Registreren

Verbod op levend aanhangen van gevogelte aan slachtlijn

Hoekje voor publicaties, nieuwsbrieven en voor alles wat in de media komt m.b.t (natuurlijke) huisdiervoeding.

Moderator: Team VoerNatuurlijk

*Site Beheerder*
*Site Beheerder*
Aantal honden: 2
Aantal katten: 3

Verbod op levend aanhangen van gevogelte aan slachtlijn

Berichtdoor Ester » di 18 feb, 2014 19:41

Motie PvdD aangenomen: Kamer wil verbod op levend aanhangen van gevogelte aan slachtlijn
18-02-2014

Op initiatief van de Partij voor de Dieren komt er een einde aan het levend ophangen van kippen, kalkoenen en ander gevogelte aan de slachtlijn. Een ruime Kamermeerderheid van PvdA, SP, D66, GroenLinks, PVV en 50+ steunde de motie.

In Nederland worden ieder jaar ruim 450 miljoen kippen, eenden en kalkoenen geslacht. In het merendeel van de slachterijen in Nederland worden de dieren levend ondersteboven aan haken geslagen om vervolgens te worden verdoofd met CO2, met een elektrische schok direct op de kop of met de omstreden waterbadmethode. Het aanhangen van de dieren is wreed: het veroorzaakt angst en stress en is zeer pijnlijk door botbreuken en spierscheuren.

Meer dan 200 miljoen kippen, kalkoenen en eenden worden nog steeds door middel van de omstreden waterbadmethode geslacht. Bij deze ‘verdovingsmethode’ worden kippen, kalkoenen en eenden, levend aan haken geslagen, door een waterbad gesleurd en - vaak nog bij hun volle bewustzijn – gedood door een roterend mes, of ze verdrinken in het gloeiendhete plukbad.

Een bestaand alternatief voor het aanhangen van gevogelte is het verdoven met CO2 in gaskamers.

Marianne Thieme: “Het slachtproces gaat voor dieren altijd gepaard met angst, pijn en stress. Het ophangen van kippen en andere vogels is een wrede slachtmethode waarvan de Kamer nu zegt dat daar een einde aan moet komen. De staatssecretaris van Economische Zaken wilde deze methode alleen in Europa ter discussie stellen. De Kamer vindt dit onvoldoende en sprak zich vandaag duidelijk uit voor een nationaal verbod.”

https://www.partijvoordedieren.nl/recen ... m=facebook

*Ieniemienie*
*Ieniemienie*
Aantal honden: 3
Aantal katten: 2

Re: Verbod op levend aanhangen van gevogelte aan slachtlijn

Berichtdoor daatje » di 18 feb, 2014 21:52

Wat een afschuwelijke dood, geen lange discussie van jaren, gewoon invoeren.

*De kleine therapeut*
*De kleine therapeut*
Aantal honden: 2
Aantal katten: 0

Re: Verbod op levend aanhangen van gevogelte aan slachtlijn

Berichtdoor Sjaak » wo 19 feb, 2014 00:38

Tja maar die CO2 gaskamers zijn bij mijn weten ook niet echt humaan. Dat is in feite een verstikkingsdood. Op Youtube staan er wel filmpjes van iets dergelijks waar het gebeurt in doorzichtige boxen gemaakt door mensen die thuis knagers fokken voor reptielen. Als die beelden kloppen... dan is het letterlijk naar lucht happen voor die dieren en het duurt even voordat de KO gaan. Eerlijk gezegd vind ik dat ook geen goede oplossing, alleen wordt het aan het oog onttrokken. Het levert in mijn ogen net zo goed heel veel stress op.
Ik heb momenteel geen link van een dergelijk filmpje, ik heb ze jaren geleden bekeken toen ik een manier zocht om door mij gefokte muizen aan mijn fretten te voeren. Mijn conclusie was dat een fret het zelf heel efficiënt en heel rap kan als je de muis niet de kans geeft om te vluchten. Zelfs een volledig blinde fret had er niet meer dan een halve seconde voor nodig bij wijze van spreken. Ik zou het zelf niet efficiënter gekund hebben.

Ik ben wel blij dat de huidige praktijken een grote kans hebben verboden te worden maar met het alternatief ben ik ook niet tevreden.
Groetjes Nicole
Properly trained a Man can be Dog's best friend.

Keer terug naar Mediatheek