Registreren

kvv afwisselen met zelf samenstellen

Hier kun je alles plaatsen over katten en natuurlijke rauwe voeding.

Moderator: Team VoerNatuurlijk

Snuffelaar
Snuffelaar
Aantal katten: 1

kvv afwisselen met zelf samenstellen

Berichtdoor RenskeJ » wo 21 jan, 2015 14:43

Hallo allemaal,

1,5 maand geleden heb ik een perzisch langhaar kitten gekocht van inmiddels 6,5 maand oud. Onze vorige kater kreeg brok en blik, maar na een tijd inlezen in het rauw voeren hebben we besloten om dit kitten rauw te geven.
Vrijwel gelijk zijn we begonnen met het geven van Carnibest in verschillende smaken. Dit vindt hij erg lekker en ik merk ook al duidelijk verschil. Zijn ontlasting is niet meer zo zacht (eerder bleef het in zijn vacht hangen), zijn vacht wordt steeds voller en hij groeit erg hard!

Langzaam ben ik ook af en toe (2 keer per week, 1 maaltijd van de dag) wat ander dingen gaan geven, zoals rauwe kipfilet, sardien, lamshart en kippennekken. Dit gaat er allemaal goed in. Met de kippennek heeft hij nog wat moeite, dus ik snij het nu nog in 4 stukken. Met die hele nek sleept hij namelijk alleen door de kamer zonder er op te kauwen.

Ik zou echter graag wat meer advies willen over het combineren van KVV en barf. Hoe pak ik dit het beste aan, wat kan ik allemaal geven en hoe vaak? Wegens beperkte ruimte en de onmogelijkheid om een extra diepvries te kopen is volledig barfen geen optie voor mij.
Wat is jullie ervaring met het geven van hele muizen en eendagskuikens? Ik heb namelijk het gevoel dat hij het alleen eet als het in stukken is gesneden. Of moet ik gewoon meer geduld hebben?

Alvast bedankt! :D
Only after the last tree has been cut down, only after the last river has been poisoned, only after the last fish has been caught will we realise we cannot eat money - Cree Indian Proverb

*Ieniemienie*
*Ieniemienie*
Aantal honden: 3
Aantal katten: 2

Re: kvv afwisselen met zelf samenstellen

Berichtdoor daatje » wo 21 jan, 2015 15:55

Als je 2 x per week Barft hoef je niet te letten op orgaan, dit zit al genoeg in de Kvv. Met barf zou ik vlees geven die je niet met Kvv geeft. Dus fijn variëren.
Ik geef kippennekjes(je kan ze plat meppen, dan moeten ze lekker kauwen) dan hoef je het niet in stukjes te knippen. Kwartelkarkas is erg zacht, eendennekken, ook even meppen en een deel geven, het andere deel weer in diepvries. Als spiervlees heb je gans, kalkoen, kip, lam etc. Hou het bot wel in evenwicht met het spiervlees, katten hebben minder bot nodig dan een hond.
Ik geef hier bijna altijd gevogelte omdat dit bij de kat past. Af en toe wel wat rundvlees,lam of lama.
Hert en ree vinden ze hier ook erg lekker.

Muizen en kuikens zijn ze hier dol op, een muis krijgen ze elke dag als ontbijt. Een volwassen muis is een compleet pakketje en weegt tussen de 15 en 25 gram.
Sommige katten moeten er niets van hebben. Toen Amora nog een kitten was, heb ik er even een sneetje in gemaakt zodat de lucht vrij komt. Je kan de muis ook aan een speelhengel vastbinden(een beetje luguber) en dan zorgen dat ie er achter aan gaat, het jachtinstinct aanwakkeren dus.

Veel succes.

Snuffelaar
Snuffelaar

Berichtdoor RenskeJ » wo 21 jan, 2015 17:20

Bedankt voor je reactie!

Hoe vaak zal ik de KVV aanvullen met barf? Is twee keer per week te weinig? Ik wil hem het liefst zoveel mogelijk verschillende dingen geven, maar ik ben een beetje bang voor tekorten als ik alleen aanvullend spiervlees en vleesbot geef.
Only after the last tree has been cut down, only after the last river has been poisoned, only after the last fish has been caught will we realise we cannot eat money - Cree Indian Proverb

*Site Beheerder*
*Site Beheerder*
Aantal honden: 2
Aantal katten: 3

Berichtdoor Ester » wo 21 jan, 2015 17:23

Ik zou inderdaad ook gaan voor diersoorten die niet in de KVV zitten die je voert. Zoals Daatje al zegt zou ik ook gaan voor bevleesde botten er naast (mede ook om het gebit schoon te houden) en stukjes spiervlees.
Heb je dit topic al gelezen? Daar staan voorbeelden in van wat je kunt voeren.
http://www.voernatuurlijk.nl/forum/viewtopic.php?f=109&t=22046

Maar wat fijn dat jouw kat al zo goed rauw eet, dat is helaas niet zo vanzelfsprekend, katten kunnen zo moeilijk doen.

Hoe vaak je wat naast de KVV wil voeren is jouw eigen keuze, net zo vaak als je dat zelf wil. Persoonlijk vind ik zelf samenstellen wel beter dan KVV: je weet precies wat je voert, het gebit wordt schoon gehouden en meestal zijn ze veel meer voldaan dan op gemalen vlees.
Als je zegt waar je aan kunt komen, dan helpen wij je wel met een menu.

*Site Beheerder*
*Site Beheerder*

Berichtdoor Ester » wo 21 jan, 2015 17:25

Ps. Vergeet ik te zeggen: hartelijk welkom op VoerNatuurlijk!
Zou je jezelf nog even willen voorstellen in ons voorstelhoekje?
http://www.voernatuurlijk.nl/forum/viewforum.php?f=21

Snuffelaar
Snuffelaar

Berichtdoor RenskeJ » wo 21 jan, 2015 18:13

Geheel zelf samenstellen is voor mij helaas niet mogelijk. Ik heb maar plaats voor een kleine diepvries. Heb het nu al zo georganiseerd dat er één la in de diepvries vrij is voor zijn voer.

Muisjes was ik al van plan om te gaan halen, dat ga ik morgen doen. Ook ga ik morgen naar de markt om te kijken wat ik daar kan krijgen, hopelijk kwartelkarkasjes.
Waar halen jullie alles vandaan? Van de slager?

Ik zal me zometeen even voorstellen in het voorstelhoekje!

*Bourgondische musketiers*
*Bourgondische musketiers*
Aantal honden: 1

Berichtdoor MichelleNL » wo 21 jan, 2015 18:30

Ik bestel vooral bij leveranciers van vers vlees maar da's vaak een grote bestelling in één keer. Er zijn wel bedrijven die kleine bestellingen doen, dit gaat ook weleens per post en krijg je het netjes in een goed verpakte doos thuis bezorgd, bijvoorbeeld Vers Voer, Animal Food Express of Prooidier (en vast wel meer maar die ben ik vergeten :wink:).
Afbeelding

Snuffelaar
Snuffelaar

Berichtdoor RenskeJ » wo 21 jan, 2015 19:00

Ah prooidier zit ook hier in de buurt zie ik!
Daar kan ik wel eens langsgaan, dankjewel :)

Nog een andere vraag, is het normaal dat mijn kat soms geen hele drollen heeft maar meer een soort van knikkers?

*Site Beheerder*
*Site Beheerder*

Berichtdoor Ester » wo 21 jan, 2015 20:26

Bij ons op de markt staat een poelier waar je ook hele kwartels kunt kopen (wel duur hoor, 2,50 per stuk) , eend, parelhoen, fazant en ook konijn. Misschien heb je in jouw buurt ook zoiets?
Ook bij sommige islamitische slagers kun je aardig goed terecht. Omdat het voor menselijke consumptie is, is het wel duurder, maar misschien handig om achter de hand te hebben.

Wat bedoel je met knikkers? Gewoon kleine "bolletjes" ontlasting?
Zolang de ontlasting niet heel erg wit is of heel korrelig is, maakt dat niet uit. Wanneer de ontlasting wel heel wit/korrelig is, is dat vaak omdat er dan teveel calcium in de voeding zit.

*Ieniemienie*
*Ieniemienie*
Aantal honden: 3
Aantal katten: 2

Berichtdoor daatje » wo 21 jan, 2015 22:05

Als je kleine porties wil bestellen, is Oervoer.com een goede keus, het is wel wat duurder. Je kan ook een combipakket bestellen, dit betreft Kvv + barf.

Mijn katten hebben ook kleine knikkertjes, meestal een stuk of 3. Omdat ze elke dag (denk ik) muis krijgen, ze vangen zelf ook nog muizen, zijn de drolletjes vezelig.
Je kunt een handschoen aandoen en dan er even in knijpen, zo kan je ook controleren of er geen harde stukken bot erin zit. Ik deed dit wel toen ze voor het eerst een stuk nieuw karkas kregen. Ik vond het wel fijn om dit te controleren.

Snuffelaar
Snuffelaar

Berichtdoor RenskeJ » do 22 jan, 2015 08:46

Bedankt voor de tips! Hier zit inderdaad een Turkse winkel met ook een vleesafdeling. Ze hebben wel niet zo heel veel volgens mij maar ik kan altijd eens vragen.
Op de markt staat hier een poelier, daar ga ik straks eens naartoe.

Met knikkers bedoel ik inderdaad bolletjes ontlasting. Vanmorgen was het witter dan normaal, maar dat komt denk ik omdat hij gisteren voor het eerst een hele kippennek heeft gegeten.
Er zaten geen stukken bot in, dat heb ik nagekeken. Maar wel heel vezelig, anders dan ik gewend ben van onze vorige kat die brokken/blik kreeg.

Hoe moet ik het trouwens opbouwen met vleesbotten? Eerst nog eens tijdje kippennekken geven tot ik het niet meer in stukken hoef te knippen, of kan ik ook al kwartels/muizen/kuikens geven?
En moet ik de kwartel gewoon heel geven of in stukken knippen?

Snuffelaar
Snuffelaar

Berichtdoor RenskeJ » do 22 jan, 2015 10:33

Ik heb zojuist kuikens en muisjes gekocht (15 gram ongeveer).
Heb een muis uitgelegd om te laten ontdooien, deze krijgt hij dan vanavond.
Hopelijk lust hij het....

*Site Beheerder*
*Site Beheerder*

Berichtdoor Ester » do 22 jan, 2015 13:53

Je kunt al prima starten met een kwartel, een halve is prima om mee te beginnen!
In stukken knippen zou ik niet doen, laat hem er zelf maar kleinere stukjes vanaf bijten. Zo voorkom je ook dat hij stukjes bot inslikt, zonder er op te "kauwen".

Ik ben ook benieuwd of hij een muis lust, leuk als je ons op de hoogte houdt! :D
Succes!!

Snuffelaar
Snuffelaar

Berichtdoor RenskeJ » do 22 jan, 2015 13:54

Helaas, net de muis gegeven maar hij vindt het niks.
Heet water erover gedaan, ingesmeerd met carnibest (dan likt hij alleen de carnibest eraf), in stukjes gesneden en 'gevuld' met carnibest.
Niets helpt helaas... Lijkt alsof hij het vindt stinken ofzo, want honger heeft hij wel.

Iemand tips?

*Site Beheerder*
*Site Beheerder*

Berichtdoor Ester » do 22 jan, 2015 13:59

Ja, wat soms helpt is om een muis open te snijden/knippen bij de buik, maar ik weet niet of je dat wel ziet zitten. Belangrijk is wel dat je niet de darmen van de muis kapot maakt. Want darmen laten veel katten liggen, dat vinden ze vies.
Prooidieren op kamertemperatuur geven is ook altijd belangrijk, maar je hebt hem al verwarmd, lees ik.

Volgende

Keer terug naar Kat & Rauw