Registreren

Slachterij Dodewaard mag niet meer slachten van NVWA

Hoekje voor publicaties, nieuwsbrieven en voor alles wat in de media komt m.b.t (natuurlijke) huisdiervoeding.

Moderator: Team VoerNatuurlijk

*Site Beheerder*
*Site Beheerder*
Aantal honden: 2
Aantal katten: 3

Berichtdoor Ester » di 18 feb, 2014 19:46

18 februari 2014 18:48

Slachterij Van Hattem Vlees BV uit Dodewaard mag voorlopig geen dieren meer slachten.

Dat is het gevolg van het besluit van Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) om dinsdag de erkenning van het bedrijf te schorsen. Ook mag de onderneming geen levensmiddelen meer in de handel brengen.
Volgens de voedselautoriteit lukt het de slachterij nog steeds niet om het zogenoemde traceringssysteem zo aan te passen dat partijen vlees die het bedrijf nu slacht in de toekomst goed zijn te achterhalen.

Van Hattem stond al sinds 24 januari onder verscherpt toezicht omdat het geen duidelijkheid kan geven over de herkomst en bestemming van enkele tientallen paarden en pony's. De NVWA vermoedt dat dit paardenvlees is verwerkt in pakketten rundvleessnippers en andere producten.
Het bedrijf moet daarom alle partijen vlees die tussen 1 januari 2012 en 23 januari van dit jaar door het slachthuis zijn verwerkt, uit de handel halen. Het heeft daarvoor dinsdag zijn afnemers benaderd. De afnemers moeten binnen 24 uur via de website van de NVWA melden welke actie zij ondernemen.

Overdreven
Dat al het vlees terug moet, werd maandag nog eens bevestigd door de voorzieningenrechter van het College van Beroep voor het Bedrijfsleven in een geding dat Van Hattem had aangespannen. Het bedrijf vindt de maatregel overdreven.

Volgens de NVWA kan de voedselveiligheid echter niet worden gegarandeerd. Het vlees is daarom niet geschikt voor menselijke consumptie of als diervoeder.
De autoriteit zegt dat Van Hattem tot tweemaal toe de kans heeft gehad om het traceringssysteem te verbeteren. ''Zodra ze melden dat ze het systeem hebben verbeterd en het bij inspectie in orde blijkt, wordt de schorsing opgeheven.''

http://www.nu.nl/binnenland/3705874/sla ... -nvwa.html

*Willie Wortel*
*Willie Wortel*
Aantal katten: 0

Re: Slachterij Dodewaard mag niet meer slachten van NVWA

Berichtdoor rupa » di 18 feb, 2014 21:01

het traceringssysteem verbeteren.
dit lijkt mij toch niet zo moeilijk om het te documenteren waar het vlees vandaan komt en waar het naar toe gaat,tenzij................... :voer27:
gr paulien.
Afbeelding
Ideeën zijn mooi, maar zonder uitvoering, blijven het ideeën

*Ieniemienie*
*Ieniemienie*
Aantal honden: 3
Aantal katten: 2

Berichtdoor daatje » di 18 feb, 2014 21:57

in de paarden wereld is het een zooitje. Vandaag moest mijn pony pijnstillers, ze is chronisch ziek, op het doosje staat duidelijk, wachtdagen voor de organen. Ik zou bij wijze van spreken haar naar de slacht kunnen brengen, niemand die het weet. niets word geregistreerd.

*De kleine therapeut*
*De kleine therapeut*
Aantal katten: 0

Berichtdoor Sjaak » wo 19 feb, 2014 00:33

Triest hoor, blij dat dit bedrijf met naam en toenaam aan de schandpaal gaat. Hopelijk heeft dat een afschrikkend effect op andere bedrijven. De NVWA is nog veel te terughoudend met misstanden bekend maken. Neem nou die brand(blus)dekens die ze getest hebben. Er zaten heel wat missers bij die vlam vatten als je er een pan met vet mee wil doven maar ze hebben de namen van de fabrikanten en de exacte producten niet bekend gemaakt. Geen terugroepacties geweest zover ik weet... en ondertussen hebben jij en ik die dingen gewoon thuis liggen zonder te weten of je ze wel voor een vlam in de pan zou kunnen gebruiken al staat er een DIN nummer op dat er naar verwijst dat het wel zou kunnen.

Bah bah...

Sorry dat ik even OT ging maar het zit me echt hoog.
Groetjes Nicole
Properly trained a Man can be Dog's best friend.

Keer terug naar Mediatheek