Registreren

[BEANTWOORD] pancreas

Vraag & antwoord 26 t/m 30 november 2012.

Moderator: Team VoerNatuurlijk

*Miss Meaty*
*Miss Meaty*

[BEANTWOORD] pancreas

Berichtdoor Raggie » di 27 nov, 2012 10:25

Beste tannetje,

Ik had een vraag over de voeding van honden met pancreas problemen.
Als je vers voert hoe ziet dan een menu eruit voor een hond met pancreas problemen. Ik weet dat verse pancreas het beste is om te voeren,maar dan uit hoeveel procent moet zo'n voeding dan bestaan uit pancreas. En wat moet je daar nog aan hoeveelheden aan toevoegen mbt spiervlees, bot en orgaan en eventuele andere belangrijke voedingsstoffen, denk aan weinig vet, omega 3 olie enz.
alvast bedankt voor je antwoord.
Afbeelding

*Dierenarts*
*Dierenarts*
Aantal honden: 3

Re: pancreas

Berichtdoor Tannetje » wo 28 nov, 2012 11:10

Hoi Raggie,

Wil het effectief zijn dan moet er minimaal 30% pancreas in zitten. Dat maakt het ook lastig om de rest van de verhoudingen goed te krijgen en ze vinden de pancreas ook niet erg lekker. Gelukkig zijn honden met EPI erg hongerig dus dan lukt het wel. Maar soms, als ze beter gereguleerd zijn, lusten ze het ineens niet meer.
Ik zou een hond met EPI geen hele botten geven maar alleen gemalen. Dus dan kom je op 30% pancreas, 20% bot, 10% hart/lever, 10-20% gekookte groenten en de rest spiervlees.
Afbeelding

*Miss Meaty*
*Miss Meaty*

Re: [BEANTWOORD] pancreas

Berichtdoor Raggie » wo 28 nov, 2012 11:50

beste tannetje

bedankt voor je antwoord, ik heb nog een vraag mbt de groente, is dit om een reden dat je zegt gekookt, of is gepureerde rauwe groente ook goed.
verder zie ik dat je geen pens er tussen hebt staan is dit ook met een reden, of schaal je dat onder het orgaan bij hart en lever.

alvast bedankt weer
Afbeelding

*Dierenarts*
*Dierenarts*
Aantal honden: 3

Berichtdoor Tannetje » wo 28 nov, 2012 13:39

Een hond met EPI heeft problemen met het verteren van zijn eten en heeft dus extra caloriën nodig. Gekookte groenten leveren meer caloriën en zijn beter verteerbaar en dus minder belastend voor de darmen. En pens levert weinig caloriën en is moeilijker verteerbaar. Dus daarom had ik die er expres niet bij gezet. Bovendien zitten er in vule pens veel bacteriën en met alvleesklierproblemen ben ik daar toch wat voorzichtiger mee.
Het hangt ook af van hoeveel last hij heeft van de EPI. Als hij best goed verteert mag de groente ook rauw en wel pens, maar in eerste instantie zou ik daar wat terughoudender mee zijn.
Afbeelding

*Miss Meaty*
*Miss Meaty*

Berichtdoor Raggie » wo 28 nov, 2012 14:02

beste tannetje

bedankt voor je antwoord, helemaal duidelijk

groetjes
Afbeelding

Keer terug naar Gastschrijver Tannetje Koning (2012)