Registreren

Ben ik op de goede weg en hoeveelheden

Hier kun je alles plaatsen over katten en natuurlijke rauwe voeding.

Moderator: Team VoerNatuurlijk

Snuffelaar
Snuffelaar
Aantal honden: 0
Aantal katten: 2

Ben ik op de goede weg en hoeveelheden

Berichtdoor Louise1 » di 02 dec, 2014 12:34

Voor mijn drie Siberen (8 maanden) ben ik een en ander aan hun voeding aan het veranderen. Bij de cattery waar ze vandaan komen kregen ze al af en toe vers en dit wilde ik er graag inhouden.

Eerst kregen ze iedere ochtend brokjes, graanvrij porta 21, dan rond etenstijd kvv en voor het slapen gaan nog een keer kvv.
Nu wil ik ze eigenlijk nog meer vers laten eten. Dus ook 's morgens kvv gaan geven. En dan een paar brokjes hier en daar voor ze neerleggen zodat ze wel iets kunnen eten als ik weg ben.

De ene keer wordt er heel goed op gereageerd door de katten, en gaan ze meteen eten, maar soms laten ze het gewoon staan. Ze lusten nog maar weinig smaken: van Tinlo eten ze graag konijn en kip. De andere smaken willen ze niet meer eten. Nu heb ik ook Darf eko voor ze gekocht. Ik vraag me af of deze drie soorten wel compleet zijn bij elkaar? Over Darf wordt beweerd dat dit een compleet voer is. Maar er zit niet veel bot en orgaanvlees in, 85% bestaat uit vlees. Is Darf nu echt wel zo'n goede kvv? Het is wel een stuk grover gemalen dan andere merken, dus dat leek me wel goed juist.

Dan twijfel ik ook nog over het aantal maaltijden per dag en de hoeveelheid. Het liefst zou ik ze twee keer per dag voeren in plaats van drie keer, maar ze eten gewoon niet alles op (nu bij drie maaltijden al niet). Kan het zijn dat hun maag daar gewoon nog te klein voor is? Eigenlijk zijn het nog wel kittens natuurlijk. De katertjes wegen rond de 4.5 en 5 kg en het poesje 3.9.

Het poesje zou dan 120gram kvv moeten eten en de katertjes rond de 150. Hier komen ze echter nooit aan op een dag. Ik bied het wel aan maar ze laten delen staan. Wat vinden jullie van de hoeveelheid?

Al met al ben ik dus vooral benieuwd of jullie de drie smaken voldoende vinden, jullie mening over Darf en de hoeveelheden die ik voer. Ik zou graag verbeteren. Ik weet dat brokjes niet zo goed voor ze zijn, maar ze vinden het zo lekker dat ik het ze niet helemaal wil onthouden. Ze krijgen verder geen blikjes of kuipjes overigens.

Oh ja: echt prooidieren of Barf gaan voeren ben ik (nog) niet aan toe :oops: ik ben zelf vega en dit was al een hele stap voor me.

*Beautiful Blinker*
*Beautiful Blinker*
Aantal honden: 2

Re: Ben ik op de goede weg en hoeveelheden

Berichtdoor Wijnie » di 02 dec, 2014 13:25

Louise, wat menu's en dergelijke van katten betreft weet ik eigenlijk niks, maar je gaat zéker antwoorden krijgen op je vragen hoor!
Afbeelding
Groetjes van Wijnie en een poot van Blinker & Honey.

*Ieniemienie*
*Ieniemienie*
Aantal honden: 3

Berichtdoor daatje » di 02 dec, 2014 13:52

Hallo Louise, drie smaken is niet voldoende, maar laat ze eerst maar rustig wennen aan rauw. Je kunt eventueel een smaak die ze niet echt lekker vinden even bestrijken met wat blikvoer, en dan steeds een beetje minder.
Katten zijn kieskeurig wat eten betreft, veel katten vinden juist wat grotere stukken vlees en een botje lekkerder dan Kvv. :D Die van mij zijn kliko's maar het lekkerste vinden ze toch wel barf of prooidieren.

Ik voer ze hier 2 tot 3 maal daags, tussen de middag als ze behoefte hebben wat stukjes vlees. s'morgens en s'avonds de hoofdmaaltijd.
Om steeds wat brokjes tussendoor te geven vind ik niet nodig, in de meeste brokjes zitten stoffen waar ze verslaafd aan raken. Ik denk dat dit ten koste gaat van het rauw voeren. Het verteren duurt ook langer met rauw vlees dan brokjes, dus het is niet zo gek dat ze niet alles opeten. Je kunt wel kleinere maar vaker wat aanbieden. Katten eten de ene dag wat meer dan de andere dag. Wat ik wel doe is wat snoepjes 1x per dag in een puzzel te doen. Daar zijn ze hier verzot op. Daarna geen snoepjes meer.
Darf vind ik wel een goed merk, het is biologisch, katten hebben ook niet zoveel bot nodig als een hond. Je zou, als je het kunt,af en toe een kippennekje kunnen geven. Dit zorgt er ook voor dat ze een voldaan gevoel krijgen.
Tinlo staat bekend dat er meer bot zit in de Kvv, er zijn regelmatig katten die krijtpoep krijgen. Wat extra stukjes vlees erbij lost dit weer op.
Aan wild moeten katten echt wennen, zoals haas, hert en bosduif, dat is echt anders dan het reguliere vlees. Maar ozo gezond.
Hier zijn ze dol op Bandit katmix en wild.

Al met al zou ik eerst stoppen met de brokjes tussendoor.
Heb je nog vragen dan horen we het graag.

*Yola van Goud*
*Yola van Goud*
Aantal honden: 1

Berichtdoor veramon » di 02 dec, 2014 14:02

Porta 21 ken ik niet, maar ik weet wel dat zo lang je katten ook brokjes voorgeschoteld krijgen hun voorkeur meestal daarnaar uit zal gaan: de meest brokjes bevatten toevoegingen (smaakstoffen?) die blijkbaar lekker smaken, lekkerder dan puur vlees dan, denk ik?
I.p. hoeven je katten ook niks te eten als je weg bent, hoor, dat is vooral een kwestie van wennen!
Jouw katten zijn nog erg jong dus je kunt ze ws. vrij gemakkelijk dingen aanleren, ook "slechte" gewoontes natuurlijk.. :wink:

Darf schijnt wel vrij vet te zijn en vanTinlo kan ik zo niks zeggen, dat ken ik verder niet, maar er bestaat wel een vergelijkingslijst voor KVV soorten/merken.
Ik zal straks de link opzoeken..

Tja, wij hier zijn er natuurlijk vooral voor om je kat/hond/ fret natuurlijk mogelijk te voeren, NRV dus en ik begrijp best dat je een stap moet nemen om dat te doen, maar in brokjes zit ook vlees verwerkt hoor.. :voer45:
Je zou eens kunnen beginnen met eendagskuikens te voeren of anders stukjes kip of konijn en kijken hoe dat valt bij ze.
Mijn ervaring is dat vooral jonge katten helemaal uit hun dak gaan en het geweldig vinden en ja: dáárom voer je hen (o.a.) zo!

Overigens eet een groot aantal mensen hier vegetarisch en er zijn ook een paar veganisten onder ons!
Ook ik eet al meer dan 42 jaar geen vlees bv...
Eigenlijk best logisch toch, dat er hier veel zijn omdat vegetariërs proberen verantwoord en zo natuurlijk mogelijk te eten en dat op een gegeven moment ook voor hun dieren willen?! :voer7:

Over de hoeveelheden kan ik niks zeggen: goed kijken naar je dier en voelen of er vet aan de ribben zit is dé leidraad.
Ikzelf voerde mijn katten nooit vaker dan 2x per dag, behalve toen mijn in juni overleden kater bijna 20 was en heel erg mager werd, toen kreeg hij wel5x per dag een klein hapje.
Hoe dat te doen met jonge katten, kan iemand anders beter zeggen! 8)
Afbeelding

Snuffelaar
Snuffelaar

Berichtdoor Louise1 » di 02 dec, 2014 14:06

Daatje, bedankt voor je snelle reactie! Ik heb me zoveel ingelezen over kvv en vers voeren, maar de term krijtpoep ben ik nog niet eerder tegen gekomen... Voel me echt een leek nu. Ze hebben overigens geen slechte ontlasting. Tussen de middag ben ik vaak niet thuis dus het wordt lastig ze dan ook nog te voeren. Hier krijgen ze inderdaad de brokjes soms ook in een puzzel. Zo schattig om ze daar mee bezig te zien. Ga inderdaad overwegen om met de brokjes te stoppen.

Over het aantal smaken: de winkel waar ik Darf kocht, gaf me aan dat dit een zogenaamd compleet voer is. Daar ben jij het dus niet mee eens?

Snuffelaar
Snuffelaar

Berichtdoor Louise1 » di 02 dec, 2014 14:15

Bedankt Veramon, voor je reactie. De keuze voor de brok is omdat deze graanvrij zijn en van betere kwaliteit. Ik snap het hoor, wat je bedoelt over dat vlees. Maar voorlopig wil ik het even bij kvv houden en wie weet stap ik later over op Barf. Ik geloof er ook in dat kvv gewoon hartstikke goed kan zijn als het in de juiste verhoudingen etc gegeven wordt.
Darf sprak me aan omdat het inderdaad biologisch is.

*Bourgondische musketiers*
Aantal katten: 3

Berichtdoor MichelleNL » di 02 dec, 2014 14:40

Toen ik af en toe Darf voerde was het niet zo vet, het bevat drie diersoorten en dat is minder dan geadviseerd wordt, dus het is wel iets waar je mee kunt afwisselen maar niet om alleen te voeren. Tinlo vind ik wel wat vetter, bevat ook vrij veel bot waardoor sommige dieren krijtpoep krijgen of minder goed kunnen ontlasten. Maarrrr, er bestaan zoveel merken, hier is een vergelijksite: http://www.voerwijzer.com/kvv-vergelijken-kat

Ik wil je aanraden om meerdere merken en smaken te voeren zodat je zeker weet dat het menu afwisselend genoeg is en je katten voldoende binnen krijgen. Mijn katten eten twee keer per dag en voor hen is dat voldoende.
Afbeelding

Snuffelaar
Snuffelaar

Berichtdoor Louise1 » di 02 dec, 2014 14:45

MichelleNL schreef:Toen ik af en toe Darf voerde was het niet zo vet, het bevat drie diersoorten en dat is minder dan geadviseerd wordt, dus het is wel iets waar je mee kunt afwisselen maar niet om alleen te voeren. Tinlo vind ik wel wat vetter, bevat ook vrij veel bot waardoor sommige dieren krijtpoep krijgen of minder goed kunnen ontlasten. Maarrrr, er bestaan zoveel merken, hier is een vergelijksite: http://www.voerwijzer.com/kvv-vergelijken-kat

Ik wil je aanraden om meerdere merken en smaken te voeren zodat je zeker weet dat het menu afwisselend genoeg is en je katten voldoende binnen krijgen. Mijn katten eten twee keer per dag en voor hen is dat voldoende.

Bedankt voor je reactie Michelle! Wat een leuk forum zeg, met al die behulpzame mensen :D
Dus jij voert twee keer per dag, dat is waar ik het liefst naar toe zou willen. Mag ik vragen hoe lang je het eten dan aanbiedt? Wat ik al eerder aangaf, is dat ze niet alles meteen opeten. Ook niet binnen een uur. Maar om vers vlees nou uren te laten staan als je weg bent vind ik ook niet fris. Steeds weggooien vind ik ook erg, ik bedoel, dan zijn die dieren voor niets gestorven.

Berichtdoor MichelleNL » di 02 dec, 2014 14:49

Mijn katten eten het nu direct op, in het begin lieten ze het nog wel eens staan. Dan wachtte ik ongeveer tien minuten en zette ik het weer in de koelkast, kregen ze het weer op het andere voermoment. Op zich ging het wennen best wel snel bij alle drie en nu vallen ze direct aan.
Afbeelding

Snuffelaar
Snuffelaar

Berichtdoor Louise1 » di 02 dec, 2014 15:03

Nogmaals bedankt Michelle. Ik heb gelezen over die manier, van aanbieden en weer terugzetten. Ik ben alleen zo bang dat ze dan te weinig eten. Het zijn natuurlijk nog kittens ook al zijn ze al 4/5 kilo. Misschien ben ik te bezorgd.

*Ieniemienie*
*Ieniemienie*

Berichtdoor daatje » di 02 dec, 2014 15:37

Met 8 mnd. zijn ze nog een beetje kitten, vergeet niet dat vers vlees en dan vooral Nrv, Barf langer in de maag blijft. Mijn katten gaan ook rusten als ze gegeten hebben.Het is een kwestie van wennen wanneer hun eten komt. Ze leren dan om het meeste op te eten. Zo niet, dan haal ik het ook weg, en geef het alsnog later. Zo niet, dan wachten ze maar tot de avond.
Er zijn katten die 1x per dag genoeg hebben, anderen eten liever meerdere kleine hapjes.
Ik ben ook vegetariër, maar geef mijn honden en katten rauw. In het begin best moeilijk hoor. Ook omdat ik mijn katten prooidieren voer zoals muizen.

Krijtpoep is wit en dat krijgen ze als ze teveel bot hebben gegeten. Krijtpoep is zeker niet gewenst, een kat of hond kan er ook door verstopt raken.

Ik zou een Kvv kiezen met een natuurlijk calciumpreparaat, dit zijn karkassen of botten van dieren.

Snuffelaar
Snuffelaar

Berichtdoor Louise1 » di 02 dec, 2014 16:07

Daatje, fijn om je reactie te lezen. In Tinlo en Darf zit bot als calciumbron, dus dat zit goed. Tot nu toe hebben ze nog nooit problemen met hun ontlasting gehad. Ik ga het proberen om twee keer per dag aan te bieden. Maar eerlijk gezegd,... als ze 's morgens niets of weinig eten en ik ben de hele dag weg vind ik dat wel erg zielig voor ze.

En vinden jullie het ernstig als ze de 3% van hun lichaamsgewicht aan voeding niet halen?

*Site Beheerder*
*Site Beheerder*
Aantal honden: 2

Berichtdoor Ester » di 02 dec, 2014 17:00

Sommige mensen kopen een voerbakje met tijdschakelaar voor als ze weg zijn. Je kunt het vlees er dan bevroren in doen, dan kan het een paar uurtjes blijven staan en tegen de tijd dat hij dan open gaat is het vlees ontdooid.

Ik heb zelf 3 katten die rauw eten: twee daarvan eten een kleine 100 gram per dag (anders worden ze veel te dik), de 3e kat eet zo'n 300 gram om goed op gewicht te blijven! Een heel verschil dus!
Je kunt altijd met de richtlijn beginnen en dan van daaruit kijken of het voldoende is.

Snuffelaar
Snuffelaar

Berichtdoor Louise1 » di 02 dec, 2014 17:03

Ester schreef:Sommige mensen kopen een voerbakje met tijdschakelaar voor als ze weg zijn. Je kunt het vlees er dan bevroren in doen, dan kan het een paar uurtjes blijven staan en tegen de tijd dat hij dan open gaat is het vlees ontdooid.

Ik heb zelf 3 katten die rauw eten: twee daarvan eten een kleine 100 gram per dag (anders worden ze veel te dik), de 3e kat eet zo'n 300 gram om goed op gewicht te blijven! Een heel verschil dus!
Je kunt altijd met de richtlijn beginnen en dan van daaruit kijken of het voldoende is.

Ik ben juist bang dat ze te weinig eten. Ze zijn goed op gewicht en dat wil ik graag zo houden. Ze zijn ook nog volop in de groei, dus die 3% lijkt me een minimum. Gaat overigens wel om binnenkatten.
Ik merk dat ik heel zenuwachtig word van het idee geen brokken te geven.

*Ieniemienie*
*Ieniemienie*

Berichtdoor daatje » di 02 dec, 2014 21:35

Niet zenuwachtig worden, katten leren snel. s'morgens geef je hun eten, wat over blijft zet je weg. Als je thuis komt geef je ze gelijk weer eten. Echt ze weten het gauw genoeg. Eventueel geef je nog een portie voordat je op bed gaat.
Die voederbakjes met tijdschakelaar is ook een idee. Wie honger krijgt kan eten. Je weet dan alleen niet wie er gegeten heeft. Dat is wel vervelend.

Volgende

Keer terug naar Kat & Rauw