Registreren

Hoeveel nekken voeren?

Hier kun je alles plaatsen over katten en natuurlijke rauwe voeding.

Moderator: Team VoerNatuurlijk

Snuffelaar
Snuffelaar
Aantal honden: 2
Aantal katten: 6

Hoeveel nekken voeren?

Berichtdoor poezels » wo 26 maart, 2014 17:07

Hoeveel nekken geven jullie en is verantwoord?
Ik plaats deze vraag in "katten", maar het geldt voor zowel honden als katten in mijn geval.

Met het voeren van nek, wordt ook (een deel van) de schildklier gevoerd. Te veel hiervan zou een te snel werkende schildklier kunnen veroorzaken bij honden en katten.

Drie van onze katten krijgen 1x per week 1 à 2 kippennekjes, 1 kwartelkarkasje met nekje, een compleet duifje en 2 kuikens. (Ze krijgen uiteraard meer, maar dit zijn de onderdelen met een nek)
De honden (Lily en Sergi) krijgen respectievelijk1 en 2 eendennekken per week.

De honden en katten krijgen ook enkele dagen zelf samengesteld gemalen. Kippen- en eendennekken gaan niet in de gemalen mixen en van de kwartelkarkassen die ik in de mixen verwerk verwijder ik de nekjes en gooi deze weg. Maar ik maal ook konijnenkoppen... konijnen hebben ook een nek...

In het wild eten de vleeseters natuurlijk ook nek. Maar als je geen hele prooidieren voert wat is dan verantwoord en wat is te veel?

~ Marlène
(deze post heb ik via Tapatalk gemaakt, geen idee of dat helemaal goed gaat [WINKING FACE])

*Ieniemienie*
*Ieniemienie*
Aantal honden: 3
Aantal katten: 2

Re: Hoeveel nekken voeren?

Berichtdoor daatje » wo 26 maart, 2014 20:49

Er is vaker een discussie geweest over nekken en waar de schildklier zit. Volgens mij zit er geen schildklier in de nek. Hier krijgen de katten en honden 2 a 3 keer nek in de week. Dit zijn dan kip-en eendennekken. Ik weet van Tannetje dat alleen nek voeren op zich niet erg is, maar dan wel vlees van een ander dier erbij voeren. Ik heb een hondje die eerder alleen kip nek lustte, nu gelukkig ook wat ander bot.

*Huggy, Forumkat 2008*
*Huggy, Forumkat 2008*
Aantal honden: 1
Aantal katten: 4

Berichtdoor Sylvia » wo 26 maart, 2014 22:29

Eens met Daatje, in de nek zit geen schildklier. Tenminste niet in de 'kale' eenden en kippennekken zoals het meest verkocht wordt.
Zit het vel van de nek er nog om (en dan dus ook de slokdarm), dan heb je die kans wel denk ik. Net als er in een nek dus geen granen zit ;)
De nekken zoals we die voeren zijn de nekwervels met het vlees er aan wat direct rond de wervels zit.
Groetjes Sylvia

Snuffelaar
Snuffelaar

Hoeveel nekken voeren?

Berichtdoor poezels » wo 26 maart, 2014 23:30

Wat ik begrepen heb op buitenlandse websites, is dat met het verwijderen van het vel niet de schildklier verwijderd wordt. Ook zou de schildklier deels vergroeid zijn in de nek. De nekken die ze daar bedoelen zien er overigens precies hetzelfde uit als "onze" nekken.

*Prins Jiro*
*Prins Jiro*
Aantal honden: 1

Berichtdoor Vivianneb » do 27 maart, 2014 00:06

Afbeelding

*Site Beheerder*
*Site Beheerder*
Aantal katten: 3

Berichtdoor Ester » do 27 maart, 2014 14:11

daatje schreef: Ik weet van Tannetje dat alleen nek voeren op zich niet erg is, maar dan wel vlees van een ander dier erbij voeren. Ik heb een hondje die eerder alleen kip nek lustte, nu gelukkig ook wat ander bot.

http://www.voernatuurlijk.nl/forum/viewtopic.php?f=82&t=34625

Snuffelaar
Snuffelaar

Berichtdoor poezels » di 08 apr, 2014 23:23

Excuses voor de late reactie, maar op een of andere manier kreeg ik geen melding dat er gereageerd was.
Bedankt voor de links! En gelukkig stel ik zelf samen en kan de hoeveelheid nek zelf in de gaten houden, want vertrouwen (wat er wel en niet aanhangt/tussenzit) doe ik ze nog niet helemaal. ;)

*Ieniemienie*
*Ieniemienie*
Aantal honden: 3

Berichtdoor daatje » wo 09 apr, 2014 12:35

Ik heb al heel vaak een kippennek echt helemaal ontleed. Ik heb niets gevonden wat op een schildklier leek.

Keer terug naar Kat & Rauw