Registreren

[BEANTWOORD] Link tussen aandoeningen en diersoorten?

Vraag & antwoord 26 t/m 30 november 2012.

Moderator: Team VoerNatuurlijk

*Site Beheerder*
*Site Beheerder*
Aantal honden: 2
Aantal katten: 3

[BEANTWOORD] Link tussen aandoeningen en diersoorten?

Berichtdoor Ester » wo 28 nov, 2012 14:23

Hoi Tannetje,

Denk jij dat er een verband kan zijn tussen bepaalde aandoeningen bij katten die op rauw staan en de diersoorten die gevoerd worden? Zo zijn er katten die voornamelijk met grotere diersoorten zoals rund worden gevoerd. Of denk jij dat het gewoon 'toeval' is als deze dieren een aandoening ontwikkelen en dat het dus niet gelinkt is aan de diersoorten die gevoerd worden?

Groetjes en alvast bedankt,
Ester

*Dierenarts*
*Dierenarts*
Aantal honden: 3

Re: Link tussen aandoeningen en diersoorten?

Berichtdoor Tannetje » do 29 nov, 2012 09:40

Hoi Ester,

Wat voor aandoeningen bedoel je?
Op zich is rund niet echt wat zo'n kat in de natuur zou eten, dus ik kan me voorstellen dat zich problemen gaan ontwikkelen. In de natuur eten ze vogels, muizen, konijn en insecten. Aan de andere kant is dat natuurlijk we erg beperkt en kan wat meer variatie naar mijn idee geen kwaad.
ik heb niet het idee dat katten die veel rund eten specifieke aandoeningen krijgen. Maar mogelijk zie ik daarvoor te weinig katten die al langer versvlees eten.
Afbeelding

*Site Beheerder*
*Site Beheerder*

Re: [BEANTWOORD] Link tussen aandoeningen en diersoorten?

Berichtdoor Ester » do 29 nov, 2012 18:06

Bedankt Tannetje voor jouw antwoord!

Ik bedoel aandoeningen zoals bijvoorbeeld blaasgruis, nierproblemen, allergieën.
De verhoudingen qua voedingstoffen die een kat binnenkrijgt zijn uiteraard anders wanneer je geen prooitjes voert maar zelf samenstelt.
Ik kan het totaal niet staven met bewijs en wellicht is het wel geheel onjuist. Maar ik heb steeds meer het idee dat katten veel sneller gevoeliger reageren als ze (voornamelijk) gevoerd worden met een "afwijkend natuurlijk dieet".

Nogmaals bedankt!

Ester.

*Jumping Binky*
*Jumping Binky*

Berichtdoor Hetty » do 29 nov, 2012 21:55

Dat idee heb ik al langer Ester. Met name nier problemen en blaasgruis problemen zie ik veel in de praktijk.
Vooral de nier problemen vind ik vreemd, het komt zoveel voor. Dan zou je toch zeggen dat er iets moet samen hangen met de voeding.
Helaas zijn er geen onderzoeken naar mijn idee of dit minder voorkomt bij katten die rauw gevoerd zijn. Dit zou ik zelf erg interessant vinden.
Afbeelding

Afbeelding

*Dierenarts*
*Dierenarts*

Berichtdoor Tannetje » vr 30 nov, 2012 11:43

De blaas en nierproblemen (en suikerziekte) komen naar mijn idee omdat brokken veel te droog zijn en te veel koolhydraten bevatten. Ik denk niet dat dat met een diersoort te maken heeft.
Katten op vers hebben dat niet tot veel minder.

Ik heb idee dat Ester nog wat anders bedoelt. Zie jij dan veel nierproblemen en allergiën bij katten op vers?
Bij mij worden ze juist overgezet omdat ze problemen krijgen op brok en dan gaat het beter op vers.
Afbeelding

*Site Beheerder*
*Site Beheerder*

Berichtdoor Ester » vr 30 nov, 2012 14:33

Tannetje schreef:Ik heb idee dat Ester nog wat anders bedoelt. Zie jij dan veel nierproblemen en allergiën bij katten op vers?
Bij mij worden ze juist overgezet omdat ze problemen krijgen op brok en dan gaat het beter op vers.

Ja dat klopt. :wink: Ik kom dit soort problemen ook véél minder tegen bij rauwgevoerde dieren dan bij brokgevoerde dieren, logisch ook gezien de fysiologie van de kat en wat rauwe voeding voor eigenschappen heeft.
Ik doelde zelf op het verschil binnen de groep van rauwgevoerde katten: het verschil tussen katten die een zo natuurlijk mogelijk dieet eten met prooidiertjes en katten die voornamelijk worden gevoerd met grotere diersoorten.

*Dierenarts*
*Dierenarts*

Berichtdoor Tannetje » za 01 dec, 2012 12:26

Ik heb nog geen verchillen kunnen ontdekken, maar het is niet onmogelijk dat er wel verschil is.
Afbeelding

Snuffelaar
Snuffelaar

Berichtdoor Barbara » do 06 dec, 2012 09:39

Ik heb onlangs een kat van slechts 8j moeten laten inslapen wegens ernstige nierproblemen.
Mijn 7-jarige kat is deze zomer geopereerd aan blaasstenen. Beide eten nu zo'n 3 jaar barf. Voordien brok (RC) en blik van een bekende merken.
Ze krijgen hier 40% vleesbot, 40% spiervlees, 20% orgaan.
Diersoorten: konijn, patrijs, parelhoen, eend, haas, kip, rund, lama, hert, kalkoen.
Orgaan voornamelijk van lam.
Vis en prooidieren willen ze niet eten.
Ze eten dus zowel grote dieren als kleine dieren.
Heb ik nu zoveel pech of scheelt er iets aan mijn menu?

*De kleine therapeut*
*De kleine therapeut*
Aantal katten: 0

Berichtdoor Sjaak » do 06 dec, 2012 17:53

Barbara, Tannetje is tijdelijk gastschrijver hier geweest, ze zal geen antwoord meer geven op de de vragen hier. Wellicht kun je beter je vraag in een apart topic stellen, dan blijven ook de antwoorden op jouw vraag verzameld en gaan geen topics door elkaar lopen.
Antwoord heb ik helaas niet voor je.
Groetjes Nicole
Properly trained a Man can be Dog's best friend.

Snuffelaar
Snuffelaar

Berichtdoor Barbara » do 06 dec, 2012 18:34

Sjaak schreef:Barbara, Tannetje is tijdelijk gastschrijver hier geweest, ze zal geen antwoord meer geven op de de vragen hier. Wellicht kun je beter je vraag in een apart topic stellen, dan blijven ook de antwoorden op jouw vraag verzameld en gaan geen topics door elkaar lopen.
Antwoord heb ik helaas niet voor je.

Inderdaad, heb er maar achteraf aan gedacht.

Keer terug naar Gastschrijver Tannetje Koning (2012)