Registreren

[BEANTWOORD] Maag / darm problemen

Vraag & antwoord 26 t/m 30 november 2012.

Moderator: Team VoerNatuurlijk

*v. Aka Kim*
*v. Aka Kim*
Aantal honden: 6
Aantal katten: 1

[BEANTWOORD] Maag / darm problemen

Berichtdoor Thea » do 29 nov, 2012 19:39

Beste Tannetje,

Ik heb nog een vraag voor jou. Het gaat over mijn oudste dwergdashond langhaar inmiddels 9,5 jaar oud. Na haar 2de nestje (juni 2007) heeft zij maag/darm problemen gekregen. Zij weegt 5.4 kg en eet ongeveer een 100 gr. per dag, met hier en daar nog een extra hapje van iets. Ze staat vooral op KVV (Lotgering en Canibest). Ze is op het randje qua gewicht.

Het volgende is aan de hand, zij vanaf dat ze anderhalf is altijd op nrv gestaan zonder problemen. Na haar 2de nestje kreeg ze maag/darm problemen. Dit houdt in zodra deze leeg zijn en ze een 'burp in de buik' krijgt is ze ziek. Ze wil/kan niet meer eten en dan moet ze naar buiten om grasjes te eten. Daarin is ze erg selectief, ze eet alleen maar 1 bepaald soort gras die we lang de rand kunnen vinden bij de bosjes en op nog 1 plek. Andere grassoorten weigert ze. Ze eet ze op en die blijven ook in de maag, dus ze spuugt niet. Maar als ze daar niet bij kan, of ze krijgt niet voldoende (dat is dus in de herfst en winter het geval), dan krijgen we haar niet meer aan het eten. Het enige wat dan nog lukt is dwangvoeren of waar ik achter ben (ok ik weet sommige mensen vinden het niets, maar het werkt) is dat ik wat eten (maakt niet uit of het een stukje brood is, of wat van mijn avond eten ofzo) goed voorkauw en dan geef, dus goed gemengt met mijn speeksel. Iets anders dan deze twee opties heb ik nog niet kunnen vinden. Als ze dan een hap of 3 gegeten heeft dan wil ze zelf wel weer eten.
Inmiddels hebben we haar dus op kvv gezet, omdat ze nu over 6 tot 8 keer op een dag eet en met vlees was dit niet mogelijk. Als je in één keer haar maaltijd geef, is het een garantie dat ze binnen 12 uur dus echt problemen heeft. Dit over de dag heen voeren moet heel goed en strikt gebeuren, want gemiddeld zit ik 5 tot 6 keer per week met een voedselweigeraar.
Toegeven aan niet eten werkt niet, want dan krijgt ze echte problemen, diaree en als je niet oplet ook met bloed erin, dat komt vrij snel op het punt van niet eten. De 'bloedpoep' ziet eruit als zwartwater en met bloedrandjes en lichte slijm. Als ik gewoon volhou met kvv geven op tijd dan is dit ook met 2 dagen weer weg en poept ze ook weer gewoon. Het bloedpoepen heeft ze ongeveer 1 keer per maand.

Op zich lukt het ons wel aardig om dit dieet vol te houden, iedere keer krijgt ze een paar happen eten (100 gram is niet veel) en tussendoor geven we haar ook nog wel yoghurt, karnemelk en zelf gedroogd vlees. Ei staat ook nog gewoon op haar menu en de pens krijgt ze ook regelrecht van de lappen af, maar ook steeds een klein stukje per keer.

Mijn vraag is, is er iets wat ik kan geven om haar maag/darm systeem te ondersteunen, want ze is als je niet oplet zo aan de diaree met bloed. En is er iets wat ze zou kunnen krijgen zodra ze die 'burp in de buik' heeft ipv gras of dat ik alles voorkauw?
Via de reguliere dierenartsen ben ik nooit verder gekomen dan antibiotica. Een darmonderzoek en ontlasting onderzoek heeft nooit iets specifieks uitgewezen.

Alvast bedankt,
Thea
Groetjes van Thea en een knuffel van Gioi, Miep, Whoopi, Nikita, Tante Truus, Meike en Toto.

*Dierenarts*
*Dierenarts*
Aantal honden: 3

Re: Maag / darm problemen

Berichtdoor Tannetje » vr 30 nov, 2012 09:42

Beste Thea,

Dit is echt een zieke hond. Daar heb ik niet zo een twee drie een oplossing voor. Ik zou een keer een afpsraak maken bij een holistisch werkende dierenarts. Die kan er wel wat mee.
Afbeelding

*v. Aka Kim*
*v. Aka Kim*
Aantal honden: 6
Aantal katten: 1

Re: Maag / darm problemen

Berichtdoor Thea » vr 30 nov, 2012 10:30

Dank je wel, ga ik dan zeker doen, want bij een reguliere dierenarts kom ik gewoon niet verder en ik zit tegenwoordig steeds vaker met mijn handen in het haar met Gioi.
Groetjes van Thea en een knuffel van Gioi, Miep, Whoopi, Nikita, Tante Truus, Meike en Toto.

Keer terug naar Gastschrijver Tannetje Koning (2012)