Vlees van Lotgering

Hier kun je alles plaatsen over honden en natuurlijke rauwe voeding.

Moderator: Team VoerNatuurlijk

Keer terug naar Hond & Rauw | Voer Natuurlijk forum index

Vlees van Lotgering

Berichtdoor Aluzja » zo 22 maart, 2009 10:07

Wie van jullie kent het vlees van Lotgering en wat is jullie ervaring ermee ?
Een hond is het enigste wezen op aarde, die meer van je houdt dan van zichzelf.
Aluzja
Snuffelaar
Snuffelaar

Share on Facebook FacebookShare on Twitter TwitterShare on MySpace MySpaceShare on Google+ Google+

Berichtdoor faith » zo 22 maart, 2009 11:15

ikke :wink:
vriendin van me is nu onderweg er naar toe om een bestelling op te halen.
het is gemalen en ziet er goed uit en ze vinden het lekker.
hij heeft ook penslappen,botten, en gedroogd spul
ben er tevreden over en ik gebruik t als kvv afwisseling ipv de smuldier. t is puur vlees dus geen granen enz
Afbeelding
faith
*Joy of Life*
*Joy of Life*

Aantal honden: 5
Aantal katten: 4

Berichtdoor Aluzja » zo 22 maart, 2009 12:15

Ik geef het gewoon als maaltijd en ben er ook super tevreden over.
Maar 1 ding vraag ik me af, in andere kvv zie je op de verpakking staan dat ze vitamines toegevoegd hebben, bij dit vlees is dat niet zo, nu vraag ik me af, is het nu wel kompleet ?
Moeten ze geen extra hebben, de man van dit vlees zegt dat ze er alles uithalen wat ze nodig hebben.
Aluzja
Snuffelaar
Snuffelaar

Berichtdoor Ester » zo 22 maart, 2009 12:35

Aluzja schreef:Ik geef het gewoon als maaltijd en ben er ook super tevreden over.
Maar 1 ding vraag ik me af, in andere kvv zie je op de verpakking staan dat ze vitamines toegevoegd hebben, bij dit vlees is dat niet zo, nu vraag ik me af, is het nu wel kompleet ?
Moeten ze geen extra hebben, de man van dit vlees zegt dat ze er alles uithalen wat ze nodig hebben.

De term compleet zegt niet zoveel, eigenlijk. :wink:

Er zijn ook KVV-fabrikanten die ingrediënten in hun KVV stoppen, die kwalitatief helemaal niet zo goed zijn. Ze voegen aan hun mengseltje wat vitaminen toe zodat het voldoet aan de AAFCO-norm, en dan mogen ze het compleet noemen. Maar het zegt dus helemaal niets over de kwaliteit van het product!

Dit heb ik al eens eerder geschreven:

Ik weet niet of je weet wat de AAFCO-norm inhoudt? Als je een voeding "compleet" wilt noemen moet die aan minimale vitamine/mineralen eisen voldoen. Dit is ook bij brokken zo (die AAFCO norm is gebaseerd op brokken). Ze hebben bij die AAFCO-norm gewoon gekeken naar wat de minimum-eisen qua vitaminen/mineralen zijn zodat honden niet meteen het loodje leggen of meteen ziek worden. Ze zijn in de testen dus steeds minder en minder en minder en minder gaan toevoegen aan hun voeding, tot een hond of kat nét voldoende uit een voeding kan halen. Ze weten door die AAFCO-norm/test die ze gedaan hebben, dus wat het minimum is wat een hond moet binnenkrijgen, niet wat optimaal is!

Persoonlijk lap ik die AAFCO-norm aan mijn laars, want simpelweg gezegd is er niemand, maar dan ook niemand die precies weet wat een dier nodig heeft. Want er bestaat ook geen "gemiddeld dier". Ik vind dat ik het veel beter kan dan alle fabrikanten bij elkaar, en daarom stel ik de voeding van mijn dieren zelf samen.
Daarbij kan een fabrikant van alles in zijn product stoppen, of dat nu veel of weinig voedingswaarde heeft, en of het nu van hoge of lage kwaliteit is. Ze vullen het achteraf aan met vitaminen en mineralen, voldoen dan aan die AAFCO-norm, en dan mag je als fabrikant je voeding compleet noemen.

Ik geloof overigens niet in "compleet", maar in variatie. Mocht je persé een KVV willen voeren, dan zou ik altijd meerdere merken afwisselen. Want "fabrikant a" gebruikt andere ingrediënten dan "fabrikant b". Als je meerdere merken afwisselt dan wed je nooit op één paard.

Wat ik wel altijd zou toevoegen aan een "KVV-menu" zijn rauwe botten om het gebit te onderhouden, vette vis, een lap pens, en afhankelijk van de percentages bot/spiervlees/orgaan die ze gebruiken misschien nog wat spier of orgaanvlees.
Uiteraard zijn een paar rauwe eitjes per week ook heel gezond en wat kefir/biogarde.
Ester
*Site Beheerder*
*Site Beheerder*

Aantal honden: 2
Aantal katten: 3

Berichtdoor Aluzja » zo 22 maart, 2009 12:46

Het bestaat uit het volgende;
70% spiervlees
15% botten
15% lever,long, hart,milt en nier.

Variërend in diersoorten.
40% a 30% lam
30% a 40% rund
30% kip
Deze drie soorten vlees wordt er altijd in verwerkt.
En sinds kort zit er ook vuile pens doorheen.
Er zit dus geen groente doorheen.
Volgens de mensen die het maken zitten er alle natuurlijke vitamines in die een hond nodig heeft.

Daar er in verschillende kvv ook granen zitten ben ik er geen voorstander van om kvv te variëren. (omdat 1 hond hier gevoelig is voor granen en gisten).
Ik geef ze hier 3x per week ook een visolie capsule met borageolie erin.
Aluzja
Snuffelaar
Snuffelaar

Berichtdoor Devellin » zo 22 maart, 2009 17:01

Ik heb dit een hele tijd aan Joyce gevoerd, was er erg tevreden over :)
Afbeelding

Max ♂ 28-05-2004, Luna ♀ 04-01-2008
Afbeelding Doran ♂ DS James Hathaway van het Haesdal 16-02-2010
Devellin
*Maximum Joyable Moon*
*Maximum Joyable Moon*

Berichtdoor Yaraaa » ma 23 maart, 2009 10:54

De verhoudingen die ze daar gebruiken, gebruiken wij hier ook.
De verhoudingen van het prooidier model.

Als je dit `compleet` wil hebben moet je minimaal 4 diersoorten voeren.

De AAFCO norm vind ik de grootste onzin die er is..
Afbeelding

* Groetjes Nadieh, Yara & Loïz *

Kyra, voor altijd in mijn gedachten
Yaraaa
*Lekker Bullen Smoelke*
*Lekker Bullen Smoelke*

Aantal katten: 0

Berichtdoor Jhr.Woudgraaf.W.Wolf » wo 20 jan, 2010 23:56

Ik weet dat dit beetje oude topic is, maar wilde toch graag reageren.

Ik voer Wodan en de fretten al tijdje KVV van lotgering. En zoals hier... http://www.voernatuurlijk.nl/forum/viewtopic.php?t=23599
al gezegd wordt. Ze doen alles zelf, darom zo goed koop.

Ik heb hier zowel met vis, met pens, met kip en rund compleet liggen.
En ja de vis en de pens heb ik er zeker in verwerkt gezien.

Enige mindere is hun inpakken, er zit geen stikker op ofzo, waardoor het eigenlijk in de vriezer altijd maar de vraag is of het wel echt de vlees met vis is, of met kip. Ik heb ze wel gescheiden liggen, maar kan zo maar door elkaar komen natuurlijk.

Vind het in iedergeval wat groffer er uit zien dan het vlees van Natudog.
Zo heeft Wodan in iedergeval iets te kauwen.
Jhr.Woudgraaf.W.Wolf
Gevorderde
Gevorderde

Berichtdoor Ester » do 21 jan, 2010 16:18

Dit komt van de site:
Ons VLEES VOOR DE HOND is vermengd naar een goede verhouding, spiervlees, orgaanvlees,dierlijke vetten, kraakbeen en beenderen. Er zitten zo veel mogelijk gelerende eiwitten in. Dit zijn zenen, aanhechtsel en bindweefsel van het vlees. Dit zijn de bouwstoffen van de hond. Voor een fysieke sterke hond. Het geheel bevat voldoende vitamine en mineralen.

Dit zou ik nou nooit aan mijn hond willen voeren: juist alles wat ze opnoemen is voor een hond zo goed als waardeloos. Geen wonder dat de prijs zo laag is, het is namelijk heel goedkoop.

Om een gebit (en verteringsstelsel) van een hond (of kat) optimaal te laten werken zijn toch echt grote stukken vlees(bot) nodig. In KVV zitten dan wel weinig koolhydraten maar voor het gebit helpt het nauwelijks. De wat grotere stukjes in een KVV zijn natuurlijk een lachertje voor een hond, dat werkt niet tandreinigend en zal het gebit niet onderhouden.

Tegenwoordig denkt overigens iedere Jan Doedel dat hij/zij wel een eigen KVV kan maken. Het feit dat de voeding rauw is, is echter niet genoeg. Mocht men persé KVV willen geven: wissel dan de (betere) merken met elkaar af, zo wed je nooit op één paard. Ik vind het persoonlijk erg riskant om een hond of kat volledig op een eenzijdige KVV te zetten waarvan de herkomst wel erg twijfelachtig is. Zeker als een fabrikant niets toevoegt aan extra vitaminen zul je toch wel diverse diersoorten met elkaar moeten afwisselen. Dat toevoegen van extra vitaminen en mineralen aan het vlees vind ik overigens nergens voor nodig maar dan moet er wel voldoende variatie overblijven zodat een hond wel voldoende vitaminen en mineralen binnen krijgt. Sowieso is het de vraag wat belangrijker is: een compleet voer of variatie? :wink:
Ester
*Site Beheerder*
*Site Beheerder*

Berichtdoor Jhr.Woudgraaf.W.Wolf » do 21 jan, 2010 16:33

Ik snap je punt van zinloos niet helemaal.

En waarom zou men vitamines moeten toevoegen als er in NVR vlees die vitamines er ook niet extra in zitten?

Als tand reiniging, krijgt wodan zo-wie-zo eens in de tijd pens. Maar er zitten in de KVV van lotgering toch vaak stukken waar hij wel degelijk op kauwt, of in iedergeval door bijt.

Natuurlijk het is gemalen en een lachertje betreft tandreiniging, maar dat is op te lossen. Verder staat wodan hier nou al een maand op, inclusief natudog kennismakings pakket.
Voor volgende maand wil ik enkele andere bedrijven uitproberen op KVV, en op BARF artikelen. Dus hij komt uit eindelijk wel aan van alles en nogwat. Daar niet van.
Daar heb ik ook mijn menu (zie mijn andere topic) op aangepast.
Jhr.Woudgraaf.W.Wolf
Gevorderde
Gevorderde

Berichtdoor Ester » do 21 jan, 2010 17:02

Ik snap je punt van zinloos niet helemaal.

Dat de ingrediënten van lage kwaliteit zijn en daardoor de vitamines/mineralen in de voeding niet optimaal zijn. Sommige KVV-fabrikanten die vullen hun voer met voornamelijk goedkope en een lage kwaliteit aan ingrediënten.

En waarom zou men vitamines moeten toevoegen als er in NVR vlees die vitamines er ook niet extra in zitten?

Dat is nu juist mijn punt :wink: , bij NRV wissel je meerdere diersoorten af, voer je dus verschillende vitaminen en mineralen. Ook kun je precies zien of de kwaliteit goed is of niet, en welke verhoudingen je voert. In een KVV zitten vaak maar één of twéé diersoorten en de kwaliteit is lang niet altijd goed. Ook zijn de verhoudingen bot/spiervlees/orgaanvlees soms verre van ideaal. (en helaas zijn er ook merken die niet eens met echte botten werken maar met een calciumsupplement), of alleen met kippenbotten) Als aan zo'n gemalen goedje, vervolgens geen vitaminen en mineralen worden toegevoegd, voer je gewoon veel te sober en te weinig vitaminen en loopt je hond op den duur kans op tekorten. HaaksBarf of AllAnimal bijvoorbeeld, voegen ook niets toe, maar raden dáárom ook aan om meerdere varianten af te wisselen zodat je aan voldoende diersoorten (en dus vitaminen/mineralen) komt. Dit zijn ook merken die voldoende variatie kunnen aanbieden. Maar nogmaals, rauwvoeren is variëren, en niet op zoek zijn naar een "complete" voeding. :wink:

Als tand reiniging, krijgt wodan zo-wie-zo eens in de tijd pens. Maar er zitten in de KVV van lotgering toch vaak stukken waar hij wel degelijk op kauwt, of in iedergeval door bijt.

Als je grote botten voert schuren die de tanden schoon en "masseren" ze het gebit en tandvlees. Dat is ook de reden dat we op dit forum ook grote stukken aanraden. Je zult wel merken als je meer NRV voert dat je hond meer voldaan is: het blijft langer in de maag. KVV wordt in de maag van een hond al gauw een brijerige massa waardoor het snel verteert een hond nooit echt voldaan is.

Voor volgende maand wil ik enkele andere bedrijven uitproberen op KVV, en op BARF artikelen. Dus hij komt uit eindelijk wel aan van alles en nogwat. Daar niet van.
Daar heb ik ook mijn menu (zie mijn andere topic) op aangepast.

Variatie is heel belangrijk: heel goed van je dus.
Ester
*Site Beheerder*
*Site Beheerder*

Berichtdoor Jhr.Woudgraaf.W.Wolf » do 21 jan, 2010 17:38

Owke, naja bedankt voor de toelichting.
Jhr.Woudgraaf.W.Wolf
Gevorderde
Gevorderde

Berichtdoor Ener » do 21 jan, 2010 21:39

Even van een ander NRV forum geleend.

Natuurlijk is het goed om afwisseling in je menu te hebben. Maar dat je vlees van vier of zes of nog meer verschillende diersoorten zou moeten voeren is een bespottelijk verzinsel. Dit staat nergens beschreven.

De vraag is dus of je wel zoveel moet varieren.
Lotgering bestaat al een tijd, en er zijn veel tevreden klanten. In het voer worden ook diverse dier soorten gebruikt. Ik vraag me af of je verschil ziet tussen kvv gevoerde honden of NRV of Barf gevoerde honden. Ik geloof zeker dat NRV erg goed is voor een hond, en zeker ook voordelen heeft, maar niet iedereen is in de mogelijkheid of wil dit zo doen. En dan is een goede kvv een prima alternatief.
Ener
Snuffelaar
Snuffelaar

Berichtdoor Jhr.Woudgraaf.W.Wolf » do 21 jan, 2010 21:49

Daarbij natuurlijk ook even gedacht aan dat niet iedereen een grote vriezer heeft.
Bedoel ik heb hier ook maar een tafelmodel viezertje. Daar past er niet voor een maand lang NVR in voor Wodan, Odin en 6 fretten.

@ener: dat doet me denken aan de barfmenia die gewest is in Amerika, dat iedereen dacht barf en kvv te kunne verkopen. en hun eigen verhalen er om bedachten. (heb je het misschiien van via-natura?)

Ik geloof ook wel dat NRV goed is, en er van alles in zit.
En dat het langer duurt met verteren dan KVV.

Maar Esther, heb je zelf wel is een pakketje van Lotgering gezien?
Jhr.Woudgraaf.W.Wolf
Gevorderde
Gevorderde

Berichtdoor veramon » do 21 jan, 2010 22:23

Ener schreef:Even van een ander NRV forum geleend.

Natuurlijk is het goed om afwisseling in je menu te hebben. Maar dat je vlees van vier of zes of nog meer verschillende diersoorten zou moeten voeren is een bespottelijk verzinsel. Dit staat nergens beschreven.

De vraag is dus of je wel zoveel moet varieren.
Lotgering bestaat al een tijd, en er zijn veel tevreden klanten. In het voer worden ook diverse dier soorten gebruikt. Ik vraag me af of je verschil ziet tussen kvv gevoerde honden of NRV of Barf gevoerde honden. Ik geloof zeker dat NRV erg goed is voor een hond, en zeker ook voordelen heeft, maar niet iedereen is in de mogelijkheid of wil dit zo doen. En dan is een goede kvv een prima alternatief.

Bespottelijk verzinsel??? :roll:

Tja... iedereen kan toch bedenken (of googelen) dat vlees van verschillende diersoorten een verschillende samenstelling en verhoudingen heeft betreffende vitamines, mineralen, eiwitten, vetten enz enz.

Het gaat ons erom een zo optimaal mogelijke voeding samen te stellen!
En dat is NRV! 8)

Praktische bezwaren kan ik ook wel verzinnen, maar die zijn er om te overwinnen!
Sommige KVV's zijn m.i. hooguit een redelijk alternatief voor NRV, maar geven zoals gezegd zonder meer minder voldoening zowel voor de maag als geestelijk (kauw en knaagwerk), reinigen de tanden minder goed en bovendien weet je toch niet helemaal zeker wat erin zit!
veramon
*Yola van Goud*
*Yola van Goud*

Aantal honden: 1
Aantal katten: 0

Volgende

Keer terug naar Hond & Rauw