Registreren

Blaasprobleem? Hulp gevraagd

Hier kun je alles plaatsen over katten en natuurlijke rauwe voeding.

Moderator: Team VoerNatuurlijk

Gevorderde
Gevorderde
Aantal katten: 2

Re: Blaasprobleem? Hulp gevraagd

Berichtdoor Bincie » za 21 dec, 2013 13:35

Rossi heeft last van zijn darmen door het harde bot van de wild versie. Ik heb begrepen dat meer katten hier last van hebben.
Ik kan dus nog maar een heel klein theelepeltje wild geven.
Wat ik er verder door meng aan andere smaken word dus niet gegeten.
Geen kip, geen rund, geen eend, alleen konijn. En dat begint Rossi ook al moeilijker te eten.
Ik heb vanaf het begin al problemen met Rossi zijn darmen. Dus eigenlijk nu al 6 bijna 7 weken.
Ik begin gewoon aan mezelf te twijfelen of het allemaal wel goed gaat zo

MichelleNL schreef:
Bincie schreef:Hi Michelle,

Dat is nu juist het probleem, de smaken die tot nog toe gegeten worden gaan dus niet goed.
Wild heeft te hard bot.
En tinlo teveel bot waardoor Rossi weer verstopping krijgt.
Ik ben inmiddels 6 weken bezig en Rossi eet niks anders dan wild.
In die 6 weken heb ik echt geprobeerd langzaam aan wat andere dingetjes toe te voegen zonder resultaat.
De rolletjes die ik nu nog heb liggen snij ik niet aan.
Deze kan ik wel omwisselen in de winkel voor evt iets wat wel gegeten word.

Maar zoals je nu bezig bent, met de wild KVV wat ze wel goed eten en dit mengen met andere smaken zodat ze eraan wennen is wel een goede manier om meerdere smaken toe te voegen. Je hebt zes weken verschillende soorten KVV en vlees toegevoegd maar zes weken is heel kort en zeker als ze steeds wat anders krijgen. Verschillende leden hebben jaren (!) getobt om ze over te krijgen op rauw. Ik begrijp je hoor, het is ontzettend frustrerend wanneer jij weet dat het goed voor ze is en ze verdommen het meeste te eten wat je ze voorschotelt, maar het is ook een kwestie van een zeer lange adem en rustig aan doen.

Gevorderde
Gevorderde

Berichtdoor Bincie » za 21 dec, 2013 13:50

Zoals ik dit dus lees moet ik inmiddels wel orgaan bij gaan voeren.
Aangezien Rossi idd nu minder kvv krijgt en extra spiervlees moet er orgaan bij.
Kan ik nu volstaan met alleen wat runderhart?
dan haal ik dat zo bij de appie. Kippenlevers heb ik ook in de vriezer maar dat wilde Rossi vorige keer niet eten terwijl ik het gemengd had door zijn wild voer.
Aangezien ik al 6 a 7 weken bezig ben met dan wel extra spiervlees of blik bij te voeren begin ik echt bang te worden voor tekorten.
Ik hoop niet dat jullie mij een zeikerd vinden maar ik begin gewoon angstig te worden voor een tekort na 6 weken. :oops:

daatje schreef:Het zou zo makkelijk zijn als je met iemand in de buurt wat kon delen hè, het is zo zonde om vlees weg te gooien als het niet gegeten word. Misschien gaat het wel goed met 1/3 deel wild 2/3 vlees, in dat geval moet je wel orgaan bijvoeren.

*Ieniemienie*
*Ieniemienie*
Aantal honden: 3

Berichtdoor daatje » za 21 dec, 2013 15:31

Je kan nu volstaan met hart hoor.
Misschien kan je beter met Rossi weer helemaal terug naar goed blik, weer even een paar weken laten eten, en dan weer met theelepeltjes werk weer beginnen met Kvv.
Op een gegeven moment krijgen ze wel tekorten, orgaan is nu eenmaal belangrijk voor katten, nog meer dan met honden. Je zit niet alleen met orgaan, voldoende calcium moeten ze ook hebben.

Het is ook niet erg om weer terug te gaan naar blik en weer opnieuw te starten.
Zoals Michelle al schreef, het is tobben, maar ook een lange adem hebben.
Orgaan vinden veel katten niet lekker, daarom word het vaak gemaald en gemengd met vlees. Er zijn ook mensen die organen drogen en het dan geven, maar elke kat houd hier ook niet van.

Doorzetten is hier wel het woord hoor, gelukkig heb ik vreetzakken honden en katten.
Alleen voor Asha, de chihuahua moet ik trucjes verzinnen, maar de aanhouder wint, om je een hart onder de riem te steken, met Asha ben ik ook al 2 jaar bezig, maar het gaat steeds beter.

Gevorderde
Gevorderde

Berichtdoor Bincie » za 21 dec, 2013 15:47

Ik had ook eerlijk gezegd niet verwacht dat ik met 2 weken klaar zou zijn.
Maar sinds Rossi zo goed de wildmix van bandit eet had ik echt goede hoop.
Helemaal terug naar blik zie ik niet zo zitten eigenlijk mede omdat er toch wel rauw gegeten word.
Orgaan malen is misschien nog wel een idee het lijkt me alleen een vies klusje.
Ik snap alleen echt niet hoeveel ik hem moet geven omdat ik ook kvv geef.
Ik ga nu terug naar konijn maar dat is zowel tinlo als haaksbarf een hoog botgehalte.
verwarrend is ook dat voor sommige dingen staat altijd spiervlees bij geven.
Moet ik dit dan extra geven of de kvv weer verminderen?
Dus als ik zo dadelijk hart haal wil ik dat proberen te mengen met de konijn van tinlo of haaksbarf.
Is dit een goed idee? geef ik dan het hele hart of een klein stukje?
En Vito eet wel goed kvv dus die heeft dan geen hart nodig denk ik.

Ik ben aan het lezen over zelf malen, dit had ik wel al gedaan maar nog vind ik het vrij ingewikkeld.
Ik bedoel als je een konijnenbout hebt en daar zit al bot in, hoe weet ik hoeveel gram bot dat is?
Het is toch de bedoeling de hele bout in de machine te doen? Dus malen met bot en al?

Als jij al 2 jaar bezig bent? Word je daar niet onzeker van?

*Ieniemienie*
*Ieniemienie*

Berichtdoor daatje » za 21 dec, 2013 16:02

Je moet het bot wegen, als het goed bevleesd is, en het bot 100gram bijv. weegt is het 50/50
dus 50 bot en 50 vlees. Als je Kvv geeft met relatief hoog botgehalte moet je wat spiervlees bij geven, zodat de verhouding bot/vlees weer goed word.
Ik zou beginnen met een klein stukje hart, zodat ze eerst weer aan wennen aan de smaak.
Ik zal vanavond even een poging wagen om het uit te rekenen.
Weet je hoeveel Rossi weegt, als ik het goed heb eet Vito bijna helemaal Kvv.

Asha is gewoon een miep, is ze altijd al geweest. Ze eet prima nu, ik wil eigelijk dat ze wat meer wild eet, dat is gewoon gezonder. Ze lust niet veel botsoorten, kip is favoriet en vooral de nek. Dus word de konijnkarkas gedrenkt in het lamsvlees :voer41: hert word tussen de eend verstopt. Ach en na een dagje vasten lust ze weer veel hoor.

Gevorderde
Gevorderde

Berichtdoor Bincie » za 21 dec, 2013 16:39

Ik geef idd spiervlees bij als ik tinlo geef. Maar dit is wel extra naast wat ze aan kvv moeten hebben voor wat betreft gewicht. En vaak gaan ze dan lopen vissen en blijft de kvv weer staan.
Ik ga zo dadelijk als het wat rustiger is bij de appie hart halen. Ik woon ernaast dus lekker makkelijk.
Ik heb beide katten eergisteren gewogen maar zal het voor de zekerheid zo nog een keer doen. Ik kan ze nu even niet wegen want ze liggen in hun huisje te tukken en te wassen.
Rossi woog eergisteren 5,4 kilo en Vito 6,4.
Wat lief dat je wilt proberen om ernaar te kijken. Dan ga ik in de tussentijd op zoek naar een goeie molen.
Met dat handmolentje kom ik niet ver denk ik.

Zojuist hebben ze allebei een stuk konijnbout gekregen. Ik vond de botten wel wat fors. Die heb ik plat geslagen. Met zo een slager hakmes. Jammer alleen dat wij van die zeik buren hebben :roll: Die kwamen even klagen omdat ze zoveel herrie hoorden en of het in vervolg wat zachter kan :voer45:
Ik wilde Rossi eerst niet geven ivm het bot. Maar hij zat van Vito te jatten en daarom besloten toch maar te geven. Vito is altijd helemaal blij na ze eten en gaat rennen zojuist ook nadat ie konijn had gegeten. Rossi niet, dus ik denk dat het nog niet helemaal oké met hem gaat.
Vanavond krijgen ze dan alleen spiervlees iplv kvv. Evt met wat runderhart.Ik had ree gehaald bij de poelier, maar wellicht doen ik er verstandiger aan om toch wat spiervlees van het konijn af te snijden en dit te geven aan Rossi. Vito lust de ree wel want dat had ik vanmiddag getest!
Vito had wat moeite met het eten van het bot van het konijn. Ik vind het ook een beetje eng want hij kauwt niet zo goed. God mag me bijstaan als ie erin stikt. Ik zou niet weten wat ik dan moet doen. :shock:
Maar Vito gaat idd steeds beter kvv eten :voer5:

Als dat de manier is om haar het te laten eten is dat prima toch? Dan is er toch niks mis mee?
Misschien kan je er nog proberen warme bouillon overheen te doen?

Gevorderde
Gevorderde

Berichtdoor Bincie » za 21 dec, 2013 17:27

Net bij de appie geweest. Maar helaas, ze hadden haast niks. Lag iets van smuldier voor de hond, pens.
En pens van rode voor de hond. dat was het.
Helaas heb ik niks anders in huis dan kippenlevertjes van bio kwaliteit.
Maar die zullen zal Ros niet eten

*Turkse Schoonheden*
*Turkse Schoonheden*
Aantal katten: 15

Berichtdoor ginnie » za 21 dec, 2013 17:46

het ligt in het vleesschap, niet bij de diervoeding. Als we het weer halen zal ik er een foto van maken.
Ze hebben het niet altijd helaas en als het er ligt gaat het snel ;) Maar je moet in ieder geval niet bij de diervoeders kijken, wel in het versschap, bij de rest van het vlees.
groetjes van Wendy en de poezenbende

Gevorderde
Gevorderde

Berichtdoor Bincie » za 21 dec, 2013 17:52

Bedoel je tussen het vlees voor menselijke consumptie?
Een andere optie is er bij ons niet. We hebben een kleine appie

ginnie schreef:het ligt in het vleesschap, niet bij de diervoeding. Als we het weer halen zal ik er een foto van maken.
Ze hebben het niet altijd helaas en als het er ligt gaat het snel ;) Maar je moet in ieder geval niet bij de diervoeders kijken, wel in het versschap, bij de rest van het vlees.

*Turkse Schoonheden*
*Turkse Schoonheden*
Aantal katten: 15

Berichtdoor ginnie » za 21 dec, 2013 18:54

ja, dat bedoel ik. Meestal ligt het onderin. In ieder geval wel bij de appies waar wij komen :)
groetjes van Wendy en de poezenbende

*Mentrix*
*Mentrix*
Aantal honden: 2
Aantal katten: 1

Berichtdoor flynn » za 21 dec, 2013 22:30

het ligt idd bij het rundvlees in het schap. bakjes van 250 gram gesneden runderhart. niet alle ah's hebben het overigens. je kunt ook gesneden poulet meenemen, dat hebben ze altijd wel. ook eten de meeste katten graag kipfilet.

*Ieniemienie*
*Ieniemienie*

Berichtdoor daatje » za 21 dec, 2013 23:26

Bincie schreef:
Erin stikken zal wel meevallen hoor, je moet er wel bijblijven, je had het bot ook geplet. Je mag ze rustig zo eten geven laat ze maar lekker kauwen. Dat Vito gaat rennen na het eten is normaal, de ene doet dat wel de ander gaat na het eten meteen liggen uitbuiken. Asha wil na het een meteen slapen, Daya wil nog even naar buiten in de tuin. Het wil dus niet zeggen, dat Rossi niet oke is.
Er is ook nog de Heimlich greep,in geval als een botje wel vast komt te zitten. Maar ik denk dat het beter is als je begint met zacht bot, kwartels, kip en tam koijnkarkas en tam eendkarkas. Geen kalkoen nekken of karkas, dit is nog te hard voor je katten. Volgens mij word er niet veel kalkoenbot gevoerd aan katten.
Die van mij krijgen dat niet.
Je kan ook proberen een kwartel te geven, je kan ze doormidden snijden en het pootje kan je even pletten.
Misschien vinden ze dit ook wel lekker om aan te knagen.
Misschien heb je wel Barfers i.p.v Kvv-ers :voer45:

Vito had wat moeite met het eten van het bot van het konijn. Ik vind het ook een beetje eng want hij kauwt niet zo goed. God mag me bijstaan als ie erin stikt. Ik zou niet weten wat ik dan moet doen. :shock:
Maar Vito gaat idd steeds beter kvv eten :voer5:

Als dat de manier is om haar het te laten eten is dat prima toch? Dan is er toch niks mis mee?
Misschien kan je er nog proberen warme bouillon overheen te doen?

*Ieniemienie*
*Ieniemienie*

Berichtdoor daatje » zo 22 dec, 2013 00:04

Ik heb het even voor je uitgerekend. Ik ben uitgegaan dat Rossi 6 kg is. Hij mag hebben 3% van 6kg. Dit is een richtlijn, het kan 2% zijn maar ook wat meer dan 3%.
Hij mag 3% van 6000gram dat is 180 gram per dag.
We gaan uitrekenen per week/ dat is 1200gram per week.

Hij mag 30% vlees/bot= goedbevleesd bot dus 15%kaal bot.
55% vlees
15% orgaan

Dat word 30% van 1200 gr. = 360 gr. vlees/bot
55% van 1200gr. = 660 gr.vlees
15% van 1200gr.= 180 gr orgaan,(ongeveer) lever 5%, hart 5%, 5% maagjes en nier.

Nu gaan we per dag. 360 gr vlees/bot =50 gr.
660gr vlees = 90 gr.
180 gr.orgaan= 25 gr. (alles afgerond)

Als je de helft Kvv geeft en dan wild van Bandit, kun je 40 of 50gr vlees erbij doen.
orgaan.
In Kvv zit ook orgaan dus moet je ongeveer de helft van 25 gr orgaan erbij nemen. Dit kun je ook verdelen in
bijv. 3x per week dan is 30/35 gr . Anders worden de porties zo klein.
Je kan bijv. ook konijn zelf malen met kipnek/rug en konijn of kiporgaan.
Je kan ook alleen vlees/bot met orgaan gaan malen, dat kun je voor een week doen, dan neem je ongeveer 400gr.vlees/bot(afgerond) met 180 gr. orgaan, je kunt dan zelf spiervlees toevoegen per dag.
Een kwartel is een mooi vlees/bot pakketje om te malen met orgaan, de kwartel even wegen, je kunt dan zelf je vlees toevoegen konijn ofzo.
Als je de helft van Haaksbarf Kvv geeft, kun je voor rossi als je zelf maalt nog nog 10 of 20 gr. vlees/bot erbij geven, dan is het percentage bot niet zo hoog, maar krijgt hij nog wel genoeg calcium binnen, met daarbij nog de helft vlees en orgaan.

Ik hoop dat het duidelijk is, ga lekker experimenteren met een paar smaakjes die ze lusten en probeer af en toe eens een nieuw smaakje. :voer66:

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is

Gevorderde
Gevorderde

Berichtdoor Bincie » zo 22 dec, 2013 13:15

Zou dit een goeie vleesmolen zijn?
Is ook 2000 watt en stukken goedkoper dan de kenwood.
Geschikt voor professioneel gebruik in horeca

http://nl.aliexpress.com/item/Multifunc ... 78706.html

Gevorderde
Gevorderde

Berichtdoor Bincie » zo 22 dec, 2013 23:38

:voer72:

Ik hoop dat ik eruit ga komen.
Ik blijf het vrij ingewikkeld vinden.
Ook nadat ik het wel 10 keer heb doorgelezen.
Ik probeer het terug te rekenen naar 5 kilo voor Rossi (naar beneden afegerond)
Het sommetje wil er maar niet in bij mij.
Daarbij heb ik ook nog geen vleesmolen.
Ben ernaar op zoek maar wil een ander alternatief dan de kenwood.
Ik kan op zich via de zaak veel bestellen en de btw terug halen en evt inkopen voor inkoopprijzen.
Dat kan nogal schelen maar nog vind ik het lastig.
Vandaag hebben beide heren wel goed gegeten :voer46:
Het ging niet van harte omdat ik de wild drastisch verminderd had.
Beide heren had eend, konijn, en een beetje wild van bandit met wat extra spiervlees.

daatje schreef:Ik heb het even voor je uitgerekend. Ik ben uitgegaan dat Rossi 6 kg is. Hij mag hebben 3% van 6kg. Dit is een richtlijn, het kan 2% zijn maar ook wat meer dan 3%.
Hij mag 3% van 6000gram dat is 180 gram per dag.
We gaan uitrekenen per week/ dat is 1200gram per week.

Hij mag 30% vlees/bot= goedbevleesd bot dus 15%kaal bot.
55% vlees
15% orgaan

Dat word 30% van 1200 gr. = 360 gr. vlees/bot
55% van 1200gr. = 660 gr.vlees
15% van 1200gr.= 180 gr orgaan,(ongeveer) lever 5%, hart 5%, 5% maagjes en nier.

Nu gaan we per dag. 360 gr vlees/bot =50 gr.
660gr vlees = 90 gr.
180 gr.orgaan= 25 gr. (alles afgerond)

Als je de helft Kvv geeft en dan wild van Bandit, kun je 40 of 50gr vlees erbij doen.
orgaan.
In Kvv zit ook orgaan dus moet je ongeveer de helft van 25 gr orgaan erbij nemen. Dit kun je ook verdelen in
bijv. 3x per week dan is 30/35 gr . Anders worden de porties zo klein.
Je kan bijv. ook konijn zelf malen met kipnek/rug en konijn of kiporgaan.
Je kan ook alleen vlees/bot met orgaan gaan malen, dat kun je voor een week doen, dan neem je ongeveer 400gr.vlees/bot(afgerond) met 180 gr. orgaan, je kunt dan zelf spiervlees toevoegen per dag.
Een kwartel is een mooi vlees/bot pakketje om te malen met orgaan, de kwartel even wegen, je kunt dan zelf je vlees toevoegen konijn ofzo.
Als je de helft van Haaksbarf Kvv geeft, kun je voor rossi als je zelf maalt nog nog 10 of 20 gr. vlees/bot erbij geven, dan is het percentage bot niet zo hoog, maar krijgt hij nog wel genoeg calcium binnen, met daarbij nog de helft vlees en orgaan.

Ik hoop dat het duidelijk is, ga lekker experimenteren met een paar smaakjes die ze lusten en probeer af en toe eens een nieuw smaakje. :voer66:

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is

Vorige

Keer terug naar Kat & Rauw