Registreren

kvv afwisselen met zelf samenstellen

Hier kun je alles plaatsen over katten en natuurlijke rauwe voeding.

Moderator: Team VoerNatuurlijk

Snuffelaar
Snuffelaar
Aantal katten: 1

Re: kvv afwisselen met zelf samenstellen

Berichtdoor RenskeJ » do 22 jan, 2015 14:54

Ja de darmen had ik er al uit gehaald.
Heb ervaring met de geur van muizen darmen die kapot gaan. Ooit eens meegemaakt tijdens een ontledings-practicum tijdens mn opleiding biologie :roll: .

Heb hem ipv de muis de twee poten van de kwartel gegeven om mee te beginnen. Dat was een succes. Hij heeft er eerst een half uur op gejaagd, met grommen en alles er op en eraan.
Toen de poot helemaal onder de viezigheid zat hem ik hem door de helft gedaan en toen heeft hij het opgegeten :) netjes op de botjes gekauwd ook.
Hij is echt gek op gevogelte. Rauwe kipfilet vliegt er ook altijd in.
Only after the last tree has been cut down, only after the last river has been poisoned, only after the last fish has been caught will we realise we cannot eat money - Cree Indian Proverb

*Site Beheerder*
*Site Beheerder*
Aantal honden: 2
Aantal katten: 3

Berichtdoor Ester » do 22 jan, 2015 20:49

Super dat de kwartel wel met smaak naar binnen ging!

Hele prooidieren blijft bij sommige katten lastig, al doen ze je soms ineens verbazen door het wel te eten.
Maar zo te horen zijn er genoeg dingen die Tommie wel heel lekker vindt, dus variatie genoeg.

*Passievolle Spanjaard*
*Passievolle Spanjaard*

Berichtdoor Pasqualino » vr 23 jan, 2015 15:33

Voor katten met de rauwe voeding echt vers en het liefst (nog) warm zijn. Soms helpt het ook om het jachtinstinct te activeren door ze er een beetje achteraan te laten rennen.
Dit zijn niet mijn persoonlijke ervaringen (ik heb zelf geen katten) maar dit is wat ik wel eens lees en van rauw voer deskundige heb gehoord.

*Bourgondische musketiers*
Aantal honden: 1

Berichtdoor MichelleNL » vr 23 jan, 2015 17:36

Wat goed zeg! :voer20:

Hier moesten ze een beetje wennen aan prooidieren maar sinds het kwartje viel gaat het goed. :wink:
Afbeelding

*Prins Jiro*
*Prins Jiro*
Aantal katten: 2

Berichtdoor Vivianneb » vr 23 jan, 2015 17:55

MichelleNL schreef:Wat goed zeg! :voer20:

Hier moesten ze een beetje wennen aan prooidieren maar sinds het kwartje viel gaat het goed. :wink:

Haha ik las toch echt "sinds het kwarteltje viel"
Afbeelding

Snuffelaar
Snuffelaar

Berichtdoor RenskeJ » zo 25 jan, 2015 11:41

Hoe heb jij ze er aan laten wennen dan? Gewoon consequent voor blijven schotel en niks anders geven?

Nog een andere vraag, welke hoeveelheden moet ik aanhouden? Moet ik nog steeds de kitten hoeveelheid aanhouden van 10% van het lichaamsgewicht (hij is 6,5 maand)? Hij heeft namelijk constant honger lijkt het wel, maar hij is al aangekomen. Hij zit nu perfect op gewicht, eerst was hij wat magertjes. Aangezien hij nog gecastreerd moet worden, wil ik hem niet nog bij laten komen. Maar ik vind het zo vreemd dat hij steeds bedelt voor eten.
Only after the last tree has been cut down, only after the last river has been poisoned, only after the last fish has been caught will we realise we cannot eat money - Cree Indian Proverb

*Site Beheerder*
*Site Beheerder*

Berichtdoor Ester » zo 25 jan, 2015 11:52

Op het oog voeren is het allerbelangrijkste, de ene kat heeft veel meer/minder eten nodig dan de ander. Als hij zo goed op gewicht is, zou ik de hoeveelheid even zo houden.
Ik zou proberen om wat vaker per dag een portie eten aan te bieden. (dus te spreiden) Ook zijn ze vaak meer voldaan na grotere stukken vlees/bot dan na het eten van gemalen vlees.

Snuffelaar
Snuffelaar

Berichtdoor RenskeJ » zo 25 jan, 2015 12:25

Op dit moment krijgt hij 3 of 4 keer per dag te eten. Afhankelijk van wanneer we thuis zijn. Maar meestal 's morgens rond 7, 's middags rond 1 en dan 's avonds rond half 7, soms nog rond half 10 's avonds als hij echt blijft bedelen.

Kan ik van het vlees (kipfilet bijv) meer geven in verhouding dan van een portie kvv?
Ik heb namelijk juist het gevoel dat hij meer honger heeft nadat hij vlees/vleesbot gehad heeft. Of hij vindt het misschien zo lekker dat hij komt bedelen om meer :P .

*Ieniemienie*
*Ieniemienie*
Aantal honden: 3
Aantal katten: 2

Berichtdoor daatje » zo 25 jan, 2015 12:45

Je hebt 1 kat, dus ik zou voor de nacht nog een beetje neerzetten, het is best lang van s'avonds half 10 tot s'morgens.
Je zou ook wat eten in een voerpuzzel kunnen doen, je hebt ook voerpuzzels waar je vlees in kan doen. Hier zijn ze wat langer mee bezig, ze eten dan ook wat langzamer. Ik weet niet of je kat bijna overal mag komen, maar je zou wat meer van deze puzzels verspreid kunnen neer zetten, zodat ie ook moet zoeken, dit gaat ook stress tegen omdat een kat veel tijd besteed aan jagen.

Snuffelaar
Snuffelaar

Berichtdoor RenskeJ » zo 25 jan, 2015 15:36

Ik ga rond 10 uur naar bed omdat ik rond kwart voor 6 weer op moet, dus half 10 is dan de portie voor dat ik ga slapen.

Ik had al geprobeerd om z'n vlees in dingen te verstoppen, zoals een mok of een wc rolletje. Maar dat snapt hij niet en laat hij het liggen :|

*Yola van Goud*
*Yola van Goud*

Berichtdoor veramon » zo 25 jan, 2015 15:45

Oh, leuk hoor Renske, dat je zo bezig bent om je kat aan de grotere stukken voer te krijgen! :voer20:
Met een jonge kat of kitten gaat dat ook vaak een stuk gemakkelijker.

Mijn oude Simba is nu helaas - op 20 jarige leeftijd- overleden, maar het heeft jaren geduurd voordat hij echt rauw wilde eten: hij was al zeker 11 toen ik ermee begon en is altijd blijven mutsen tot zijn 18/19e en daarna wilde hij alleen nog maar rauw!
Ik ben het dus altijd -meerdere keren per dag- blijven aanbieden.
De aanhouder wint, zullen we maar zeggen.. 8)
Je mag je kat niet laten vasten, daar kunnen ze niet tegen en dat maakt het lastiger om katten aan het rauwvoeren te krijgen.. Bij honden is dat veel eenvoudiger!

Succes! :voer66:
Afbeelding

Snuffelaar
Snuffelaar

Berichtdoor RenskeJ » zo 25 jan, 2015 16:12

Ja gelukkig is Tommie niet heel moeilijk, alleen de prooidieren wilden niet in een keer lukken.
Maar verder vindt hij alles wel lekker, daar ben ik wel blij mee. Maar het scheelt inderdaad dat het nog een kitten is. Vasten laat ik hem inderdaad niet, ik weet dat dit leververvetting tot gevolg kan hebben.

Jammer dat Simba er niet meer is :(, mooie leeftijd wel! En knap dat hij na al die jaren brok toch uiteindelijk rauw wilde eten. Katten kunnen ze koppig zijn... Mijn vorige kater wilden op een bepaald moment alleen nog maar blik van de Lidl, niet erg gezond dus. Maar ach hij was ziek, dus ik was al blij als hij in ieder geval iets at.

*Site Beheerder*
*Site Beheerder*

Berichtdoor Ester » di 03 feb, 2015 19:17

Hoe gaat het nu met Tommie?

Berichtdoor MichelleNL » di 03 feb, 2015 21:04

RenskeJ schreef:

Hoe heb jij ze er aan laten wennen dan? Gewoon consequent voor blijven schotel en niks anders geven?

Ik heb, als ze 's ochtends er niks van aten, ze vroeg in de avond nogmaals aangeboden. Bij weer weigeren iets anders rauw gegeven. Dat ging heel snel.
Afbeelding

Vorige

Keer terug naar Kat & Rauw