Registreren

'Prehistorische mensen voerden rendieren aan honden'

Hoekje voor publicaties, nieuwsbrieven en voor alles wat in de media komt m.b.t (natuurlijke) huisdiervoeding.

Moderator: Team VoerNatuurlijk

*Site Beheerder*
*Site Beheerder*
Aantal honden: 2
Aantal katten: 3

Berichtdoor Ester » wo 26 nov, 2014 09:27

Gepubliceerd: 24 november 2014 18:15
Laatste update: 26 november 2014 07:36

Prehistorische mensen die 30.000 jaar geleden in Europa leefden, voerden hun honden waarschijnlijk al specifiek vlees, zo blijkt uit nieuw wetenschappelijk onderzoek.
De mensen die tijdens de zogenoemde Gravettiencultuur in Europa leefden, voedden zichzelf met grote hoeveelheden mammoetvlees.

Maar de honden die in hun buurt leefden, kregen alleen vlees van rendieren te eten.

De nieuwe bevinding suggereert dat de prehistorische mensen al een grote mate van controle hadden over hun honden, zo melden Duitse onderzoekers in het wetenschappelijk tijdschrift Quaternary International.

Beren
De wetenschappers kwamen tot hun bevindingen door een groot aantal skeletten te onderzoeken, die zijn gevonden op een archeologische vindplaats nabij de Tsjechische stad Brno.

Het ging om de botten van mensen, honden en wilde dieren zoals beren en wolven.

De onderzoekers analyseerden specifieke isotopen van koolstof en stikstof in de beenderen. Deze chemische elementen in botmateriaal kunnen het dieet verraden van mensen en dieren.

Uit het onderzoek blijkt dat de prehistorische mensen vermoedelijk veel vlees van mammoeten aten. Ook in de botten van de wilde dieren werden sporen van een mammoetdieet aangetroffen. Maar opvallend genoeg leefden de honden op een dieet van rendieren.

Afhankelijk
Volgens hoofdonderzoeker Hervé Bocherens werden de dieren vermoedelijk gevoed met voedsel waar de mensen hun neus voor ophaalden. Daaruit blijkt dat de viervoeters voor hun voeding al grotendeels afhankelijk waren van mensen.

De bevindingen vertonen overeenkomsten met de manier waarop primitieve stammen in deze tijd omgaan met honden.

"Als je traditionele volken in noordelijke regio's bezoekt, zie je ook dat ze het vlees dat ze niet zo lekker vinden aan de honden voeren", aldus Bocherens op de nieuwssite van Tübingen.

Door: NU.nl/Dennis Rijnvis

*Ieniemienie*
*Ieniemienie*
Aantal honden: 3
Aantal katten: 2

Re: 'Prehistorische mensen voerden rendieren aan honden'

Berichtdoor daatje » wo 26 nov, 2014 13:26

Ja, ik heb het ook gelezen. Trouwens wat zouden de honden 100 jaar geleden hebben gegeten.

*Yola van Goud*
*Yola van Goud*
Aantal honden: 1

Berichtdoor veramon » wo 26 nov, 2014 13:49

Interessant om te lezen, Ester! :voer20:

@Jessica
Honderd jaar geleden, dat is begin 20e eeuw en mijn grootvader (geboren in 1888) fokte ( ietsje later misschien?) destijds dobermanpinchers en later windhonden voor de hondenrennen.
Zijn honden aten v.n.l. rauw, d.w.z. slachtafval, wildresten en vooral veel vuile pens, dat alles naast tafelresten hoewel, volgens mijn oude moeder, die meestal naar de varkens gingen.
Vooral de windhonden (whippets) werden erg verwend, volgens mijn moeder: ze sliepen op de slaapkamer en moesten de trap worden opgetild! ( en dat op een boerderij in Groningen 1e helft vorige eeuw!)
De pens en de vleesresten/ botten werden bewaard in grote tonnen achter op het erf en stinken dat dat deed!
Ik herinner me dat als ik ( veel later natuurlijk) eens pens moest voeren dat -s'zomers- alles bewoog van de maden, wat overigens helemaal geen probleem was voor de honden hoor.
Voor mij wat meer.. Brrrr..
Mijn schoonmoeder (geboren in 1915) had als klein meisje een deftig pinchertje die elke dag een zachtgekookt eitje kreeg en op een rood fluwelen kussentje sliep! Haha
Overigens heb ikzelf ook jaren gevoerd zoals ik van mijn ouders en grootouders heb geleerd: totdat ik uit gemakzucht bezweek voor brokken ( eind jaren'80 pas gelukkig..) :oops:
Afbeelding

*Passievolle Spanjaard*
*Passievolle Spanjaard*
Aantal honden: 2

Berichtdoor Pasqualino » do 27 nov, 2014 12:43

Dus wij rauwvoerders zijn een primitief stam of een traditioneel volk? :voer41:
Al heb ik geen rendier op het menu staan, ook geen mammoet trouwens.. :mrgreen:

*Ieniemienie*
*Ieniemienie*
Aantal honden: 3
Aantal katten: 2

Berichtdoor daatje » do 27 nov, 2014 13:31

We gaan met de tijd mee Pasqualino.
Het is wat, eten van een fluwelen kussentje. Brr pens met maden, aan de andere kant ook heel gezond denk ik. eiwit etc. En wat denk van de stammen in Afrika, die eten ook insecten.

Keer terug naar Mediatheek