Registreren

[BEANTWOORD] Zieke honden en rauw voer

Vraag & antwoord 26 t/m 30 november 2012.

Moderator: Team VoerNatuurlijk

*Sociaal Flatje*
*Sociaal Flatje*

[BEANTWOORD] Zieke honden en rauw voer

Berichtdoor tomendanielle » ma 26 nov, 2012 14:29

Hoi Tannetje,

Wat fijn dat je tijd wilt vrijmaken om onze vragen te beantwoorden. Dank je!

Ik heb ook een paar vragen.

1. Kun je rauwvoer altijd geven? Of is het bij bepaalde medicijnen beter om dat niet te doen? Bijvoorbeeld maagmedicijnen bijv. metoclopramide, ulcogant etc. of andere medicijnen zoals prednison, tramadol etc.

2. Kun je een zieke hond altijd over zetten op rauwvoer? Of zijn er ook gevallen waarin jij dit niet adviseert? Honden met auto-immuunziekten bijvoorbeeld? Kunnen die de bacteriën in het voer wel aan?

3. Wat voor advies zou jij geven aan iemand die een hond heeft met een auto-immuunziekte (bijv. polyartritis polymyositis etc) qua voer/menu? Waar extra op letten etc.?

4. Komen er bij honden die rauw voer krijgen andere ziektes voor dan honden die brokken krijgen?

Alvast bedankt voor je antwoord!

*Dierenarts*
*Dierenarts*
Aantal honden: 3

Re: Zieke honden en rauw voer

Berichtdoor Tannetje » wo 28 nov, 2012 10:34

Hoi Daniëlle,

1. Soms is het voor dieren die niet goed kunnen verteren beter om het gekookt te geven. Met name oude dieren en dieren met ernstige darmklachten kan rauwvoer te koud zijn. Bij oude dieren kijk ik of ze goed verteren of vaak diarree krijgen, als dat zo is is gekookt of deels gekookt beter. Onze eigen Duitse herder van 14 krijgt haar vlees rauw maar de groenten gekookt. Zij krijgt ook meer groenten dan de andere honden, omdat gekookte groenten beter verteerbaar zijn dan rauw vlees.
Bij medicijnen die het maagzuur remmen moet je voorzichtig zijn met botten. Gemalen botten gaan dan wel hoewel die dan ook niet altijd goed verteren. En verder altijd goed kijken naar je hond. Vind je onverteerde deeltjes in de ontlasting dan gaat het niet goed. Net als wanneer de ontlasting dunner wordt of de ene keer wel dun en de andere keer niet.

2. Honden met autoimmuunziekten breken bepaalde cellen in hun lichaam af. Maar de rest van het immuunsysteem kan nog wel goed werken. Dus bij die honden doe ik niet moeilijk. Ik denk dat hun immuunsysteem beter gaat functioneren van rauw voer dus dat zal alleen maar positief werken.
Bij honden met ernstige maagdarmklachten en dan met name bij PLE (Proteïn Losing Enteropathie) kan een hond erg verkleerd reageren op rauwvoer. Dat zijn honden met chronische diarree die afvallen. de darmen zijn lek en de bacterién in het voer kunnen dan rechtstreeks in het bloed komen. Die moeten het eerst gekookt eten en als het goed gaat pas heel langzaam steeds minder lang koken en tenslotte wel rauw geven.

3. Honden met polyartrisit of -myositis kunnen gewoon over op rauwvoer. Ik zou ze gewoon voor hun gewicht en bewegingpatroon voeren en verder niets bijzonders. Wel met supplementen/kruiden/homeopathie hun immuunsysteem weer goed zien te krijgen, maar aan de percentages hoeft niets te gebeuren.

4. Dat zou zo maar kunnen, maar dat vind ik nog lastig te beoordelen. Ik heb wel eens het idee dat teven die een nestje krijgen misschien wat vaker hypocalcemie hebben. En verstoppingen door te veel bot of ongeschikt bot zie ik ook nog wel eens. Maar verder moet dat nog duidelijker worden als er meer honden langer op rauwvoer staan.
Afbeelding

*Sociaal Flatje*
*Sociaal Flatje*

Re: Zieke honden en rauw voer

Berichtdoor tomendanielle » do 29 nov, 2012 23:45

Dank je voor je antwoord!

Keer terug naar Gastschrijver Tannetje Koning (2012)