Vergrote prostaat

Problemen met de gezondheid van je hond? Dan kun je hier terecht; Raadpleeg bij twijfel altijd een dierenarts.

Moderator: Team VoerNatuurlijk

Keer terug naar Hond en gezondheid | Voer Natuurlijk forum index

Vergrote prostaat

Berichtdoor coortje » ma 06 apr, 2009 19:46

Onze reu van 6 heeft een vergrote prostaat. Er zat 4 weken geleden iets bloed bij de urine (minimaal), heb het laten onderzoeken bij een da. De uitslag was een beetje vaag, maar toch een kuurtje (liever niet, maar ja) meegekregen i.v.m. eventuele blaasontsteking. Nu, 2 weken na de kuur, begint hij weer met iets bloed in de urine (ik vind drupjes op de vloer).
Direkt naar (een andere) da geweest, urine onderzocht, rectaal onderzocht, conclusie: prostaat; hij heeft er de leeftijd voor. De da wilde hem ter plekke chemisch castreren, daar heb ik voor bedankt. Dan maar eerst een andere ab-kuur, daarna zien we wel verder.
Is nu de enige optie castratie? Dat doe ik echt liever niet, maar als het een medische reden heeft, zoals nu waarschijnlijk, heb je geen keus.
Heeft iemand ervaring?

Ik geef hem nu pro-biotica want zijn darm/maag-flora zal wel helemaal naar de kl.... zijn (haha, leuke benaming nu...)

Gr. Linda
Afbeelding
coortje
*Miss Vizsla*
*Miss Vizsla*

Share on Facebook FacebookShare on Twitter TwitterShare on MySpace MySpaceShare on Google+ Google+

Berichtdoor -sanne » ma 06 apr, 2009 20:45

Ik denk dat de enige optie castreren is, chemisch castreren kun je proberen om te kijken of het helpt maar ook dat is geen garantie. Een vergrote prostaat is gewoon niet goed. Ik zou hem persoonlijk laten castreren hoe erg ik het ook zou vinden.
Afbeelding
-sanne
*Grote dierenvriendin*
*Grote dierenvriendin*

Berichtdoor Thea » ma 06 apr, 2009 21:39

Ik heb het met Jake aan de hand gehad toen hij 10 jaar was. Casteren was geen optie meer voor hem, omdat hij toch een Engelse Bulldog op leeftijd was en de kans dat hij er niet uit zou komen of niet meer de oude werd was te groot.
Ik heb met de DA gekozen voor een AB kuur. Als de prostaat opgezwollen bleef, dan was de kans zeer aannemlijk dat het om prostaatkanker zou gaan en dan hadden we eigenlijk ook niets meer gedaan dan pijnbestrijding. Maar de postaat slonk weer en na de kuur heeft hij vervolgens anderhalf jaar geen problemen meer gehad. Daarna heeft hij nog een keer een opgezette prostaat gehad, weer een AB kuur en weer prostaat geslonken.
Ik heb heel bewust voor deze optie gekozen, gezien zijn leeftijd, kans op complicaties/overlijden van de operatie zeer groot was enz.

Ja, de keuze is eigenlijk niet zo veel, of casteren, of AB kuur en hopen dat hij er een hele tijd geen last meer van heeft. Als de prostaat trouwens niet kleiner wordt na de AB kuur, dan zou ik een biopitie (schrijf je dat zo) laten doen om te controleren of het geen kanker is.
Groetjes van Thea en een knuffel van Gioi, Miep, Whoopi, Nikita, Tante Truus, Meike en Toto.
Thea
*v. Aka Kim*
*v. Aka Kim*

Aantal honden: 6
Aantal katten: 1

Berichtdoor koekiesranch » ma 06 apr, 2009 21:49

Ken dit bij een saarlooswolfhondreu die ernstige longproblemen had en dus ook niet onde narcose kon. Zijn baasjes hebben hem toen 2x per jaar de chemische castratie gegeven en hij heeft tot aan zijn dood geen last meer van de prostaat gehad. Ze hebben 1x geprobeerd over te slaan en een paar weken later was het weer mis. En van de ab werd hij behoorlijk misselijk en diarree dus dat was voor hem ook geen optie. Hij heeft het op deze manier "geredt" tot ruim 13 jaar
koekiesranch
*Canis Lupus*
*Canis Lupus*

Berichtdoor annemiek h » ma 06 apr, 2009 22:38

Bij mijn reu is zo'n 7 mnd geleden ook een vergrote prostaat geconstateerd. Hij moest toen nog 4 worden...
Naast het rectale onderzoek is er ook een foto gemaakt om andere aandoeningen uit te sluiten.
Mijn dierenarts heeft geadviseerd om voordat de optie castratie in beeld komt toch zeker eerst het nieuwe middel van Virbac -Ypozane- te proberen. Het is een kuur van een week die zo'n half jaar effect heeft.
Hij is drie weken geleden opnieuw gecontroleerd en zn prostaat was geslonken tot normaal formaat :D
http://www.virbac.nl/Tekst%20Ypozane%20 ... mrt-08.pdf
Hier dus positieve ervaring met Ypozane.
Afbeelding
annemiek h
*Koninklijke Labjes*
*Koninklijke Labjes*

Aantal honden: 2
Aantal katten: 2

Berichtdoor CJ » ma 06 apr, 2009 23:23

Bah, wat vervelend Linda. :(

Persoonlijk zou ik een homeopathische DA consulteren, want zolang het niet om prostaatkanker gaat is dit d.m.v. homeopathische behandeling goed op te lossen. Vooralsnog zou je Prostaforce van A. Vogel kunnen geven om het plassen te bevorderen en uitzoeken als het niet om prostaatkanker gaat. Daarna kun je op advies van een homeopathische DA een juiste behandeling beginnen.

Heel veel sterkte met je kanjer!
Afbeelding
Afbeelding CJ ♂ 08-06-2006 (Carringthon Junior)Afbeelding
Afbeelding Kyra ♀ 13-01-2004 (herplaatser)Afbeelding
CJ
*Krêftiche Swarte Heupe*
*Krêftiche Swarte Heupe*

Aantal katten: 0

Berichtdoor coortje » di 07 apr, 2009 07:04

Bedankt voor jullie reacties. Ik zou graag naar een homeopathische da gaan, maar is er 1 tje in het noorden? Voor zover ik het heb uitgezocht niet..

Gr. Linda
Afbeelding
coortje
*Miss Vizsla*
*Miss Vizsla*

Berichtdoor Thea » di 07 apr, 2009 12:13

Zat er even over na te denken vanmorgen, maar Jake heeft die 2 keren ook een chemische castratie gehad bij de AB kuur, om alles tot rust te laten komen.
Groetjes van Thea en een knuffel van Gioi, Miep, Whoopi, Nikita, Tante Truus, Meike en Toto.
Thea
*v. Aka Kim*
*v. Aka Kim*

Aantal honden: 6
Aantal katten: 1

Berichtdoor CJ » di 07 apr, 2009 12:18

coortje schreef:Bedankt voor jullie reacties. Ik zou graag naar een homeopathische da gaan, maar is er 1 tje in het noorden? Voor zover ik het heb uitgezocht niet..

Gr. Linda

Hieronder tref je een link aan van homeopatisch werkende dierenartsen. Ik weet niet als de artsen allemaal even goed zijn, maar wellicht kun je dit even in de groep gooien. :wink:

Homeopatisch werkende dierenartsen.
http://www.scwd.nl/index.php?page=Doc527

Regio Groningen:

PIETERBUREN Mevr. E.J. Vedder 0595 - 52 86 06
ZUIDHORN Mevr. J.H.M.J. Beiboer-Berendsen 0594 - 50 12 80
Afbeelding
Afbeelding CJ ♂ 08-06-2006 (Carringthon Junior)Afbeelding
Afbeelding Kyra ♀ 13-01-2004 (herplaatser)Afbeelding
CJ
*Krêftiche Swarte Heupe*
*Krêftiche Swarte Heupe*

Aantal katten: 0

Berichtdoor -sanne » di 07 apr, 2009 13:50

annemiek h schreef:Bij mijn reu is zo'n 7 mnd geleden ook een vergrote prostaat geconstateerd. Hij moest toen nog 4 worden...
Naast het rectale onderzoek is er ook een foto gemaakt om andere aandoeningen uit te sluiten.
Mijn dierenarts heeft geadviseerd om voordat de optie castratie in beeld komt toch zeker eerst het nieuwe middel van Virbac -Ypozane- te proberen. Het is een kuur van een week die zo'n half jaar effect heeft.
Hij is drie weken geleden opnieuw gecontroleerd en zn prostaat was geslonken tot normaal formaat :D

Dit middel was ik idd vergeten...., 'n vriendin van me vertelde hierover en dat het een veel beter middel is dan vetadinon of tardak bv het wordt wel gegeven als soort van chemische castratie toch maar is het niet.....? Ik zal de website eens bekijken :D
Gelukkig dat het zo goed helpt bij je reu.
Afbeelding
-sanne
*Grote dierenvriendin*
*Grote dierenvriendin*

Berichtdoor annemiek h » di 07 apr, 2009 17:24

-sanne schreef:
annemiek h schreef:Bij mijn reu is zo'n 7 mnd geleden ook een vergrote prostaat geconstateerd. Hij moest toen nog 4 worden...

Dit middel was ik idd vergeten...., 'n vriendin van me vertelde hierover en dat het een veel beter middel is dan vetadinon of tardak bv het wordt wel gegeven als soort van chemische castratie toch maar is het niet.....? Ik zal de website eens bekijken :D
Gelukkig dat het zo goed helpt bij je reu.

Nee het is inderdaad niet te vergelijken met een chemische castratie. Ze blijven gewoon vruchtbaar. Ik heb ook geen gedragsverandering gezien.
Als ik het goed onthouden heb blokkeert het middel de opname van testosteron door de prostaat. De prostaat groeit nl. onder invloed van testosteron.
Ik heb overigens in dit geval bewust niet gekozen voor een homeopatische oplossing omdat het nodig was om op korte termijn resultaat te zien. Moeilijk plassen kan naast dat het heel vervelend is anders ook nog voor andere complicaties zorgen.
Ik zag nu binnen 2 weken een aanmerkelijke verbetering.
Afbeelding
annemiek h
*Koninklijke Labjes*
*Koninklijke Labjes*

Aantal katten: 2

Berichtdoor coortje » ma 13 apr, 2009 17:27

Olaf heeft dus opnieuw een kuur: sulfatrim. Geef hem daarbij pilletjes van dr. Vogel voor de prostaat. Na 1 week gebruik zag ik net weer drupjes bloed (ong. 5) in z'n urine, nadat wij thuiskwamen en hij zeer blij was ons te zien (na opwinding dus). Hij plast prima. Volgende week, als de kuur is afgelopen overleg ik met de da. Eerst andere dingen uitsluiten, daarna een kuur Ypozane, liever dan een chemischische castratie. Dank voor de tip, ben benieuwd of de da op de hoogte is van dit middel.

Gr. Linda

Eind deze week krijgt hij de kuur van Ypozane, na overleg met de da.
Afbeelding
coortje
*Miss Vizsla*
*Miss Vizsla*

Keer terug naar Hond en gezondheid