeten hebben.
Dank je voor het lijstje.

*Site Beheerder*
*Site Beheerder*
Aantal honden: 2
Aantal katten: 3

Berichtdoor Ester » di 26 nov, 2013 14:26

Katten zijn juist gebouwd voor een eiwitrijke voeding, maar...dat ligt er wel aan wat voor eiwit. Dat moeten inderdaad hoogwaardige rauwe en dierlijke eiwitten zijn!

Grappig dat dierenartsen zich dan nooit druk maken om de hoeveel koolhydraten/zetmeel in een brok- en blikvoeding! Want als katten ergens niet op gebouwd zijn...

*Ieniemienie*
*Ieniemienie*

Berichtdoor daatje » di 26 nov, 2013 14:58

Net met Amora naar de DA geweest voor haar inenting, dan word ze even helemaal nagekeken.
Brandschone oortjes, hij schrok wel van haar gebit, prachtig, maar met vlijmscherpe puntjes aan de hoektanden.
Komt vast :voer41: van al die muizen, en het hoogwaardige eiwitrijke dieët. :voer20:

Snuffelaar
Snuffelaar

Berichtdoor Pipje » di 26 nov, 2013 16:44

Thanks Vivianne!

Haha mooi Daatje....
Esther, ik denk omdat ze vast een flinke winst maken op RC.

Wanneer zou het dan té veel zijn?

*Prins Jiro*
*Prins Jiro*

Berichtdoor Vivianneb » di 26 nov, 2013 17:45

In general, average healthy adult dogs need diets that are approximately 18% protein (!NB maar dit zijn honden die erg weinig doen, ze gaan er dan vanuit van een half uur looptijd per dag...) . Average healthy adult and senior cats need diets that are approximately 25-30% protein

• Puppies and kittens– To grow at a healthy rate, puppies do best on diets that are 25-30% protein, and kittens do best on diets that are 30-35% protein.

• Pregnant and lactating pets – Lactating dogs and cats need a higher amount of a good protein to support their own health and also produce high quality milk for their litters. Pregnant and lactating dogs do best on diets that are 25-30% protein, while 30% protein is best for pregnant and lactating cats.

• Sick or injured dogs and cats – Some veterinarians recommend higher protein diets to strengthen the immune system for pets recovering from illness: 25-35% protein for dogs, and 30% protein for cats.

• Performance and working dogs – High energy activities, like agility competitions and herding, can require higher amounts of protein. Protein promotes muscle strength and development, and provides calories that burn more slowly than carbohydrates, which is ideal for extended periods of activity. Performance and working dogs should have about 25% protein in their diet. Racing sled dogs have the highest protein requirements, around 35% protein.

Dus eigenlijk zit vlees nog vrij laag .... ... ...... ..... ;)
Afbeelding

*De kleine therapeut*
*De kleine therapeut*
Aantal katten: 0

Berichtdoor Sjaak » vr 29 nov, 2013 06:06

Nog een opmerking over de eiwitten in de muis. Zo te zien gaan ze hier uit van de droge stof? Vocht percentage staat niet vermeld maar dat kan nooit zo laag zijn (8,8%) in een ingevroren, niet gedroogde muis.
Brokken hebben maar ongeveer 10% vocht, de rest wordt opgevuld door eiwitten, vetten en koolhydraten. Ik neem aan dat de percentages die Vivianne hier boven noemt gelden als eiwit in droge stof. In dat geval zit de muis veel hoger in eiwit... maar....

de percentages hierboven komen van???? Waarschijnlijk gebaseerd op AAFCO normen of zo? Dat gaat uit van commercieel voer, veel plantaardige en minderwaardige eiwitten, niet gebaseerd op waar honden en katten het het best op doen. Je zou de AAFCO normen denk ik kunnen zien als minimum percentages, de percentages waarbij geen ziekte verschijnselen optreden. Dat wil dan nog niet zeggen dat het de beste percentages zijn.

Vivianne, waar heb je de percentages vandaan?

De DA heeft wel gelijk dat er in rauw dus veel meer eiwit zit dan in brok als je naar de droge stof kijkt. Het is niet eerlijk om te vergelijken als het een veel meer of minder vocht bevat, dan moet je gaan omrekenen.
Los daarvan, de eiwitten in brok zijn behoorlijk onnatuurlijk en zal het lichaam anders belasten dan de natuurlijke eiwitten uit rauw voeding waar niet mee gerommeld is.

Voor mij is dat ook een reden om wat wantrouwend te staan tegenover brokken met een hoog eiwit gehalte, worden wel vaak aangeprezen maar of het werkelijk zo goed is? Ik durf dat echt niet te zeggen want het zijn andere eiwitten dan de eiwitten uit de rauwe voeding waarop de spijsvertering en de rest van het chemische fabriekje van de hond goed is op ingesteld.

Just my 2 cents :-)
(En bijna klaar voor de wandeling....)
Groetjes Nicole
Properly trained a Man can be Dog's best friend.

*Prins Jiro*
*Prins Jiro*

Berichtdoor Vivianneb » vr 29 nov, 2013 09:50

Ik heb gezocht op maximum proteine intake dog cat en ik ben 15 sites tegen gekomen met deze percentages (daarna geen zin meer om verder te zoeken :P)
En je hebt wel gelijk dat dit van commercieel voer uitgaat idd (ze berekenen de voedselhoeveelheid vaak ook voor met een voorbeeld waarin ze brokken gebruiken) Er staat wel op diverse sites aangegeven dat er in brokken een plantaardige eiwit bron gebruikt wordt die voor de hond maar vooral voor de kat niet hoogwaardig is en er dus beter gekeken kan worden naar de bron ipv naar het eiwit gehalte alleen. (was ook een hele site bij over hoe je de labels moet lezen omdat het nogal misleidend kan zijn als je het zo even snel bekijkt).

Maar even over droge stof... (gewoon even voor mij hoor, ik trek het niet in twijfel) .. gaan er zoveel eiwitten verloren tijdens het droog proces? (het is geen verhitten wat ze doen dat zeker niet.. ).
Afbeelding

*De kleine therapeut*
*De kleine therapeut*
Aantal katten: 0

Berichtdoor Sjaak » vr 29 nov, 2013 10:22

Nee er gaan geen eiwitten verloren tijdens drogen. Het gaat om de verhoudingen.
Hoe kan ik dat nou het makkelijkste uitleggen hmmmm

Als je iets oplost in water, bv zout....

Ik neem een voorbeeld van een isotone zoutoplossing, 9 gram in 1000 ml water = 0,9%
Dat zou ongeveer moeten smaken zoals tranen smaken.

Nou ga je die 1000 ml water koken en je laat water verdampen tot je nog maar 1 dl over hebt. Het zout blijft achter in dat water, dat verdampt niet, dus je krijgt na verdamping dezelfde hoeveelheid zout maar wel in minder water. Als dan proeft zal het ook veel zouter smaken want de zoutconcentratie is hoger.

Als je iets droogt gebeurt ongeveer hetzelfde. Het water verdwijnt dus in verhouding wordt in dat gedroogde stukje vlees/muis het percentage zout hoger (als er al zout in zit, maar het geldt voor alle mineralen in dat stukje vlees) maar dit geldt dus ook voor de eiwitten en de vetten. Dus al je het vocht er grotendeels uithaalt neemt het eiwitpercentage in verhouding flink toe.

Is dat wat je niet duidelijk was? Of heb ik je vraag verkeerd begrepen?
Groetjes Nicole
Properly trained a Man can be Dog's best friend.

*Prins Jiro*
*Prins Jiro*

Berichtdoor Vivianneb » vr 29 nov, 2013 10:26

oooooooooooooooh op die fiets! Ik begrijp em!

Denk ik

Even ter controle dan zou het eiwit percentage dus lager zijn als je een verse muis hebt... (omdat het om percentages gaat *doh* - als ik zelf had doorgedacht had ik het ook wel geweten.. haha)
Afbeelding

Volgende

Keer terug naar Kat & Rauw