Registreren

[BEANTWOORD] schildklier

Vraag & antwoord 26 t/m 30 november 2012.

Moderator: Team VoerNatuurlijk

Gevorderde
Gevorderde

[BEANTWOORD] schildklier

Berichtdoor sharon » ma 26 nov, 2012 14:30

Ik ben nooit meer veel aktief op het forum, maar lees nog wel vaak.....
Ik heb 3 maanden terug mijn hond in moeten laten slapen met naar alle waarschijnlijkheid schildklier kanker...
Nu lees ik op internet een stuk hierover van iemand die bij de faculteit hier een studie naar gedaan heeft en daar staat in dat het bij versvoerders vaker voorkomt dat de hond problemen krijgt met de schildklier of in het ergste geval kanker.
Dat zal komen doordat er in het versvoeren teveel schildklierweefsel zit. Nu voel ik mij hier toch niet helemaal lekker door, alhoewel ik groot voorstander ben en blijf van vers voeren.
Hoe zit dat nu.....
Ik moet wel zeggen dat ik over het algemeen kvv geef...
Loslaten is zo lekker!!!

*Dierenarts*
*Dierenarts*
Aantal honden: 3

Re: schildklier

Berichtdoor Tannetje » wo 28 nov, 2012 10:41

Hoi Sharon,

Er zijn op de faculteit in Utrecht 2 of 3 honden gevonden die een verhoogde schildklierwaarde hadden en die op versvlees stonden. Ze hadden geen schildkliertumoren en ik denk ook niet dat deze honden een verhoogde kans op schildklierkanker hadden. Dus de tumor bij jouw hond heeft niets te maken met wat deze honden hadden.
Ik weet niet wat deze honden gegeten hebben. Ik heb het er met Hans Kooistra even over gehad tijdens een nascholing en hij zei eerst dat ze "barf" aten. Toen ik vroeg of ze zelf alles samenstelden zei hij van niet maar ze aten complete diepvriesvoeding. (weet hij veel) Het ging er trouwens maar over een, dus ik weet niet wat de anderen aten. Toen heb ik natuurlijk gevraagd welke het was, maar dat wist hij niet.
Ik denk dat er in complete diepvriesvoeding waarschijnlijk veel runderstrotten en nekken van gevogelte etc zitten. Daar zit de schildklier ook aan, dus ik denk dat we moeten oppassen met te veel nekken geven. Als je zelf samenstelt kun je daar gemakkelijker rekening mee houden dan wanneer je KVV voert, dan ben je afhankelijk van wat een fabrikant er in stopt.
Afbeelding

Keer terug naar Gastschrijver Tannetje Koning (2012)